Architektura /

Okouzlí Vídeňáky český design?

Česká republika je první zemí z nových členů přijatých do Evropské unie, kterou vyzval management vídeňského veletrhu Wohnen & Interieur a Reed Messe Wien GmbH (Messezentrum WienNeu), aby prezentovala současnou úroveň českého designu. Ve Vídni se tak zrodila nová tradice - každým rokem zde představí „národní“ design jiné země. Jaká je úroveň českého designu? Na tuto otázku by měla v období od 12. do 20. března 2005 odpovědět vídeňským návštěvníkům výstava ukrývající se pod názvem Czech this out!

Bohumír Kotora , 11. 2. 2005

Organizační tým pod tlakemUkázat v plném světle potenciál českého designu je přitom hlavním cílem, který si vytýčil kolektiv českých pracovníků v čele s PhDr. Lenkou Žižkovou, kurátorkou výstavy, při přípravách zmiňované expozice. Jak už bývá zvykem, žádná akce se většinou neobejde bez obtíží, mezinárodní charakter nevyjímaje. Nebylo tomu jinak ani v případě zajišťování výstavy českého interiérového a exteriérového designu pro předjarní Vídeň. Přípravné práce se začaly odvíjet o prázdninách loňského roku, uskutečnění vlastní akce však byla nějakou dobu ohroženo. Proč? Hledal se sponzor, ale neúspěšně. Po čtvrtroční časové ztrátě kolektiv rezignoval a rozhodl se pro riskantní krok: postarat se o potřebné finance vlastními silami s tím, že si přihlášení vystavovatelé zasponzorují pronajatou plochu z vlastních zdrojů. Pro spolupráci pak byla oslovena Česká centra.Vídeňské výstavní prostory, krátceVýstavě Czech this out! byl vyčleněn velkorysý prostor o ploše 20.808 metrů čtverečních propojující nově postavenou kongresovou halu a čtyři výstavní pavilony. High-tech architektura navržená ateliérem známého rakouského architekta Gustava Peichla je impozantní - prosklená kovová konstrukce stoupá do kónicky tvarované věže, pak se usazuje do terénu vlajkoslávou a vstupní halou, připomínající tvarem loď, řezající ostrou přídí okolní prostor, z níž lze pohlédnout 312 metrů dlouhým, 12 metrů širokým a vysokým proskleným koridorem kamsi do nekonečných výstavních dálav. V době veletrhu jde o důležitou spojnici mezi výstavními pavilony navzájem a kongresovým sálem, v němž bude probíhat architektonický kongres, vedený právě Gustavem Reichlem. Český svatostánek a jeho aktéřiV tomto rozlehlém proskleném prostoru je výstava českého designu rozdělena do 31 ploch, různě velkých ostrovů, ukotvených k rastru sloupové konstrukce dlouhé haly. Autorem jejich architektonického uspořádání se stal Petr Štefek, student 5. ročníku FA TU Liberec, který s kurátorkou výstavy spolupracuje již od svých středoškolských let. Volbu jeho osoby ovlivnil i fakt výše celkových výdajů připravované výstavy. Základní náklady se už tak vyšplhaly do výše 600 000 Kč, tudíž by volba profesionálního renomovaného architekta zákonitě vedla k „našponování“ finanční stránky věci, což rozhodně přípravný kolektiv neměl v plánu. Tato okolnost ale nikterak nesnižuje odvedený výkon budoucího architekta.Čistá výstavní plocha (součet ploch těchto ostrovů) činí 631 metrů čtverečních. K prezentaci na nich byli vyzýváni jednotliví designéři, jejich studia, ateliéry, různé instituce i výrobní firmy a společnosti. Osloveno bylo kolem 50 subjektů, postupnou selekcí se počet zúžil na obsazení 31 ostrovů. Všichni patří k protagonistům nejlepšího současného českého interiérového a exteriérového designu, v němž je zastoupen nábytek, svítidla, sklo, porcelán, městský mobiliář a jedním aktérem (firma Milota) i textilní průmysl. Poprvé byla na podobnou výstavu přizvána i designérská studia zabývající se návrhem produktů týkajících se nových oblastí, např. zahradních krbů a kuchyňských prvků. S ohledem na místo výstavy a veletrh Wohnen & Interieur, jehož je výstava Czech this out! doprovodným programem, byla oslovena a vybrána i studia, která navrhují či vyrábějí produkty s důrazem na řemeslný detail nebo s jemným náznakem historického kontextu. Nechybějí však ani experimenty s novými materiály (lamináty, Perspex, Lucite, Hi-Macs atd.). Prohloupí, kdo nevstoupí?Po celou dobu příprav visel nad kolektivem odborníků Damoklův meč v podobě náročného poslání - uhlídat, aby nebyl porušen jednotný architektonický ráz výstavy českého designu. Expozice se totiž účastní přes sto designérů s více než dvěma sty exponáty. K propagaci svých produktů přitom dostávají k dispozici prostor odpovídající plochou výši jejich sponzorského příspěvku. Potěšující je zjištění, že mezi vystavujícími nebudou chybět ani mladí designéři, kteří tak dostávají do rukou unikátní šanci - prezentovat své kvality za hranicemi domoviny. Na druhou stranu zaráží zjištění neúčasti některých předních českých designérů, kteří odmítli spoluúčast ve Vídni a svou přítomností naopak chtějí rozšířit počet účastníků v italském Milánu. Nehledě na obsah předchozích myšlenek, z obecného pohledu je doslova žádoucí předkládat produkty českých umělců zahraničnímu trhu. Veřejnost obvykle netuší, kolik našich návrhářů míří do světoznámých firem, aby při prodeji zůstali utajeni pod jejich značkou. Informační zázemíNa vídeňské výstavě Czech this out! najdou návštěvníci také společný český informační stánek, na němž budou podávat informace studenti designu a architektury studující ve Vídni. Ve stejném světle se představí také vídeňské zastupitelství Českých center, které se šířením mediálních prospektů, týkajících se probíhající expozice, promění - po dobu trvání výstavy - na centrum českého designu.Výstavu doprovodí česko-německý katalog s úplnými seznamy vystavených exponátů, adresáři designérů i zúčastněných studií, firem, společností a sponzorů. Mini epilogPro ty, kteří se nedostanou v inkriminované době do rakouské metropole, máme povzbuzující zprávu v podobě malé expoziční náhražky. Podle slov PhDr. Lenky Žižkové se nejlepší exponáty vídeňské výstavy Czech this out! objeví na jarní výstavě art & interiér v pražském Veletržním paláci.www.wohnen-interieur.at

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři