![](https://www.earch.cz/storage/images/ca/cab86d58-9fce-4414-8feb-43f7c2db1ab1.full.jpg)
Malá koncertní síň z betonu a kamene probudila náves bavorské obce
Koncertní síň z betonu a žuly oživila centrum malé německé vesnice Blaibach. Projekt vznikl pod taktovkou mnichovského ateliéru Peter Haimerl Architektur a kromě kulturní novostavby se obec dočkala také celkové revitalizace návsi s důležitými obecními budovami.
Tereza Staňková , 23. 11. 2021
Podoba koncertní síně, a zejména její fasády, souvisí s místní kamenosochařskou tradicí. Architekti se rozhodli pokrýt jednoduchý nakloněný kvádr z betonu lokálně těženou žulou. Hrubý kamenný obklad nezvykle tvarované stavby tak mezi okolními budovami se sedlovými střechami vzbuzuje velkou pozornost všech návštěvníků.
![](https://www.earch.cz/storage/images/00/007c5ca9-9b82-4d4b-acf3-0685bcb021f2.full.jpg)
Kamenný kvádr je nakloněn tak, aby jedna strana byla zapuštěna do země a druhá naopak vyčnívala nad terén. Právě vyčnívající část objemu láká návštěvníky přes otevřené betonové schodiště ke vstupu. Štěrbinou mezi zemí a kvádrem vchází návštěvník po schodech do foyer, které je již umístěno hlouběji pod povrchem. Pohledový beton pokrývá většinu interiéru, překvapivou výjimkou je fasetovaná dřevěná chodba s šatnami, toaletami a barem.
Více k tématu
Beton v hlavní síni ponechali architekti v jeho surové podobě. Jeho živé povrchy slouží k lepší akustice, tlumení zvuku a absorpci středně vysokých tónů. Za nakloněnými hranami stěn se ukrývá potřebné osvětlení a vzduchotechnika. Skrze drobné skuliny se umělé světlo rozléhá po celém sálu. Jeviště je vybaveno moderním LED osvětlením.
![](https://www.earch.cz/storage/images/76/76488e94-7d29-4e56-ac9c-ab06874c4f27.full.jpg)
Koncertní sál může během jednoho představení navštívit až dvě stě osob. Pro diváky je zde připraveno minimalisticky pojaté hlediště. Kovová sedadla pomyslně levitují ve vzduchu a dávají dohromady třináct vyvýšených řad. „Zdánlivě průhledná sedadla, která jsou upevněna na železných plošinách, navozují dojem levitace nad světelnými štěrbinami,“ dodává hlavní architekt projektu Peter Haimerl.
Projekt v Blaibachu není jedinou realizací koncertní síně tohoto architekta. Letos totiž jeho ateliér dokončil také koncertní a zkušební sál přistavěný k historické vile hudebního centra Haus Marteau – a to rovněž v Bavorsku, malé obci Lichtenberg. Také tady architekti uplatnili podobné principy i materiály jako v Blaibachu. Prostor je navíc zapuštěn do terénu tak, aby výrazně nenarušoval vzhled vily z dvacátého století i dalších památek v okolí.
![](https://www.earch.cz/storage/images/03/03e07ece-619e-4669-9e49-dc0523b8ba7a.full.jpg)
Tento článek vznikl za podpory společnosti Českomoravský beton v rámci popularizace tématu "Beton v architektuře".
Českomoravský beton, a. s., je holdingovou společností, která prostřednictvím vlastních betonáren a dceřiných společností dodává transportbeton v široké škále pevnostních tříd a druhů na území České a Slovenské republiky. Skupina, jejíž vznik spadá do počátku 90. let minulého století, v současné době provozuje sedmdesát nově postavených nebo zrekonstruovaných betonáren, které mají zavedený systém řízení jakosti ČSN EN ISO 9001 a splňují nejpřísnější ekologická kritéria. Celá skupina – holdingová společnost a její dceřiné společnosti – vystupují pod jednou společnou obchodní značkou Českomoravský beton.
- Ateliér: peter haimerl.architektur
- Město: Blaibach
- Ulice, číslo: Kirchplatz 4
- Datum projektu: 1/2013 – 9/2013
- Realizace: 09/2014
- Investor: Obec Blaibach
- Náklady: 1,6 milionu eur