Švýcarští studenti představí v Praze své vize pro několik jejích lokalit

Datum konání: 19.10.2016, 19:00

Úterý, 18. Říjen 2016 - 11:00
| Napsal: | Zdroj: Tisková zpráva

Studio Marca Angélila na ETH Curych se během semestru zabývalo místy v Praze, která sdílí tři vlastnosti: vztah k centru města, vlastnictví veřejným sektorem a současná prostorová a programatická neurčitost (Terrain Vague). Na jedné straně výstava shromažďuje vize a koncepce, které studenti pro tyto místa vyvinuli a na druhé nabízí náhled do procesu navrhování a rozmanitých metod jejich práce. Ze studia se během semestru stával výstavní prostor, dílna, jeviště nebo laboratoř.

Plakát k diskuzi „Jaká je vize Prahy? Studio Praha – Zurich“ v Centru současného umění DOX – foto © CCEA MOBA

Jaká je vize Prahy? Studio Praha – Zurich

Kdy: 19. 10. 2016 od 19:00 h
Kde: Galerie současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7

Událost na Facebooku

Matěj Draslar ze Studia Marca Angélila představí čtyři vybrané studie studentů: Holešovice, areál Cross Clubu, Rohanský ostrov, Nákladové nádraží Žižkov a Ostrov Muzeí – parkovací dům u Státní opery a pozemek naproti budově bývalého Federálního shromáždění. Podíváme se na tato místa také z pohledu historie Prahy a vývoje jejich plánování.

Diskutovat budou:

  • Matěj Draslar (Studio Marca Angélila, ETH Zürich)
  • Jan Sedlák (architekt)
  • Richard Biegel (historik architektury)

BLIND SPOTS, 35 Vizí pro město Praha

Kdy: 5. 11. – 2. 12. 2016 / vernisáž 4. 11. od 19:30 h
Kde: Kvalitář, Senovážné nám. 17, Praha 1

Studio Marca Angélila na ETH se zabývalo místy se třemi charakteristikami: vztah k centru města, vlastnictví veřejným sektorem a současná prostorová a programová neurčitost (tzv. „Terrain Vague“).

Za poslední století se v Praze změnil politický kontext několikrát a město zůstalo protkáno těmito hustými historickými a ideologickými vrstvami. Na začátku procesu studenti analyzovali témata spojené s architekturou jednotlivých období. Jejich zájem se soustředil na konkrétní stavby, čtvrtě nebo důležité urbanistické témata jako například Invalidovna, Baba, Strahovský stadion, Nová scéna a mnoho dalších. Analýza sloužila jako zdroj inspirace pro konceptuální definování jejich projektů a formulaci jejich postojů a strategií. Jejich koncepty pak testovali na konkrétních místech v Praze, s kterými se blíže seznámili během seminárního týdne přímo v Praze. Lokality byly definované po konzultaci s lokálními experty a urbanisty Institutu plánovaní a rozvoje hlavního města Prahy.

Výstava zprostředkuje dva stupně uvažování – témata pražského městského prostoru a metody, které byly během semestru vytvořeny a neustále rozvíjeny. Pro tento účel přebírá výstava formu skutečného ateliéru se všemi jeho artefakty. Kresby a modely projektů jsou tak vystavěny v prostředí jejich vzniku. Účelem je přenést část procesu architektonické produkce do popředí a uvést je v kontextu, který často zůstává skrytý.

Výběr projektů:

Rohanský ostrov (Timon Dönz a David Moser)

Timon Dönz a David Moser se zabývali transformací Rohanského ostrova. Rohanský ostrov použili jako laboratoř pro průzkum možností. Pomocí koláží a montáží vytvořili nový typ industriální krajiny a analyzovali existující struktury jako „Objet Trouvé“, které vytvořily páteř pro novou architekturu.

Holešovice – areál Cross Clubu / 7 malých architektur (Ivana Beljan)

Stopa, literatura a architektura byli tři komponenty, které použila Ivana Beljan při návrhu série intervencí v blízkosti Nádraží Holešovice. Každá intervence má základ v nalezené historické stopě a dává je do vztahu s literaturou. Vytváří urbanismus definovaný skupinou aktérů, ze kterých každý má jasnou prostorovou a programovou roli a adresuje kontext jiným způsobem.

Ostrov Muzeí – parkovací dům u Státní opery (Laura Bruder & Alicia Hildbrand)

Alicia Bruder a Laura Hildbrand se v rámci řešení pro parkovací dům u Státní opery nechali inspirovat citací zakladatelů architektonického studia Lacaton & Vasal „Nikdy nebourejte, nikdy nepřesouvejte ani nenahrazujte, vždy doplňujte, proměňujte a opět využívejte“, která se stala motem pro návrh výstavního sálu, který využívá strukturu existujícího parkovacího domu a tak doplňuje sekvenci kulturních staveb. Jejich dostavba se stává obalem existující generické architektury.

Ostrov Muzeí – pozemek naproti bývalému Federálnímu shromáždění Koncertní sál (Rina Rolli)

Rina Rolli se soustředila na parkoviště u Václavského náměstí, obklopený vstupy do metra. Vstup do podzemí se pro ni stal hlavní inspirací a integruje halu metra do projektu. Stavba koncertního sálu, který je doplňkem Ostrova muzeí se může číst jako struktura akustických sálů rostoucí přímo z nástupiště metra C. Nový koncertní sál se stává objektem na pomezí infrastruktury a tajemného stvoření.