Architektura /

IKEA, nejen design.

Podnikat pro zisk již nestačí. Co skrývá toto nové heslo velryby světového oceánu trhu s nábytkem? Firma se začíná hlásit k sociální a ekologické odpovědnosti za své působení na světových trzích. Část jejího úsilí můžeme snadno vidět, druhá část zůstává dobře ukrytá.

Martina Svobodová , 7. 9. 2003

První část se týká samotné výroby, reklamy a distribuce jejích výrobků. V této oblasti to je hlavní přizpůsobení výrobků a materiálů ohledům na životní prostředí a to již při vývoji návrhu. Snaha o použití přírodních, obnovitelných materiálů a zajištění recyklace pro výrobky, které již dosloužily. Snaha o minimalizování materiálových ztrát při výrobě. A také výběr zejména nátěrových a spojovacích materiálů tak, aby byly co nejvíce šetrné k životnímu prostředí i k uživateli nábytku. To znamená aby nevyvolávali alergické reakce. Příkladem toho je zákaz využívání freonů a PVC.Stejné principy se snaží uplatnit i u obalových materiálů. Ten by měl být snadno recyklovatelný a při výrobě nenáročný na spotřebu energií. Proto 67% obalového materiálu využívaného IKEA tvoří lepenka.Další problematika je spojená se získáváním materiálu, zejména dřeva. Dřevo je materiál obnovitelný, recyklovatelný a biologicky odbouratelný. Na druhé straně lesy tvoří důležitou součást našeho ekosystému. Za posledních 8000 let byla vytěžena téměř jedna polovina původních lesních porostů. Proto IKEA kontroluje, odkud její materiál pochází. Zásadně to nesmí být právě z původních nedotčených lesů. Zároveň musí pocházet od prověřených dodavatelů, kteří dodržují platnou legislativu týkající se lesnictví.V tomto ohledu se snaží IKEA vidět i do budoucnosti. Podporuje proto několik programů na ochranu lesů. Je to nadace Sow a Seed (zasaď si semínko). Jejím cílem je obnova 14 000 hektarů deštných pralesů na Borneu. Poskytuje stipendia studentům z Ruska, Polska, Litvy, Lotyšska a Estonska na studia lesního hospodářství na Swedish University of Agricultural Science.Dalším problémem současné společnosti a její globalizace je neúměrný nárůst dopravy. Jako základní požadavek pro zmenšení objemu dopravy je ploché balení výrobků. Dalším krokem je maximální možné upřednostnění ekologičtějších způsobů dopravy. To znamená lodě a železnici.Objem především automobilové dopravy také narůstá při návštěvě zákazníků v obchodních domech. Proto má IKEA snahu nabídnout svým zákazníkům i alternativní dopravní prostředek. Většina obchodních domů je již obsloužena hromadnými dopravními prostředky.Pokud se budeme pozorně dívat okolo sebe, můžeme všechny tyto snahy vidět na vlastní oči při nákupu nebo užívání nábytku IKEA.Nemůžeme ovšem zapomenout ani na skrytou část aktivit, které IKEA vyvíjí. Jedná se o aktivitu především v sociální oblasti. V této oblasti pracuje vždy ve spolupráci s některou humanitární organizací. V Indii spolupracuje s UNICEF na projektu boje proti dětské práci a s organizací CREDA na projektu, jehož cílem je hledat a poskytovat příležitost ke vzdělání mladým dívkám a ženám.V Kosovu ve spolupráci s organizací Save the children pracuje na projektu za znovuobnovení školní docházky. V české republice to je potom podpora nadace Naše dítě.IKEA také v souvislosti s novou kolekcí PS Kids zahájila projekt, jehož cílem je vybavit zdarma několik vybraných mateřských školek novým vybavením. Týká se to školek, které se nachází ve stejné městské části jako některý z obchodních domů IKEA.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři