Architektura /

Nové trendy a novinky v designu bydlení

Ve dnech 11. 1. až 14. 1. 2006 proběhl ve Frankfurtu nad Mohanem veletrh interiérů a bytového textilu Heimtextil, který v tomto oboru určuje módní trendy pro dvě nadcházející sezóny. O tom, co letošní ročník přinesl, pohovořily 24. 1. na pražské přednášce v Design Centru ČR, PhDr. Lenka Žižková a designérka a publicistka Adéla Krbůšková.

Tereza Provazníková , 27. 1. 2006

O veletrhuHeimtextil patří k největším veletrhům na světě. Na výstavní ploše 4760 m2 je umístěno 10 výstavních patrových hal. Tak velká plocha se dá jen těžko obejít pěšky, proto se návštěvníci v areálu přepravují z místa na místo autobusy a pojízdnými chodníky. Letošního ročníku se zúčastnilo 2810 vystavovatelů ze 73 zemí z toho 35 bylo z České republiky. Dohromady Heimtextil navštívilo 89 073 návštěvníků. Nejvíce firem zde již tradičně vystavuje ložní prádlo, záclony, bytové textilie a koupelnový textil. Nutno podotknout, že Heimtextil není určen pro širokou veřejnost, ale pro obchodníky, designéry, architekty a novináře. V celém areálu je také zakázáno pořizovat jakýkoliv fotografický či audiovizuální materiál. Zajímavostí je, že po celou dobu konání veletrhu funguje v areálu právní servis, na který se vystavovatelé mohou obrátit, objeví-li u konkurence plagáty svého zboží z minulých ročníků. Součástí veletržního týdne je také doprovodný program. Například letos byly představeny výsledky Švýcarské ceny za design a proběhla přehlídka škol designu textilu z celého Německa. Veletrh se také rozšířil i do samotného Frankfurtu nad Mohanem. Pod heslem „Heimtextil goes to City“, proběhly v obchodech z designem speciální akce, které představily běžným nakupujícím trendy bytové kultury v praxi. Nové trendy 2006/2007Trendové skupiny pro toto období určil holandský designér Gunnar Frank. Ten na své přednášce prohlásil: „Všechno zmodrá – modrá je inspirace“ . Barvy sezóny budou tedy sahat od teplých až k studeným odstínům, ovšem vždy jimi bude prosvítat modrá barva. Na Heimtextilu byly stanoveny čtyři základní trendové styly nazvané: Emotions in Wood (Emoce ve dřevě), Reflections in Metal (Reflexe v kovu), Elegance in Textile (Elegance v textilu) a Dynamic in Plastic (Dynamika v plastu).Designér Gunnar Frankphoto: Messe Frankfurt GmbH / Thomas Fedra atelier & design, photo: Messe Frankfurt GmbH / Thomas FedraMaterials, Heart and Sone, photo: Petra WelzelEmotions in WoodTento trend je inspirovaný skandinávským designem a strukturou dřeva. Barvy tkanin jsou v odstínech přírody severu a stromů jako je buk, ratan nebo bambus. Kresba dřeva se objevuje i na tapetách. Na tkaninách se objevují mimidezény, proužky, kára nebo filigránské vzorování a kruhové motivy v různých variacích. V potahovinách došlo oproti minulé sezóně k velkému zklidnění. Vzory jsou bez velkých extravagancí, trendy je grafický styl v provedení květin. Inspirujícími osobnostmi jsou Alvar Aalto či Frank Gehry. Novinkou mezi výrobky jsou žaluzie z tenkého dřeva tvarované do obloučků, který vytváří dojem měkkého a protepleného interiéru.Reflections in MetalTento trend je inspirovaný živlem vody. V tomto druhu interiéru dochází k maskulinní a architektonické přímočarosti a objevuje se trubkový nábytek. Používány jsou high-tec textilie a sendvičové efekty. Textilie jsou protknuté metalovým vláknem, vyskytují se zde i povrstvené materiály (plast) a prořezávané materiály. Barvy: bílá, modrá, šedá a hnědá. Tento trend odkazuje na osobnosti jako Marcel Breuer, Ludwig Mies van der Rohe nebo Eileen Gray.Elegance and TextileTrend se vyznačuje elegantním komfortem a vášní pro stylové kombinace. Odkazuje k období Art deca. Použité materiály: hedvábí, brokát, žakár, satén, velur, samet. Tkaniny jsou často vyšívané, s monumentálními plastickými vzory v sytých tmavých barvách. Inspirujícími osobnostmi jsou Murray Dixon a Jasper Morrison. V interiéru dochází ke kombinacím moderního a tradičního a jako doplňky se používají kůže a kožešiny.Dynamic in PlasticTento trend je ovlivněný 60. a 70. léty, ovšem s použitím moderních materiálů a technik. Z materiálů se používají běžné směsi a bavlna, na kterých najdeme pop-artové a op-artové vzory, jasné a intenzivní barvy, ale na druhé straně vzory inspirované Latinskou Amerikou. Objevuje se také ruční zpracování textilu - techniky háčkování, našívání, plisování... Trendovou barvou je žlutá a terracotovoá zelená. Inspirujícími osobnostmi jsou Verner Panton a Enzo Mari. V tomto roce proběhne ještě veletrh Heimtextil v Indii, Japonsku a Rusku a pod názvem Interior Lifestyle v USA a Intertextile v Šanghaji.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři