Designová svítidla - 9. díl: Matúš Opálka
V dnešním díle o zákulisí výroby svítidel vám blíže představíme Matúše Opálku, jednoho z členů designového týmu HALLA. Již jako student obdržel prestižní cenu Red Dot Design Award 2014 v kategorii Design Concept. Pochlubit se však může i dalšími zajímavými projekty.
Zuzana Novotná , 23. 3. 2015
Jak jste se ke společnosti HALLA dostal?
Na veletrhu Světlo v architektuře jsem vystavoval stolky Crystalline. Tam jsem poprvé objevil HALLU a její čisté a jednoduché produkty. Tehdy mi skončila stáž na UMPRUM a do Bratislavy se mi ještě nechtělo, chtěl jsem zůstat v Praze a dál se tu učit. Oslovil jsem tedy HALLU, která mě vzala na roční pracovní stáž. Spolupracoval jsem na projektu s holandským designérem Robem van Beekem. Vyrobil jsem pro něj několik modelů, upravoval tvary svítidel. Pak přišla nabídka, abych u HALLY dělal i bakalářskou práci. A právě v ní jsem představil svítidlo INDI.
Z čeho jste při návrhu INDI vycházel?
Mám rád jednoduché, funkční a minimalistické věci. Také jsou mi sympatické moderní technologie jako frézování či 3D tisk, které při tvorbě často používám. U svítidel INDI je základ tvořen hliníkovými profily, které mohou v prostoru působit samostatně nebo s pomocí různých druhů zakončení vytvořit unikátní světelný systém. Jako světelný zdroj slouží LED, který samotnou zeď ozáří a zároveň ji využije jako odrážecí plochu pro světlo. Tento nepřímý způsob osvětlení dodává prostoru příjemnou atmosféru.
Proč jste zvolil právě u INDI odlišný způsob osvětlení, co Vás k tomu přivedlo?
Osobně jsem zastáncem nepřímého, tedy indirektivního druhu osvětlení, protože dokáže vytvořit příjemnou atmosféru, aniž by ji narušovalo. Navíc lze INDI využít i jako přímé osvětlení, takže představuje vlastně dvě světla v jednom. Záleží jen na nás, k jakému účelu jej přesně využijete a kam jej umístíte. Využitý LED zdroj navíc ušetří energii a má rovněž delší životnost.
Nejnovější svítidlo z rodiny INDI vyniká svou všestranností. Pracujete rád na inovacích a nových výzvách?
Inovace pro mě neznamená pouze práci s novým materiálem, ale objevování nových funkcí. Ty totiž mohou i klasickým věcem vdechnout nový život. Svítidlo INDI+ je doplněno vyfrézovanou drážkou, díky čemuž jej lze navíc využít jako praktický závěsný systém do kuchyně, kanceláře či dalších prostor. Tím vznikl onen zajímavý objekt.
Společně se Simonou Hruškovou, Robem van Beekem, Jakubem Stedinou, Janem Petráškem, Ivanem Dlabačem a Danielem Novákem jste členem designérského týmu společnosti HALLA. Na čem nyní pracujete a jak práce v týmu probíhá?
Momentálně pracujeme na vývoji nových svítidel. Každý z designérů se zaměřuje na osvětlení do jiných prostor, například kanceláří, vstupních hal nebo showroomů. Každý druh osvětlení totiž vyžaduje odlišný přístup, specifické světelné vlastnosti a samozřejmě i jinou dávku estetického cítění samotného designéra. Pro mě osobně je spolupráce v rámci týmu velmi přínosná, protože se často zaměřuji na detaily a podstatnější věci mi občas utíkají.
Pro společnost HALLA jste také navrhl výstavní prostory podzimního Designbloku. Jak se Vám pracovalo na této zakázce?
Byla to pro mě zajímavá zkušenost. Především jsem chtěl, aby expozice lidi bavila, a oni se tak mohli odvázat od každodenní rutiny. Dospělí se jejím prostřednictví mohli přenést do období dětství. Konceptem tak expozice korespondovala s hlavním tématem Designbloku a zapadla do podobně laděných prostor v Superstudiu HRA. Již při vstupu návštěvníky vítala světelná light show podkreslená hudbou, kterou vytvořili Luboš Rezler a Tomáš Bukáček z umělecké skupiny BLOK_4. Za tímto tunelem následovala hlavní část expozice, zaměřená právě na svítidla INDI. Z nich byl mimo jiné tvořen i velký světelný rám, ve kterém se mohli návštěvníci vyfotit a zapojit do soutěže.
Jak jsme již zmínili, původem jste ze Slovenska. Jak se podle Vás liší tamní vnímání designu od toho v České republice?
V porovnání se Slovenskem je český design na vyšší úrovni. U nás nejsou akce typu Designblok, jen menší festivaly. Celkově si myslím, že je v České republice větší zájem o design a zároveň celá škála firem, které se dokázaly prosadit mezinárodně: jmenovitě mimo jiné Lasvit či právě HALLA.
Vedle produktové designu se zabýváte také grafickým designem či fotografováním. Jaký podíl ve vaší práci tyto dva obory zaujímají?
Focení mě fascinovalo již od střední školy, přesto se tudy asi ubírat nebudu. Je to spíš koníček, fotím hlavně pro sebe, někdy i své produkty – například právě světlo INDI. Grafický design je rychlejší proces než navrhování, je příjemné, že výsledek vidíte daleko dříve. Vytvořil jsem si třeba webové stránky a ke grafickému designu se často vracím.
Co se produktového designu týče, tak se zdá, že jsou Vám nejbližší projekty, které souvisejí s osvětlením. Je v tom záměr, nebo spíše náhoda?
Je to tak, světlo mě inspiruje. Bez něj bychom neexistovali, navíc nám umožňuje fungovat i v noci. Pro mě je osvětlení fascinující – lze v něm najít estetiku, náladu a energii, ale je to i ryze funkční element v prostoru. Navíc je vědecky dokázáno, že když je zataženo, tedy pokud chybí světlo, má člověk špatnou náladu. Podobně to funguje v interiéru.
Máte za sebou již několik úspěchů a designových ocenění. Jaké jsou Vaše další plány?
Plánuji naplno pokračovat v tom, co mě baví a živí, navázat další nové zajímavé spolupráce s firmami a hlavně úspěšně dokončit studium.
Matúš Opálka (*1990) - Mladý slovenský designér, absolvent Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě, Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a zakladatel studia OPALKA DESIGN. Je autorem expozice společnosti HALLA pro Designblok 2014. Kromě produktového a interiérového designu se věnuje rovněž grafice. Za koncept INDI převzal cenu Red Dot Design Award 2014 a nominaci na Czech grand design.
Seriál o zákulisí české ‚světelné‘ školy vzniká ve spolupráci se společností HALLA, a.s., která je významným českým výrobcem a vývozcem designových svítidel.