V roce 2016 koupili manželé Smetanovi opuštěný areál pardubických mlýnů. Spojili síly s městem i Pardubickým krajem a vznikl areál plný kultury a architektury. O víkendu se poprvé otevřel pro veřejnost. Foto: Jan Bureš
Architektura / industriální a technické stavby

Umění a vzdělávání místo pytlů mouky. Co jsme viděli v Automatických mlýnech v Pardubicích?

Mnoho let mrtvé Automatické mlýny v Pardubicích ožily. Celý víkend tu probíhaly prohlídky, hrály kapely, promítaly se filmy. Vypravili jsme se na otevření s celou redakcí EARCH.CZ. Viděli jsme věci, které nejsou v Česku běžné: společnou práci čtyř architektonických studií, součinnost soukromého majitele, kraje a města, smysluplné využití průmyslové památky a novou architekturu v jejím sousedství. Spoustu různorodé kultury, hymnu i dechovku. Jen nám tam na nádvoří chyběl aspoň jeden strom.

V roce 2016 koupili manželé Smetanovi opuštěný areál pardubických mlýnů. Spojili síly s městem i Pardubickým krajem a vznikl areál plný kultury a architektury. O víkendu se poprvé otevřel pro veřejnost. Foto: Jan Bureš
Vstup do areálu inspirovaný Ištařinou bránou v Babylonu. "Tenhle barák má sakrální rozměr," řekl o budově mlýnů Lukáš Smetana, který areál koupil a proměnu nastartoval. Foto: Jan Bureš
Otevření doprovázela performance uklízečů v overalech. Ovšem ještě večer před tím tu běhali reální pracovníci a dokončovali výdlažbu dvora. Foto: Karolína Vránková
V areálu vznikla také zcela nová budova podle projektu architekta Jana Šépky a jeho ateliéru. Foto: Karolína Vránková
Nová budova vyrostla na místě bývalého skladu, od cihlových mlýnů ji odlišuje fasáda z korodovaného plechu. Foto: Sára Kročková
Nová budova v areálu mlýnů. Nahoře dílny pro děti, dole Centrum pro otevřenou kulturu. Odlišují je materiály: nahoře plech, dole cihly. Foto: Jan Bureš
Centrum pro otevřenou kulturu a galerie GAMPA se nachází ve spodní části nové budovy. Foto: Jan Bureš
Je možné vystavovat umění v galerii s cihlovým interiérem? Architekt Šépka se domnívá, že galerie nemusí být "white box". Foto: Jan Bureš
Horní část nové budovy bude sloužit školákům z Pardubického kraje jako dílny. Foto: Jan Bureš
V interiéru, stejně jako na fasádě, dominuje korodovaný plech. Téměř všechno vybavení je na míru podle designu architekta. Foto: Karolína Vránková
Děti tu budou pracovat se dřevem, kovem i šít. Foto: Karolína Vránková
Sféra je interaktivní model zeměkoule. Je možné se podívat, jak vypadala Země v pravěku i jaké je právě počasí na severním pólu. Foto: Jiří Kout
Mezi horní a spodní částí nové budovy se nachází terasa. Foto: Jiří Kout
Původní mlýny od Josefa Gočára byly transformovány na krajskou galerii podle projektu ateliéru Transat Architekti a Petra Všetečky. Na otevření mluví hejtman Martin Netolický a jeho náměstek Roman Línek (vlevo). Foto: Jiří Kout
Galerie získala nové sídlo i název. Z Východočeské galerie byla přejmenována na Gočárovu. Má se tím připomenout, že architekt Josef Gočár byl rodákem z nedalekého Semína. Foto: Jiří Kout
Sedím a pozoruji oblohu se jmenuje drátěný objekt od Karla Malicha v nové expozici galerie. Foto: Adéla Vaculíková
Část výstavních prostor se nachází v betonovém sile. Foto: Jiří Kout
Vedle mlýnů stojí další budova s původními sily. Ta je upravená podle projektu ateliéru Prokš Přikryl architekti. Foto: Jiří Kout
Budova patří manželům Smetanovým a bude zřejmě také sloužit k výstavním účelům. Foto: Adéla Vaculíková
Původní betonová sila. Pod nimi je zázemí pro návštěvníky. Na střeše nad nimi vyhlídková terasa. Foto: Adéla Vaculíková
Redakce EARCH.CZ a další novináři s architektem Janem Šépkou. Foto: Jiří Kout
Automatické mlýny, dominanta Pardubic, mají zase svůj význam a funkci. "Po století mouky nastává století kultury," jak řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Foto: Jan Bureš
Architektem areálu je Zdeněk Balík a jeho ateliér Zette. Jeho práce dál pokračuje - na volných pozemcích mají vzniknout byty, kanceláře, restaurace. Další fáze má být hotová do tří let. Foto: Sára Kročková

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři