Architektura /

Pražské mosty přes Vltavu III.

Nové mosty se stavěly také za první republiky. Materiálem byl praktický železobeton. V roce 1928 byly dokončeny hned dva. Trójský most (později Barikádníků) z Holešovic do Tróje/Libně projektoval známý autor kubistických domů pod Vyšehradem Josef Chochol, dnes tu však najdeme jinou konstrukci (viz dále).

Zdeněk Lukeš , 7. 4. 2005

Další most ve stylu konstruktivismu navrhl opět Pavel Janák a ing. Mencl. Šlo o most Baxův (později též Stalingradský a Libeňský) mezi Holešovicemi a Libní, tehdy nejdelší v Praze (a dnes zřejmě nejzchátralejší). Z roku 1931 je most Jiráskův, který ve funkcionalistickém stylu navrhl další známý bývalý kubista Vlastislav Hofman (o jeho nedávné výstavě jsem psal zde) spolu s ing. Františkem Menclem. Spojuje Nové Město a Smíchov. Téměř stejný je i další jeho most - Štefánikův (též Švermův) z Holešovic na Nové/Staré Město, který nahradil, jak už víme, starší řetězový most Františka Josefa (spolupráce ing. O. Širc). Ze stejné doby jsou i dva hezké Hofmanovy můstky na pražské ostrovy - Slovanský a Dětský, rovněž funkcionalistické. Zbývají mosty novodobé, vesměs železobetonové (s jednou výjimkou). V polovině 50. let se dokončuje tzv. most Inteligence (název neoficiální, ale tak zažitý, že bych se přimlouval za jeho legalizaci:- ) mezi Bráníkem a Chuchlí. Úřednická čeládka, nahnaná na stavbu, pracovala prý špatně a tak může přes dvoukolejný most jet vždy jen jeden vlak a ještě pomalu. Most je jinak docela hezký a jako autoři jsou uváděni pánové Krušina a Valoušek. V 70. a 80. letech se staví také nový železniční most z Holešovic do Libně (ing. Vilém Možíš), přestavuje se už zmiňovaný most Barikádníků - autor ing. Jiří Trnka. Hned vedle jsou pak zbývající dva mosty - provizorní tramvajový (příhradová ocelová konstrukce) a elegantní lávka pro pěší z Trojského ostrova do Tróje od ing. Stráského. To je unikátní konstrukce, kterou využil i u svých četných mostních staveb v USA. A zbývá poslední most přes Vltavu - Barrandovský. Spojil Bráník a Hlubočepy, ale k předpolím se zachoval nejdrsněji. Jízdu přes řeku si navíc moc nevychutnáte. Autorem architektonického řešení mostu je Karel Filsak (autor hotelu Inter-Continental), výtvarná spolupráce Josef Klimeš. Tomu stylu se říká brutalismus a je to docela výstižné pojmenování. Navzdory nepsanému kánonu nejnovější mosty nevedou k ose řeky kolmo a chybějí jim tradiční oblouky. Jsou to takové dálnice přes řeku. Zdá se, že brzy přibude do rodiny vltavských mostů další - pod Vyšehradem. Doufejme, že architektonicky naváže na dobré tradice. A pak ještě další - součást okruhu kolem Prahy mezi Čimicemi a Suchdolem. The endFoto: Jiří Wagner Psáno pro Neviditelného psa. Pražské mosty přes Vltavu I. Pražské mosty přes Vltavu II. Pražské mosty přes Vltavu III.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři