Koncertní síň v malé bavorské obci Blaibach Foto: Edward Beierle
Architektura / občanské stavby

Malá koncertní síň z betonu a kamene probudila náves bavorské obce

Koncertní síň z betonu a žuly oživila centrum malé německé vesnice Blaibach. Projekt vznikl pod taktovkou mnichovského ateliéru Peter Haimerl Architektur a kromě kulturní novostavby se obec dočkala také celkové revitalizace návsi s důležitými obecními budovami.

Tereza Staňková , 23. 11. 2021

Podoba koncertní síně, a zejména její fasády, souvisí s místní kamenosochařskou tradicí. Architekti se rozhodli pokrýt jednoduchý nakloněný kvádr z betonu lokálně těženou žulou. Hrubý kamenný obklad nezvykle tvarované stavby tak mezi okolními budovami se sedlovými střechami vzbuzuje velkou pozornost všech návštěvníků.

Foto: Moderní koncertní síň vznikla v malé bavorské vesnici

Kamenný kvádr je nakloněn tak, aby jedna strana byla zapuštěna do země a druhá naopak vyčnívala nad terén. Právě vyčnívající část objemu láká návštěvníky přes otevřené betonové schodiště ke vstupu. Štěrbinou mezi zemí a kvádrem vchází návštěvník po schodech do foyer, které je již umístěno hlouběji pod povrchem. Pohledový beton pokrývá většinu interiéru, překvapivou výjimkou je fasetovaná dřevěná chodba s šatnami, toaletami a barem.

Beton v hlavní síni ponechali architekti v jeho surové podobě. Jeho živé povrchy slouží k lepší akustice, tlumení zvuku a absorpci středně vysokých tónů. Za nakloněnými hranami stěn se ukrývá potřebné osvětlení a vzduchotechnika. Skrze drobné skuliny se umělé světlo rozléhá po celém sálu. Jeviště je vybaveno moderním LED osvětlením.

Foto: Uvnitř architekti pracovali primárně s pohledovým betonem

Koncertní sál může během jednoho představení navštívit až dvě stě osob. Pro diváky je zde připraveno minimalisticky pojaté hlediště. Kovová sedadla pomyslně levitují ve vzduchu a dávají dohromady třináct vyvýšených řad. „Zdánlivě průhledná sedadla, která jsou upevněna na železných plošinách, navozují dojem levitace nad světelnými štěrbinami,“ dodává hlavní architekt projektu Peter Haimerl.  

Projekt v Blaibachu není jedinou realizací koncertní síně tohoto architekta. Letos totiž jeho ateliér dokončil také koncertní a zkušební sál přistavěný k historické vile hudebního centra Haus Marteau – a to rovněž v Bavorsku, malé obci Lichtenberg. Také tady architekti uplatnili podobné principy i materiály jako v Blaibachu. Prostor je navíc zapuštěn do terénu tak, aby výrazně nenarušoval vzhled vily z dvacátého století i dalších památek v okolí.

Foto: Minimalistické pojetí hlavního sálu posiluje prožitek z hudebního představení

Tento článek vznikl za podpory společnosti Českomoravský beton v rámci popularizace tématu "Beton v architektuře". 

Českomoravský beton, a. s., je holdingovou společností, která prostřednictvím vlastních betonáren a dceřiných společností dodává transportbeton v široké škále pevnostních tříd a druhů na území České a Slovenské republiky. Skupina, jejíž vznik spadá do počátku 90. let minulého století, v současné době provozuje sedmdesát nově postavených nebo zrekonstruovaných betonáren, které mají zavedený systém řízení jakosti ČSN EN ISO 9001 a splňují nejpřísnější ekologická kritéria. Celá skupina – holdingová společnost a její dceřiné společnosti – vystupují pod jednou společnou obchodní značkou Českomoravský beton. 

  • Ateliér: peter haimerl.architektur
  • Město: Blaibach
  • Ulice, číslo: Kirchplatz 4
  • Datum projektu: 1/2013 – 9/2013
  • Realizace: 09/2014
  • Investor: Obec Blaibach
  • Náklady: 1,6 milionu eur

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři