Architektura /

art & interior 7

Ve Veletržním paláci proběhl v dubnu už sedmý ročník výběrové prezentace současného designu nábytku, svítidel, bytového textilu a doplňků art & interior. Jak se již stalo tradicí, byly k této krátkodobé akci otevřeny doplňující výstavy pod společným názvem Přehlídka českého a zahraničního designu, které zahrnují čtyři lákavé expozice. Můžete si zde až do začátku června prohlédnout ikony nového i starého holandského návrhářství, ocenit kvalitní současnou estonskou architekturu (jsou zde představeny především rodinné domy) a stranit v konfrontaci - stylizované do fotbalového matche - buď českým, anebo slovenským autorům.

Klára Pučerová , 29. 5. 2006

holandské a estonské uměnído 4. červnaVeletržní palácdenně kromě po 10-18hDruhým rokem dostal samostatný prostor také design exteriérových i interiérových svítidel.Organizátoři AC EXPO a Ing. Petru Ivanov – Tech & Line vybrali tentokrát téměř šest desítek vystavovatelů, kteří představili (letos i v suterénu budovy) poslední designové novinky, špičkový nábytek, vybavení interiérů, kuchyní a koupelen, včetně bytového textilu, doplňků a svítidel. eLight : OFFICE AND LIGHTNovinkám v designu svítidel, osvětlovacích systémech a technologiích pro kancelářské prostory byla vymezena Malá dvorana Veletržního paláce, opět se zastoupením z Velké Británie. Stejně jako všechny výstavy, má i tato svůj katalog (v jednom boxu dostanete všechny jednotlivé katalogy včetně posledního čísla Design Trendu, časopisu vydávaném Design centrem České republiky).DESIGN MATCH 2006 CZE : SVKTento zápas trval do 21. května a utkaly se v něm družstva českých a slovenských odchovanců vysokoškolských trenérů i ostřílených profesionálních hráčů. Autor koncepce Ferdinand Chrenka rozdělil konfrontační/setkávací výstavu na několik částí. Po slavnostním výkopu byl pro návštěvníky připraven První Poločas, tj. střetnutí studentských prací. Na ochozu byly vytvořeny dvojice výrobků ze stejného oboru, někdy se dal bod Slovákům, jindy se spíše vypískal Čech, návrh od návrhu se poměr měnil. Dali jste přednost pračce od českého týmu designérů nebo od slovenského týmu designérek? Druhý Poločas přinesel ve stejném duchu srovnání profesionálů. Holubec - Home sweet homeKimlička - Hanecká PSzdroj: tiskové foto Mořanová - židleNovaková - Kávu nebo čajzdroj: tiskové foto Janiga - kruhSeniglová - stolkyzdroj: tiskové foto Foto: Klára PučerováPo zápase na ochozu jste si mohli dopřát odpočinek v Time Outu. Nastavovala se móda, obuv a šperky. Tahle část se líbila všem milovníkům prstenů, pejsků a kozaček, dále pak těm, kteří rádi sledují módní fotografii nebo se věnují hledání ideální formy městského stylu. V Prodloužení jste mohli objevit skvělý design, výrobky vzniklé tradičními technikami z tradičních materiálů. Tato poslední část šla ke kořenům, tudíž by měla ukázat, nakolik si je český a slovenský design podobný. BIENÁLE ČESKO-SLOVENSKÉHO DESIGNU Přáním autorů je, aby se nezůstalo u pouhé výstavy, ale naopak, aby tímto přátelským utkáním bylo založeno Bienále česko-slovenského designu. Bienále by jistě bylo záslužným počinem. Díky rozrůstání se Designbloku a usilovnému propagování designu při nejrůznějších akcích se už jen tak nestane, že byste aspoň ta slavnější jména ze slovenské scény neznali, ale takováto setkání či přímo střetnutí by byla rozhodně zajímavá a vypovídající. A dalším přáním pořadatelů je, aby match zůstal ve stavu remízy.ESTONSKÁ ARCHITEKTURA: DOMOV 2002 – 2006Na této výstavě získáte dojem, že si Estonci žijí dobře. Přesněji řečeno, že kvalitně bydlí. Prezentovaný výběr staveb rodinných domů a soukromých rezidencí za poslední roky dokazuje, že na funkcionalismus se dá s novou technologií a novými nápady, za využití tradičních materiálů a bez křiklavých barev, reagovat stále neotřele. Estonská architektura osloví především variacemi, zajímavě řešenými vstupy, verandami, terasami nebo jen „pouhými“ vyhlídkami. To, co je na ní také sympatické, je její vztah k okolnímu prostředí. Domy nepřekřikují přírodu, nesnaží se na sebe upozorňovat za každou cenu. Rozhodně to však nejsou žádné Popelky. Přitahují pozornost svými přehlednými, přesto neobvyklými tvary a siluetami. Už zdálky přesvědčují o velmi komfortním bydlení a intimitě, kterou svým majitelům poskytují. Výstava, skládající se z panelů s klasickým představením staveb a videa, je v respiriu prvního patra a potrvá až do 4. června. A rozhodně by vám neměla uniknout.HOLANDSKÝ DESIGN DRUHÉHO ZLATÉHO VĚKU 1885 – 1935Holandskému designu byl právem vymezen velký prostor a je tu zastoupena především secese a Art Deco. Expozici tvoří předměty ze sbírek Drentského muzea v Assenu. Tyto styly, usilující o řemeslně kvalitní předměty denní potřeby, stojí na počátku moderního umění i moderního designu. Navíc bude určitě velkým lákadlem fakt, že je tu vystaven nábytek z dílny jedné z největších designérských legend dvacátého století, Gerrita Rietvelda. V prostorách levého křídla Veletržního paláce naleznete amsterdamské průkopníky snažící se o navrhování bez citací z historie působících na koncidevatenáctého století, díla dvou frakcí Hnutí užitého umění, vzniklého kolem roku 1900. Zatímco první část zastávala estetiku mezinárodního Art Nouveau, druhá se blížila geometrické tendenci secese, byla propojena s osobnostmi jako byl H. P. Berlage a jmenovala se příznačně Konstrukční hnutí. AMSTERDAMSCHE SCHOOL Na začátku druhého desetiletí vznikl expresívnější styl tzv. Amsterdamsche School. Hlavními představiteli této skupiny byli designér J. Gidding a architekt H. Th. Wijdeveld, který byl rovněž šéfredaktorem časopisu Wendingen. Pro nepřílišnou radikálnost byli jejími členové i starší osobnosti a její dominance pozdržela do třicátých let vývoj funkcionalismu. Nadměrné používání dekoru a luxusních materiálů ukončil až krach na burze roku 1929 a následná ekonomická krize. Od poloviny třicátých let „mohl“ tedy holandský design nastoupit další cestu. WELCOME HOME – VÍTEJTE DOMA Tento výběr nizozemského designu posledních třiceti let je doplňkem k posledně představené výstavě a tvoří ve stejné prostoře zajímavou ilustraci (ne)inspirace vlastními designérskými kořeny. Jsou zde díla známých značek (př. Artifort, Designum, Leolux, Moobi, Spektrum) i samostatně tvořících autorů jako jsou S. Boonman, I. Hans, Ch. Slutter nebo H. Stalling. Předměty jsou vystaveny tématicky, jsou umístěné v ose křídla a provázejí tak návštěvníka po celou cestu jeho procházky holandskou historií. Tato úžasná „dvojitá porce“ Nizozemí trvá rovněž do 4. června.Podrobnější informace o výstavě naleznete na stránkách www.artinterior.cz nebo www.designmatch.cz

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři