Architektura /

Louis I. Kahn | Phillips Exeter Academy Library

Ač širší veřejnosti zůstalo jeho jméno až do premiéry filmu Můj architekt Louis Kahn téměř neznámé, mnoho významných architektů druhé poloviny 20. století jej považuje za svůj velký vzor, staví jej na úroveň Miese van der Rohe či Le Corbusiera. Jednou ze staveb, která patří k typologickým vrcholům, je Kahnova knihovna pro univerzitu v americkém Exeteru. Banalita čtverců a kruhů byla neopakovatelným způsobem povýšena na monumentalitu.

Dominik Herzán , 7. 9. 2006

V roce 1997 byla knihovně Americkým institutem architektury (AIA) udělena tzv. Twenty-Five Year Award, tedy cena pro ty stavby členů AIA, jejichž kvality prověřilo minimálně čtvrtstoletí.MODERNÍ MONUMENTALITAKahnovi se podařilo něco, oč ostatní usilovali, ale nikdo vlastně nevěděl, jak toho dosáhnout. Zrealizoval moderní budovu, která vzoruje času, a přitom si svou monumentálností nezadá s velkými stavbami historie. Ty měl Kahn možnost studovat během svých cest do Řecka, Itálie a Egypta. Za úspěchem této stavby stál dílem Kahnův vzdělaný génius, dílem láska, nebo spíše až posvátná úcta ke knihám: Ještě nikdo nezaplatil cenu knihy. Lidé platí pouze za tisk. Ač lze výrok vztáhnout pouze na éru po vynálezu knihtisku, jedna věc je zřejmá – knihovna byla Kahnovou srdeční záležitostí.Moderní architektura před Kahnem postrádala monumentalitu: Naše baráky působí (v porovnání se starověkými stavbami) jako tintítka, poznamenal. Byl přesvědčen, že úkolem moderního architekta je vytvořit takovou budovu, která dosáhne starodávných kvalit, ovšem s použitím současných materiálů a konstrukcí. Přesto, nebo právě proto, že základem jsou běžné materiály jako beton a cihly, je Exeterská knihovna syntézou monumentálnosti a spirituality. Ty ještě umocňuje Kahnův cit pro formování prostoru a zacházení se světlem. obr. 1 - Studovna (foto Naquib Hossain)obr. 2, 3 - Nejcharismatičtější částí budovy je přehledný centrální prostor (foto Naquib Hossein) obr. 4, 5, 6 - Nejcharismatičtější částí budovy je přehledný centrální prostor (foto Naquib Hossein)DLOUHÁ CESTACesta k nové knihovně byla poměrně komplikovaná – několik let se spíše přešlapovalo na místě. Nový děkan byl nulovým výsledkem zděšen. Vyhodil architekta a začal od píky. Jmenoval Rodneyho Armstronga předsedou komise, jejíž členy si Armstrong mohl vybrat. Cílem bylo vytvořit program pro novou budovu knihovny. Děkan doporučil pověřit návrhem výjimečného současného architekta. V letech 1964-65 se komise zabývala množstvím architektů, až konečně doporučila Louise I Kahna, který si získal její obdiv mistrovským používáním cihel a svým zacházením s přirozeným osvětlením. Doporučení bylo akceptováno v roce 1965.Kahn společně se členy komise a specialisty vypracovali rozsáhlý dokument. Výsledná verze z roku 1966 působí až neobvykle svým přístupem, šíří, mírou detailu i některými závěry. Obsahuje funkční požadavky na knihovnu, umístění knihovny v rámci univerzitního kampusu, charakter vnějšího vzhledu, ale také množství detailů týkajících se budoucího návrhu. Jsou v něm specifikovány charakter a rozsah příslušenství pro personál, prostorové vztahy, stejně jako požadavky na větrání, osvětlení, elektrické a mechanické vybavení, požární a jinou bezpečnost, hydroizolaci, a podobně. O tom, že k výstavbě nové budovy se přistupovalo se vší vážností, svědčí i úryvek z dokumentu: obr. 7, 8 - Uspořádání studijních míst podél chodeb (foto Naquib Hossain)obr. 9 - Typickým prvkem jsou příčné betonové trámy nad centrálním prostorem (foto Naquib Hossain)Kvalitní knihovna může povznést fakultu a učinit ji atraktivnější, čímž přitáhne kvalitní studenty a přispěje ke kvalitě školy samé. Knihovna by neměla nadále být pouhým depozitářem knih a periodik, moderní knihovna by se měla stát laboratoří pro výzkum a experimenty, zátiším pro studium, četbu a rozjímání, měla by být intelektuálním centrem kampusu. Měla by to být neokázalá, solidní současná budova, která naplňuje potřeby školy. Takováto knihovna dokáže potvrdit úctu k duchovnímu i fyzickému úsilí člověka. Jedna z nejpozoruhodnějších poznámek uvádí, že knihovna by neměla být sídlem knih, ale čtenářů, kteří knihy používají. Z tohoto důvodu je žádoucí nalézt takové prostředí, které by povzbudilo potěšení z četby a studia. Komise proto zvažovala celou řadu různých uspořádání studijních ploch včetně takových detailů, jako kde použít klasické židle a kde křesla. Součástí dokumentu je i požadavek na střešní zahradu nebo zastíněnou terasu.Na konci dokumentu je obsažena poznámka, že čtenář, když vstoupí do budovy, by se měl okamžitě zorientovat, měl by knihovnu zcela pojmout ve své mysli. To se Kahnovi podařilo naplnit beze zbytku: když návštěvník vstoupí do budovy vchodem v přízemí a vystoupá po schodech do prvního patra, okamžitě dokáže rozpoznat prostorové vztahy.Bez zajímavosti není ani fakt, že bezpečnosti sbírek se v dokumentu nepřikládal prvořadý význam. Zkušenosti školy s chováním a zodpovědností studentů byly velmi dobré, což vedlo k tomu, že přijímací pult je na rozdíl od většiny knihoven v prvním patře, a ne v přízemí hned vedle vstupu. Nachází se tak blíže prostorovému těžišti budovy a je studentům více po ruce. Metaforicky řečeno, služba zvítězila nad kontrolou. Program se vyvíjel a upřesňoval tři roky (1969-71). Otevření se tím poněkud zpozdilo, nicméně celkové náklady narostly pouze o 8.000 $ oproti původnímu rozpočtu, který dosáhl částky 3.360.000 $.MATERIÁLYAby nová knihovna respektovala charakter kampusu, specifikovaly dokumenty i použití materiálů včetně požadavku, aby fasáda byla cihlová. Bylo na ni použito 420.000 cihel, dalších 300.000 v interiéru. V exteriéru bylo použito týkové dřevo bez povrchové úpravy, aby budova mohla přirozeně stárnout. Bílý dub našel použití v interiéru a byl kvůli trvanlivosti lehce namořen. Dále byla použita břidlice, granit, travertin z italské Carrery a v neposlední řadě litý beton. Dva masivní stropní trámy, které úhlopříčně spojují rohy centrální haly čtvercového půdorysu, sestávají ze 165 tun betonu a nemají pouze dekorativní, ale zejména významnou statickou funkci. Celkově se na stavbu spotřebovalo 4300 m3 betonu. A 501 tun armovací oceli.SBÍRKYThe Class of 1945 Library, jak zní správný název od roku 1995, má kapacitu 250.000 knih a místo pro studium v ní najde až 400 studentů. V současnosti se kolekce skládá ze 160.000 knih, a dále rozsáhlých sbírek audiokazet, LP desek a CD. Devítipatrová budova nabízí také jednu z univerzitních počítačových učeben, a ve čtvrtém patře dvě konferenční místnosti, dále 210 studijních koutů, ale také četné čítárny s dlouhými stoly, které umožňují studentům podílet se na projektech ve skupinách.Příruční knihovna v hlavním podlaží obsahuje 4.000 knih. Knihovna má předplaceno 300 periodik. Ty jsou v archivu svázány do 10.000 svazků. Součástí sbírek jsou také mikrofilmy a jednotlivé negativy. Poslechová učebna ve druhém patře obsahuje téměř 6.000 CD. V dalších podlažích se nachází 2.500 audiokazet a téměř 4.000 videokazet a DVD.Suterén je vymezen pro akademický archiv. V něm jsou studentům k dispozici záznamy o školní radě, ředitelích, pokladnících a fakultě, stejně jako kompletní svazky studentských časopisů, výročních publikací, a podobně, a dále fotografie, studentské práce, filmy, audionahrávky a další memorabilia.8.500 svazků je odděleno od hlavních sbírek a nachází se v menších sbírkách na čtvrtém podlaží. Cenné dokumenty, jako iluminované manusktipty z doby od 13. do 16. století, dřevořezy ze 16. století, lodní denníky, a rané britské a americké noviny jsou se příležitostně vystavují. Filmový archiv zahrnuje přes 300 filmů z USA, Anglie, Franice, Německa a Ruska.Název: Phillips Exeter Academy Library, The Class of 1945 LibraryUlice: 20 Main St.Město: Exeter, New HampshireZemě: USAPříprava podkladů: 1965-71Realizace: 1968-72Náklady: 3.36 mil. $ (74 mil. Kč dle současného kurzu)Ocenění: AIA Twenty-Five Year Award (1997)Poznámka: ač se na internetu hojně vyskytují varianty Philip, Philips, Phillip, správná verze je PhillipsText byl zpracován s použitím následujících zdrojů:http://www.exeter.edu/ http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0471288314.html Hlavní zdroje fotografií:http://www.naquib.com http://www.exeter.edu http://www.brynmawr.edu Laskavé poděkování Naquibu Hossainovi za poskytnutí fotografií z jeho studijní cesty do Exeteru.Další informace o Louisi I. Kahnovi na:http://library.exeter.edu/dept/design/kahn.html http://members.tripod.com/~freshness/ http://www.designmuseum.org/design/louis-kahn Další fotografie na:http://www.pushpullbar.com/forums/showthread.php?t=2408 CD-ROM o Phillips Exeter Academy Library:http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0471288314.html

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři