Designová svítidla - 7. díl: Luka Križek

Pondělí, 9. Březen 2015 - 0:00
| Napsal:

V sedmém díle seriálu o zákulisí výroby designového osvětlení vám představíme jednoho z designérů společnosti HALLA, Luku Križka. V rozhovoru se mimo jiné dočtete o tom, jak probíhá spolupráce architekta a soukromé firmy.

Luka Križek, kolekce svítidel ARBO - foto © HALLA
Fotoalbum: 
Luka Križek, zákaznické centrum Vodafone - foto © Alexander Dobrovodský
IO STUDIO - Kiosk Vodafone, vizualizace - foto © IO STUDIO
Luka Križek, kolekce svítidel ARBO - foto © HALLA
Luka Križek, kolekce svítidel ARBO - foto © HALLA
Luka Križek, kolekce svítidel ARBO - foto © HALLA
Luka Križek, kolekce svítidel ARBO - foto © HALLA
Luka Križek, kolekce svítidel ARBO - foto © HALLA
IO STUDIO - Luka Križek - Radegastovna - Brandýs nad Labem - foto © Alexander Dobrovodský
IO STUDIO - Luka Križek - Radegastovna - Brandýs nad Labem - foto © Alexander Dobrovodský
Luka Križek, Radegastovna Brandýs nad Labem - foto © HALLA
Luka Križek, Radegastovna Brandýs nad Labem - foto © HALLA
Luka Križek, ERA finance center ČSOB - foto © IO STUDIO
Luka Križek, ERA finance center ČSOB - foto ©  IO STUDIO

Jak jste se dostal ke spolupráci se společností HALLA?

S HALLA jsme začali spolupracovat při návrhu franšízových obchodů pro Vodafone. Celkem jich bylo přes 120 po celé republice a třešničkou na dortu bylo vytvoření futuristického zákaznického centra Vodafone v Praze. Spolupráce se osvědčila, a tak jsem pro HALLA následně navrhl sérii ARBO.

Jaká myšlenka stála za vytvořením této série?

Chtěli jsme vytvořit svítidlo, které se může velmi výrazným způsobem v interiéru uplatňovat a posunout tak jeho podobu. Nechtěli jsme však vytvořit kusové svítidlo, které funguje v omezených typech interiéru a navíc je většinou pro běžného odběratele finančně nedostupné. Rodina světel ARBO se skládá z pěti základních svítidel, která fungují samostatně a zároveň se dají vzájemně kombinovat. Díky světelným zdrojům LED si zachovávají vysokou účinnost a tvarová rozmanitost spolu s různými možnostmi natáčení dodávají svítidlům nápaditost a hravost. Koncept stropního osvětlení vychází z klasických hliníkových světel, která se v komerčních projektech objevují velmi často. My však chtěli přijít na trh s jiným materiálem.

Proč jste se rozhodl pracovat právě se dřevem?

Do jisté míry to bylo dáno absencí konkurence. Na trhu se sice objevují dřevěná svítidla, ale ve většině případů to jsou kusovky. Mým cílem bylo vytvořit funkční sérii nejrůznějších typů osvětlení, která dobře zapadnou do každého interiéru – od bytů až po komerční objekty. Velkou výhodou dřeva je jeho vzhled, jenž dokáže zateplit každý prostor – sluší jak klasickým, tak velmi stroze zařízeným interiérům, kde je účinným nástrojem pro zútulnění. Tam, kde nezbývají peníze na drahé dřevěné podlahy, může být série ARBO velmi přínosným doplňkem. Výhodou je také možnost doplnit svítidla různobarevnými kabely.

Zdá se, že jste se spoluprací s HALLA spokojen. Jak hodnotíte přístup firem k designérům obecně?

Se spoluprací jsem velmi spokojen, vidím zde dostatečně velký prostor a potenciál dalšího rozvoje. Jako architekt si cením toho, že jsem si mohl vyzkoušet obor produktového designu a to rovnou s jednou z největších firem na trhu. Naše studio se zabývá kromě architektury i interiérovým designem, ke kterému patří i individuálně řešené kolekce našeho nábytku. K designu jsem měl vždy velmi blízko, a proto jsem při oslovení společností HALLA rád kývl na jejich nabídku. Velmi si cením také toho, že se jedná o českou firmu, která nabízí výrobky adekvátní kvalitu za rozumnou cenu. Ze stejného důvodu také rád spolupracuji a kooperuji s dalšími českými firmami, například se společností TON.

Můžete popsat podrobněji, jak probíhá taková spolupráce na konkrétní zakázce?

Jako je architektura, kterou vytváříme, přirozená a spontánní, tak i proces spolupráce musí být ve stejném duchu, tedy nenucený. Snažíme se od začátku pochopit potřeby klienta a vytvořit příjemnou náladu a dostatečně kreativní prostředí, a v případě HALLA zatáhnout klienta co nejvíce do hry. Při návrhu kolekce ARBO bylo jedním z nejdůležitějších kritérií navázat a využít stávající technologii výroby a co nejvíce vycházet ze stávající produkce společnosti. Tím nebylo nutné investovat do nových výrobních programů a časově jsem tak výrazně urychlili celý proces.

Vaší další významnou realizací je design poboček ERA finančních center. Z čeho jste vycházel v tomto případě?

Cílem bylo vytvořit prostor, v němž se budou návštěvníci cítit uvolněně a příjemně. Toho jsme dosáhli použitím velké míry přírodních materiálů, dřevěných lamelových sloupů a stěn, či organicky tvarovaných prvků mobiliáře připomínající ohýbaný papír. Do konceptu také zapadla svítidla ARBO, která byla sestavena do kříže, čímž se z nich stal výraznější doplněk. Složitě a rafinovaně ohnuté plochy organicky řešeného nábytku jsou v zajímavém vztahu s elementárně tvarovanými dřevěnými světly ARBO. Myslím, že se jedná o zajímavý kontrast a možná právě proto je i takto výtvarně náročný interiér přijímán mezi klienty ERA kladně.

S HALLA jste vedle těchto realizací spolupracoval i na dalších projektech, je to tak?

Ano, máme za sebou již několik úspěšných projektů. Od drobných výstavních stánků na Designbloku až po Light+Building ve Frankfurtu. Směr, kterým jsme vykročili oslovil vedení HALLA natolik, že nám svěřila i návrh vlastního showroomu HALLA v Praze 9. Design interiéru propůjčí vizuální tvář společnosti HALLA na několik let, a proto musel být showroom navržen nadčasově. Výsledek je již pár měsíců k vidění, proto jej doporučuji navštívit.

A jak je to s vašimi plány do budoucna?

Se svítidly HALLA pracujeme mimo jiné na projektu rekonstrukce multifunkčního sálu Střední průmyslové školy na Třebešíně. Prostor je velmi experimentálně navržen a při jeho návrhu jsme využili zkušeností expertů z HALLA.

Zároveň bychom v souvislosti se sérií ARBO měli letos uvést na trh stolní lampičku navazující na koncepci velké stojací lampy a finálně tím uzavíráme kolekci rodiny světel ARBO. Proto se těším na další výzvy od HALLA.

Luka Križek (*1977) - Mladý talentovaný architekt, majitel IO studia a spoluzakladatel kanceláře DOT Architects, je známý především svými originálními interiéry a použitím netradičních materiálů. Za svůj futuristicko organický prostor pro Vodafone získal v roce 2012 ocenění Grand Prix architektů. Pro společnost HALLA navrhl originální corianový nábytek pro výstavní expozice na mezinárodní veletrhy. Z další spolupráce pak vzešel koncept dřevěných svítidel ARBO, který slavil úspěch na Designbloku 2013 a následně i na Desinbloku 2014, kde byla série prezentovaná již jako součást produktového portfolia společnosti HALLA.

Seriál o zákulisí české ‚světelné‘ školy vzniká ve spolupráci se společností HALLA, a.s., která je významným českým výrobcem a vývozcem designových svítidel.

Článek vznikl za podpory společnosti HALLA, a.s.