Architektura /

Brno čeká referendum o poloze hlavního nádraží

Moravskou metropoli čeká 9. října referendum, ve kterém jeho obyvatelé rozhodnou o osudu současného a poloze nového hlavního nádraží. Připomeňme si tedy ve stručnosti, jaké možnosti hlasování se voličům nabízejí a jaké mohou být jejich dopady.

Magdalena Svátková , 7. 10. 2004

Letáky v ulicích, samolepky na sloupech veřejného osvětlení a velké diskuse zejména v regionálních médiích provázejí Brňany několik posledních měsíců. Téma se velké části z nich dotýká přímo – bude třeba rozhodnout o tom, jak a kudy se budou desetitisíce z nich dopravovat do práce či domů. Referendum o budoucí poloze a struktuře vlakového nádraží bylo vyhlášeno na základě petice občanské koalice „Nádraží v centru“, pod kterou se podepsalo více než zákonem požadovaných 25.000 lidí. Tato koalice, za kterou stojí kromě jiných sdružení např. i Strana zelených, Nesehnutí Brno či Děti Země, byla a je přesvědčena o tom, že Magistrát města Brna se svým návrhem řešení železničního uzlu Brno (ŽUB) nestojí plně za zájmy řadových občanů a podává o projektu neúplné a často zavádějící informace. Návrhy na rekonstrukci a dostavbu či přesunutí hlavního nádraží doprovázejí nepředstavitelně rozsáhlé diskuse kolem řešení dopravní situace v Brně a okolí, týkající se zejména železnice a MHD. Jak bývá u takto komplexních problémů obvyklé, řešení je mnoho, mají početná pro- i proti- a na vše ještě dopadá stín nedostatku financí v městském i státním rozpočtu. Přibližme si tedy alespoň ty dvě varianty, které budou na výběr v připravovaném referendu. Nutno dodat, že na architektonicko-urbanistické řešení podoby nového osobního nádraží byla již vypsána soutěž. Předkládané návrhy by však již měly vycházet z harmonogramu prací na přípravě a budování ŽUB, schváleného již v roce 2002.

Foto: eArch
Městem předkládaný návrh počítá s přesunem nádraží asi o 800m jižněji (za Zvonařku) oproti jeho současné poloze. Projekt je rozdělen do 4 etap, jejich realizace je plánována až do roku 2015. Zahrnuje především výstavbu nové nádražní budovy, nových tratí, samozřejmě úpravu okolních ploch a navázání ŽUB na systém vysokorychlostních železničních tratí. To vše s sebou přináší i změny v MHD a vyřešení doposud nepřehledné situace mezi vlakovým a autobusovým nádražím v Brně s tím, že stávající budova nádraží bude poté používána pro kulturní a jiné aktivity. Pro co největší informovanost občanů připravilo město množství letáků a brožur, informační stánek na hlavním nádraží, webové stránky i besedy a debaty s odborníky. Radnice také operuje s tím, že navzdory velmi vysokým nákladům (až 29 mld. Kč) nepřijde město v budoucnosti žádné jiné projekty z důvodu nedostatku financí, protože přestavba ŽUB bude financována z více zdrojů, z nichž největším budou dotace z EU. Jako silný argument uvádí město také to, že Brnu bez přestavěného a posunutého hlavního nádraží „ujede vlak prosperity“ a zájem strategických investorů o působení v regionu bude menší. Však již jen na základě nekompromisního rázu tohoto tvrzení jej lze považovat za velmi nadsazené, jednostranné a matoucí.Hlavním argumentem koalice „Nádraží v centru“ je to, že magistrát údajně manipuluje s informacemi a občanům neposkytuje úplný a pravdivý obraz situace. Druhá varianta řešení tak počítá s rekonstrukcí stávající historické budovy a přístavbou budovy nové v jejím přímém sousedství, a to s náklady jen o něco málo menšími. I tato koalice nově zřizuje informační kancelář v bezprostřední blízkosti nádraží a v těchto dnech bude voličům do schránek distribuováno i vydání nového „Referendového večerníku“, které nabídne mimo jiné i dvě možné varianty řešení nádraží v centru a řadu dalších informací. Mezi hlavní argumenty hovořící pro toto řešení patří především to, že poloha hlavního nádraží nesouvisí s rozvojem jižní části Brna, jak proklamují zástupci města. Také financí pro přesun není údajně zajištěno zdaleka tolik, jako se tvrdí. Stávající nádraží je také ve velmi dobré docházkové vzdálenosti z centra města i od vysokých škol. V neposlední řadě jsou tu i námitky, že je celý projekt příliš megalomanský, vyčerpá na delší dobu městský rozpočet a že Brno potřebuje i jiné, další dopravní stavby.
Foto: eArch
Rozhodnuto tedy má být 9. října od 8 do 16 hod. Je třeba také upozornit na to, jakým způsobem je vlastně rozhodování v referendu postaveno: pokud hlasuje volič pro ANO, vyslovuje se tak pro zachování nádraží v centru. Pokud hlasuje pro NE, souhlasí s návrhem Magistrátu města Brna na odsunutou polohu nádraží. Voliči, kteří k referendu nepůjdou, jakoby tedy hlasovali pro NE a podpořili tak návrh města. Referendum bude platné také jen v případě, že se k němu dostaví více než 50% voličů.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři