Pražské Quadriennale oznámilo složení poroty a další místa v Praze
Další dva základní kameny své struktury – porotu a nová místa konání - zná největší přehlídka divadelní scénografie a architektury, Pražské Quadriennale (PQ).
EARCH.CZ , 26. 2. 2010
Název:
Pražské Quadriennale scénografie a architektury
Kdy: 16. - 26. 6. 2010
Kde: Veletržní palác, Dukelských hrdinů 530/45, Praha
Pořádá: Pražské Quadriennale
Více informací: www.pq.cz
Vedle zmíněného Veletržního paláce Pražské Quadriennale se svým rozvětveným hlavním i doprovodným programem expanduje například na Novou scénu nebo piazzetu Národního divadla, do budovy DAMU, kde se uskuteční vždy kreativně pojatý Scenofest, do Galerie Jaroslava Fragnera nebo do prostoru Pražské křižovatky (Kostela sv. Anny). Zde najde zázemí posilující Architektonická sekce. „V jednání jsou ještě další místa, včetně industriální haly v Praze, kde se souborem opery Národního divadla připravujeme speciální projekt s hvězdným týmem,“ poodhaluje další plány Daniela Pařízková, výkonná ředitelka PQ 2011. Podrobnější informace jsou k dispozici na www.pq.cz.
Nejrozsáhlejší z programových částí PQ tradičně zůstává Sekce zemí a regionů. Kurátorské koncepce jednotlivých národních expozic by měly prezentovat všechny scénografické obory: scénu, kostým, světelný i zvukový design atd., a vazby mezi nimi. Českou republiku bude reprezentovat projekt divadelní dramaturgyně Marty Ljubkové a scénografky Andrey Králové. Stejně jako v předchozích letech bude velký prostor věnován studentům uměleckých škol v tzv. Studentské sekci, jejíž součástí bude kromě expozic škol z jednotlivých zemí znovu Scenofest – vzdělávací projekt tvořený zejména workshopy a site-specific představeními. Otázkou „Co je dnešní prostor pro divadlo?“ se bude zabývat Architektonická sekce, která se zaměří na různost divadelního prostoru ve 21. století – od divadelní budovy do site-specific až do virtuálního prostoru, a také na posílení dialogu mezi divadelní architekturou, scénografií a současným divadlem.
Složení poroty Pražského Quadriennale 2011:
Erich Wonder | Rakousko | scénograf Jako scénograf spolupracoval například s Lucem Bondym, Clausem Peymannem, Heinerem Mullerem, Heinerem Goebbelsem, Johannesem Schaafem atd. na mnoha evropských scénách a festivalech. Věnuje se také výstavám a performance, na nichž spolupracoval např. s Karl-Ernst Herrmanem či Einsturzende Neubauten. Společný projekt s Heinerem Goebbelsem Maelstromsüdpol byl prezentován na documenta 8 v Kasselu. Vyučuje scénografii na Akademie der bildenden Künste ve Vídni.
Monika Pormale | Lotyšsko | scénografka a kostýmní výtvarnice Monika Pormale se věnuje mnoha oborům – scénografii, instalacím, performance, fotografii a videu. Je stálou spolupracovnicí – scénografkou a kostýmní výtvarnicí - lotyšského režiséra Alvise Hermanise, s nímž pracuje na mnoha evropských scénách, např. v Curychu, v Berlíně, ve Vídni atd. Její výtvarná díla a instalace jsou prezentována v řadě evropských galeriích, byla také prvním umělcem, kterého pověřil spielzeit’europa | Berliner Festspiele k vytvoření projektu pro Haus der Berliner Festspiele – zde vytvořila obrovskou fotoinstalaci.
Viliam Dočolomanský | Slovensko/Česká republika | režisér a ředitel mezinárodního divadelního studia Farma v jeskyni Inscenace Farmy v jeskyni jsou uváděny na přestižních festivalech po celém světě, kde získaly řadu významných ocenění např. Total Theatre Award, Fringe First Award a Herald Angel Award na festivalu Fringe Festival Edinburgh. Vedl dílny v Čechách a v zahraničí; je autorem hudby k několika svým inscenacím, publikuje v odborných periodikách, přednáší a je pracovníkem Výzkumného ústavu pro dramatickou a scénickou tvorbu při DAMU v Praze. Jeho inscenace jsou ceněny i v Čechách - Hlavní cena Alfréda Radoka, Cena Sazky a Divadelních novin za režii a choreografii inscenace Sclavi / Emigrantova píseň, Cena Osobnost Roku pro Viliama Dočolomanského od festivalu Next Wave.
Felice Ross | Izrael | světelná designerka Narodila se v USA, nyní žije v Izraeli. Jako světelná designérka pracuje pro činohru, operu i tanec, např. pro Batsheva Dance Company, Israel Opera, Cameri Theatre, Habima National Theatre. Dlouhodobě spolupracuje s režiséry Krzysztofem Warlikowskim či Mariuszem Trelińskim, pracuje pro divadelní scény v Polsku, Německu, Paříži, Berlíně, Amsterdamu a dalších evropských zemích. Světelný design navrhuje ja k pro klasická díla, tak i pro současnou tvorbu.
Arata Isozaki | Japonsko | architekt, scénograf, kurátor, teoretik, designer Stavby Araty Isozakiho jsou postaveny doslova po celém světě, mezi nejvýznamnější patří koncertní síň v Kjótó, Museum of Contemporary Art v Los Angeles, Sportovní hala pro Olympijské hry v Barceloně, Domus Casa Del Hombre 1995 v La Coruña, Shenzhen Cultural Center v Číně, Shanghai Symphanny Hall, Great Scenic Space v Granadě, University of Central Asia's v Kazachstánu, Kyrgyzstánu a Tádžikistánu atd. Věnuje se také scénografii – především pro operu, instalacím tématických výstav např. v Centre Pompidou a vystavuje také vlastní tvorbu v muzejích po celém světě, např. v Muzeu moderního umění v New Yorku či na benátském Biennale. Jako kurátor připravil řadu výstav, zejména v oblasti architektury, několikrát byl komisařem japonské účasti na benátském architektonickém Biennale. Je také autorem odborných, architektonických publikací. Věnuje se i designu - navrhoval vzory např. pro Louise Vuitona či šperky.
Carmen Romero | Chile |ředitelka festivalu Festival de Teatro Santiago a Mil Carmen Romero je výraznou postavou na latinskoamerické kulturní scéně. Působila jako výkonná ředitelka společnosti Productora de Eventos Romero & Campbell association, která organizovala velké umělecké akulturní akce po celém Chile. Od roku 1994 vede největší chilský festival International Theatre Festival of Santiago a Mil, který prezentuje kromě latinskoamerického divadla také současnou evropskou tvorbu. Za svou činnost dosud získala řadu ocenění jak v Chile, tak je i nositelkou francouzského ocenění Rytíř Řádu umění a literatury za šíření avantgardního francouzského dramatu.
Marvin Carlson | USA | teoretik divadla a performance Věnuje se výzkumu a výuce divadelní teorie, historie divadla a dramatické literatury západní Evropy. Jeho nejznámější publikací je Theories of the Theatre přeložená do sedmi jazyků. Další jeho význammé publikace jsou: Places of Performance: the semiotics of theatre architecture; Performance: a critical introduction; Theories of Theatre: a historical and critical survey. Je profesorem na New York University, za svou práci získal řadu významných ocenění a doktorátů na univerzitách v USA i Evropě (např. George Jean Nathan Prize, the Bernard Hewitt prize and a Guggenheim Fellowship).
Brett Bailey | Jihoafrická republika | režisér, dramatik, scénograf, kostýmní výtvarník Zlatá medaile na PQ 2007 Brett Bailey je uměleckým ředitelem divadelního souboru Third World Bunfight a kurátorem Infecting the City: the Spier Performing Arts Festival. Mezi jeho nejznámější projekty patří Ipi Zombi?, Big Dada, Orfeus, medEia and Macbeth, v nichž často zpracovává témata klasického evropského dramatu v afrických kontextech. Jeho tvorbu často představují významné evropské festivaly, například Wiener Festwochen a Holland Festival.
Kevin Purcell | Austrálie | skladatel, zvukový designer, dirigent Kevin Purcell působil řadu let v Evropě a USA, nyní pracuje opět zejména v Austrálii a hostuje také v Evropě. Dva roky studoval na brněnské JAMU. Spolupracoval se Sirem Charlesem Mackerrasem či Andrew Lloydem Weberem. Získal celou řadu prestižních ocenění (např. Sir Charles Mackerras Award), dirigoval nebo pracoval jako hudební ředitel s London Philharmonic, Orchestra of the Age of Enlightenment, Welsh National Opera, Covent Garden a San Diego Opera či v londýnském West Endu na řadě muzikálů. Jako skladatel se věnuje jak orchestrální, tak i muzikálové nebo operní tvorbě. V současné době vyučuje na University of Tasmania.