Architektura /

Urbanismus a jeho výuka - proměny Ústavu urbanismu FA ČVUT

Úvodní slovo vedoucího Ústavu urbanismu na Fakultě architektury ČVUT Jana Jehlíka pro lednové číslo časopisu Architekt.

EARCH.CZ , 12. 1. 2009

Urbanismus a sídlo

Urbanismus není pozitivistická věda / Urbanismus není objektivní disciplína / Urbanismus není technologie / Sídlo není systém / Sídlo není funkce / Sídlo nejsou data   Urbanismus je tvorba (tvorba prostředí) / Urbanismus je architektura (architektura veřejného prostoru) / Urbanismus je nauka (nauka o vztazích hmoty a prostoru) Sídlo je shluk / Sídlo je věc, hmota, materiál / Sídlo je prostor jako konstelace objektů   Urbanista je architekt, není plánovač ani sociolog ani demograf / Urbanismus je nauka všech architektů / Dobrý urbanista = dobrý architekt (a naopak)   Architekt pracuje s hmotou, prostorem a ději (vytváří prostor pro děje) / Architekt neplánuje, ale projektuje, tzn. interpretuje a organizuje stavy a vztahy (pozoruje a tvoří s touhou – ambicí a nasloucháním – pokorou) / Architekt je tvůrce, skrze pomíjivé hledá věčné (smysl) (není ani komentátor, ani ideolog, je stále připraven aktivně reagovat na proměny)   Základními funkcemi města nejsou „bydlení, práce, rekreace“, ale

  1. bezpečí (ochrana – soukromé – uzavřené)
  2. komunikace (sdílení – veřejné – otevřené)
  3. reprezentace (identifikace – symbolické – „všesměrné“) / Přičemž v každé kategorii jsou obsaženy i kategorie druhé a navíc: bezpečí tedy není dané „zabezpečením“, komunikace není „přenosem informací“, reprezentace není „marketingem“.   Většina současných nauk o sídle vychází z představy o sídle jako o „uzlu“, jako o „východisku“. Hovoří přednostně o struktuře a o společenském pohybu, ne o architektuře. Prvotně však nejde o funkce ani o „toky“ ani o formu, ale o kvalitu prostředí. Domy jsou malá města, města jsou velké domy. Hledáme dobré prostředí (PROstředí – proSTŘEDek – střed) = prostor společného. Prostředí není věcí smyslů (natož jen zrakových vjemů), ale prožitků a proměn.   Škola a výuka Dobrá škola (architektury a urbanismu) je nezbytně dobrým prostředím (a naopak, i inverzně) / Dobré prostředí je inspirativní a inspirující / Dobré prostředí jsou dobré „hmoty“, dobré prostory a dobré děje   Ústav urbanismu výše uvedené dlouhodobě neobsahoval (při vší úctě ke zkušenostem a erudici vyučujících). Výuka urbanismu byla poplatná představám urbanisty jako svébytné profese odlišné od profese architekta „domů“. Pedagogové ústavu byli po desetiletí víceméně titíž, reprezentovali jen jeden (konzervativní) proud v urbanismu vzešlý z tradičního funkcionalistického územního plánování.   A navíc když chce někdo učit tvorbu životního prostředí a realizuje to v prostředí nehodnotném, oslabuje tím nauku i sám sebe.   Prvním krokem bylo vyjasnit předmět nauky – původní Ústav urbanismu byl (aktivitou vedení školy) rozdělen na ústavy dva: Ústav urbanismu („urban design“) a Ústav prostorového plánování („urban planning“).   Druhým krokem byla struktura předmětů, která by odrážela postupný proces poznávání a „nezónovala“ výuku – původní předměty byly přeměněny na nové: 1/ Prostředí („co je to“) 2/ Vývoj („jak to vzniklo“) 3/ Teorie („proč se to děje“) 4/ Navrhování („co s tím“) 5/ Soubory („co se staví“) 6/ Tendence („kam to směřuje“) 7/ Procesy („jak se to realizuje“). Současně byl změněn učební plán – urbanismus se vyučuje již od 4. semestru tak, aby jeho základní znalost provázela studenta všemi ateliéry školy.

Třetím krokem byla obnova pedagogického sboru – byli angažováni respektované osobnosti české architektury a urbanismu: Michal Bartošek, Irena Fialová, Petr Hlaváček, Pavel Hnilička, Jiří Hrůza, Michal Kohout, Radek Kolařík, Ivan Plicka, Jiří Plos, Jan Sedlák a další.   Čtvrtým krokem byla přeměna fyzického prostředí – v mezích daných současnou budovou fakulty jsou prováděny prostorové, materiálové a barevné úpravy patra tak, aby se toto místo konečně odpoutalo od chmurné atmosféry minulých desetiletí: 1/ propojení chodeb novou „klubovnou“ 2/ vymalování pozitivními barvami 3/ výměna podlahových krytin 4/ zaplnění stěn inspiračními nástěnkami 5/ vybavení ateliérů pro celodenní práci.   Pátým krokem je postupné realizování nových způsobů výuky – výuky: 1/ otevřené 2/ soustředěné 3/ společné.   Neposledním krokem byla též proměna výuky krajinářské a zahradní tvorby. Ta by měla spět k soudobému projevu „landscape architecture“ jako k formování prostředí v kontextu architektury jako celku. Krajinu lze v tomto kontextu vnímat jako „stavbu“, krajinářskou tvorbu jako opravdu architekturu. Novou koncepci výuky v tomto smyslu realizuje s úspěchem Radmila Fingerová s Janem Šteflíčkem. Na tyto tendence navazuje i plán výzkumu, realizovaný jak v doktorském studiu, tak ve výzkumné a rozvojové činnosti celého ústavu.   Hlavními tématy jsou: 1/ úkoly současného urbanismu a současné krajinářské architektury 2/ typologie urbanistické a krajinářské tvorby 3/ vztah sociálního a urbánního prostředí 4/ bydlení v procesu ekonomických a společenských přeměn 5/ veřejný prostor ve vztahu k jeho reálnému užívání 6/ infrastruktura města 7/ udržitelné sídlo   Aktuální témata: 1/ Stavební kameny sídel aneb z čeho stavíme dobrá sídla? 2/ Hustota aneb kde je střed a hranice? 3/ Polyfunkčnost aneb může být buchar v bytovém domě? 4/ Veřejný prostor aneb co umožňuje existenci společenství? 5/ Obytnost aneb může být každý kout města obytný?   Nelze se „učit vědomostem“, ale tomu, jak k nim docházet. Přístupu, odkrývání a nalézání. I učitel má vědomostí jen nepatrný zlomek a z toho jen nepatrný zlomek je schopen přenést na studenta a z toho jen nepatrný zlomek je tento schopen vstřebat a dále uplatnit. Je třeba studovat (hledat a poznávat) v architektuře a urbanismu smysl sídel a kostru či osnovu držící sídla pohromadě a dávající jim řád. To ostatní je na osobním poznávání a nalézání.

Psáno pro Architekt 01 | 2009

Foto: eArch

Urbanismus a jeho výuka / text Jan Jehlík | Hotel Karlov / Lábus AA,  Ateliér K2 / připravili Hana Vinšová a Michal Janata / Žánrový luxus a konec podvojnosti, recenze / Michal Janata | Akademické náměstí v Brně | Rozhovor s Jiřím Musilem / Krize a naděje urbanity / připravil Michal Janata | Rodinný dům ve Svinařích / Sabina Měšťanová, Jaroslav Zima / D3A | Rodinný dům v Lysolajích / Karel Thér | Lávka přes Svratku / Jiří Stráský / SHP, Václav Hlaváček / Studio ACHT | Univerzální velkoprostorová učebna FSV ČVUT Praha / Jiří Smolík, Zdeněk Rychtařík / Vyšehrad atelier | Výuka základů architektonického navrhování / text Eva Fantová | 36 hodin v Čándigarhu / Adam Gebrian | Fresh juice bar, Praha / Casua | Strategie měst 19. století / text Michal Janata | Loňský rok v architektuře studie | Dostavba domu umění v Ostravě / Veronika Medková | Nový domov 2008 | Ohlédnutí 74 Jörn Utzon / text Josef Horný | Zlatá šedesátá léta v české architektuře 20. století / Petr Kratochvíl | Místo pro kabelku – Zaha Hadid / text Eva Heyd | Nové objevy sepulkrální architektury Vladimíra Fultnera / text Marcel Pencák | Výsostný urbanismus Antonína Engela / text Petr Krajči | Salon architektů a inženýrů pojedenácté | Jaké jsou možnosti využívání českých klášterů? / text Eva Wagnerová

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři