Architektura /

Kousek antiky v moderním podkroví

Patia byste běžně nalezli v rezidencích starých Římanů. Výjimečně se s nimi ale můžete potkat i v moderní architektuře. Například v podkrovním bytě, který jsme tentokrát navštívili.

Alena Vondráková , 21. 4. 2006

O nedávno rekonstruovaném domě na brněnském Dominikánském náměstí se mnoho neví, neboť s požárem archivu byl zničen i jeho životopis. Historie objektu tak sahá pouze do 19. století, kdy na středověké parcelizaci již stál dům v historizujícím stylu. Při bombardování na konci II. světové války však byla zničena jeho čelní fasáda. Při následné opravě byl dům celkově rekonstruován po architektonické stránce na tehdy běžnou šedou „kancelářskou myš“. Z cenných historických prvků byly zachovány pouze klenuté sklepy a pískovcové schodiště vynášené litinovou konstrukcí.Důsledná rekonstrukceNový majitel domu se rozhodl objekt rekonstruovat. S žádostí o vypracování projektu se obrátil na ing. arch. Davida Prudíka, který vzpomíná: „Investor si mě nejdříve pozval k řešení fasády. Spolupráce pak pokračovala návrhem přízemí včetně interiérů , pater, kde se nacházejí kanceláře, a konečně půdní vestavby.“ V rámci rekonstrukce probíhající v letech 2002–2004 byly odstraněny nevhodné zásahy do dispozic, půdorysy vyčištěny a řešeny v rámci původních nosných zdí. Byly rovněž provedeny nové rozvody všech inženýrských sítí, podlahy a úpravy povrchů. Historické schodiště bylo očištěno a zachováno. Nově byl řešen vstupní parter, půdní vestavba a výplně otvorů. V přízemí jsou umístěny dva obchody, v patrech kanceláře, v půdní vestavbě byt 2 + 1.Vestavba nebo nástavba? Nás však pochopitelně nejvíce zajímala proměna půdních prostor v podkrovní byt. Její rekonstrukci lze označit za tak razantní, že by šlo možná diskutovat, zda se spíše nejednalo o střešní nástavbu. V rámci stavebních prací se odstranil starý krov. Nový je ve hřebeni vyšší přibližně o 1 m. Směrem k Dominikánskému náměstí je střecha sedlová, do dvora mírná pultová, římsa je zde zvýšena o dvě podlaží. Nosným prvkem není, jak to v podkrovích bývá, dřevo, ale ve zdích ukrytá ocelová konstrukce. Když vše souvisí se vším Půdní vestavba je řešena jako mezonetový byt, který má však několik zvláštností. V první řadě je to neobvyklá kontinuita celého prostoru. O tu se částečně postarala již zmíněná konstrukce krovu, absence nosných sloupů. Hlavní zásluhu na tom má však skutečnost, že jde o prostor bez dveří. Jedinou dveřmi oddělenou místností v bytě je WC situované v prostoru pod schodištěm. Na vymezení jednotlivých obytných zón, jejich rozdílné atmosféře se nemalou měrou podílí i světlo. „Snažili jsme se, aby každá místnost měla jiné působení světla,“ vysvětluje architekt. Do obývacího pokoje proniká denní světlo od jihu širokým horizontálním vikýřem, do kuchyně ze severu certikálními francouzskými okny. Ložnice je zase prosvětlena patiem s kruhovým otvorem přes střechu, jenž je vyložen nerezí a funguje jako světlovod, který do místnosti při severní fasádě přivádí světlo od jihu. Prosím, pojďte dálPřestože byt má obytnou plochu 84 m2, díky svému otevření působí značně prostornějším dojmem. V podkroví se nachází kuchyně spojená s jídelnou. Kuchyňská sestava byla vyrobena na zakázku. Co se týče použitých materiálů, na pracovní desku a její záda byla použita minerální hmota – kerrock, povrch kuchyňské sestavy tvoří tvrzený laminát. Velmi funkčně a zároveň esteticky jsou řešeny v kuchyni úložné prostory, kterým je vyhrazena celá jedna stěna. Kromě spíže, potřebných zásuvek a kontejnerů je do nich zakomponovaná nejen lednice s mrazničkou , ale i automatická pračka se sušičku. Zajímavým prvkem obývacího pokoje je vestavěný krb, jenž v maximální míře umocňuje blahodárné působení ohně na atmosféru v pokoji. Pozornost zaslouží i zmíněný vikýř, který nejenže místnost zásobuje světlem, ale jeho nízké podélné okno délky 4 m nabízí „širokoúhlý panoramatický“ výhled na fasády protějších domů a kostel sv. Michala, objekty, z nichž filmovým způsobem vyřezává detaily (naproti domu stojí objekt multiplexu Špalíček). Na patře se nachází ještě toaleta a řada potřebných úložných prostor. „Ty jsme udělali všude, kde to bylo možné,“ říká architekt. Všechny prostory však mají vestavnou podobu, a to včetně knihoven. Na mezonetu se nachází ložnice, která je propojena s koupelnou, a dvě šatny. Jednoduchá dokonalostByt, do kterého jsme tentokrát nahlédli, zaujme svojí promyšlenou jednoduchostí. Autor projektu si na práci na projektu i jeho realizaci uchoval příjemné vzpomínky: „Investor měl vcelku jasnou představu čeho chce dosáhnout. Vzhledem k své zálibě v modernistické architektuře a asijském umění mě od počátku směroval k tvarové a barevné jednoduchosti a úspornosti. Nad jednou z prvních skic, kdy schodišťová stěna byla navržena v temně rudém lesklém nátěru a měla se stát osou a orientačním prvkem v prostoru mi investor řekl: „pane architekte, pane architekte, vy jste na mne příliš kreativní.“ Když zámečníci osadili nerezové madlo schodiště rozplýval jsem se nad kvalitou jejich práce, zámečníci se pýřili a tvrdili, že to není jejich zásluha, ale kvalita projektu. Zatímco jsme se tak častovali komplimenty investor stál za námi, nechal nás vybrebtat a pak zasáhl :“ no, no, no, moc si nefoukejte, a kdo to platí, co?“ Přestože vybavení obytných místností má podobu pouze jídelního a konferenčního stolku, nejnutnějšího sedacího nábytku, lůžka, poskytuje ve všech směrech žádoucí komfort. Vybavení je voleno s ohledem na prostor, který nesmí narušovat. Například radiátory jsou ukryty ve výklencích. Celkové osvětlení je bodové, u lamp má velmi nenápadnou podobu. Primární je opět funkce - v tomto případě světlo. Jak vybavení, tak dekorační předměty vypovídají o tom, že investor obdivuje avantgardní tvůrčí směry meziválečného období minulého století. Co se týče bydlení, to je obohaceno o vše, co vývoj přinesl. A ještě něco – z celkového pojetí bytu, jeho zařízení vycítíte, že investor a architekt byli naladěni na stejných vlnách. A to se vždy kladně podepíše na výsledku.David PrudíkarchitektArchitekt nikdy netvoří sám. Často v průběhu navrhování a realizace dojde k „ponorkové nemoci“, kdy investor i dodavatel mají už plné zuby toho „frajírka“ co vám vnucuje své popletené nápady a péruje vás za špatné detaily, které by z jeho dokumentace odezřel jen vizionář. Pokud k tomu v tomto případě nedošlo vděčím za to vstřícnosti dodavatelské firmy a především smyslu pro humor investora.“ Bude vás zajímatAutor projektu - ing. arch. David Prudík, spolupráce Mgr. Viktor PrudíkUžitná plocha – 116 m2Topení – ústřední, radiátory deskové, kotel plynový Podlahy - parkety, dubOkna - modifikovaná eurooknaPsáno pro časopis Domov.Mezi špičkami pražských věží | Posezení, které je in | Obezděný ráj | Kuchyně | Co nosí kuchyňské sestavy | Sluhové na kolečkách | Vaření bez bariér | Dřevo vždycky nádherné | Stop nekonečnému uklízení | Šťavnaté odšťavňování | Velikonoce ve veselém | Když nejsou k uhlídání | Kam kráčí textilní trendy | Moderní záclony – tkané, síťové i z provázků | Kousek antiky v moderním podkroví | Klimatizace: zásady pro zdraví | Typové domy se vyvíjejí | Když se staví střecha | Čínská zahrada pod krušnými horami | Pohádkový dům v Londýně

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři