Architektura / občanské stavby

Svatá rodina z bílého betonu. Chrám Sagrada Família v Barceloně se dostavuje za pomoci současných materiálů

Antoni Gaudí, chrám Sagrada Família. I po sto čtyřiceti letech se stále staví. Nové části chrámu Sagrada Família jsou převážně z betonu Foto: Heidelberg Materials v ČR

Architekt Antoni Gaudí byl právě na cestě ke zpovědi, když ho srazila tramvaj. Tři dny poté zemřel a jeho tělo bylo uloženo v dosud nedokončeném chrámu Sagrada Família, který celý život budoval. Bylo to v roce 1926, před téměř sto lety. Ale výstavba stále pokračuje – v Gaudího duchu, s novými technologiemi a různými typy betonu.

EARCH.CZ , 18. 8. 2023 / Advertorial

Zakázku na projektování Chrámu Smíření zasvěceném Svaté rodině získal Antoni Gaudí v roce 1883 – tehdy mu bylo jednatřicet. V té době se na stavbu používaly tradiční materiály, kamenné zdivo s vápennou maltou jako pojivem. Už krátce nato, v roce 1901, založil ovšem jeho mecenáš a přítel Eusebi Güell první cementárnu v Katalánsku.

„Jelikož první cementárny a lomy byly blízko, a protože měl k dispozici i odborníky na statické výpočty, začal brzy s betonem experimentovat,“ píše se na blogu věnovaném dostavbě chrámu Sagrada Família. Nejdřív použil beton zřejmě na věže na průčelí Narození Páně. „Nejjižnější zvonice, zasvěcená Barnabášovi, byla dokončena o Vánocích 1925, krátce před Gaudího tragickou nehodou. Pro tuto věž použil kovový plášť, který byl poté pokryt prefabrikovanými betonovými elementy s charakteristickou mozaikou z benátského skla,“ popisuje blog. A byly to právě možnosti betonu, které architektovi vnukly myšlenku změnit tvar kleneb – namísto paraboloidů na hyperboloidy.

Následovala však nečekaná smrt a pak další tragédie, požár v Gaudího dílně přímo v chrámu. Oheň zničil většinu dokumentace. Zachovalo se však několik modelů, které umožnily pokračovat ve výstavbě dál, zhruba podle Gaudího vize. Práce ovšem přerušila občanská válka a válka světová, a zedníci se na stavbu vrátili až v roce 1944. Na výplně zdí používali kamenné zdivo spojené cementem a na statické prvky železobeton. V dalších fázích se už beton stal hlavním materiálem chrámu.

Foto: I přesto, že tragický požár zničil většinu dokumentace v Gaudího ateliéru, pokračuje se na dostavbě chrámu podle zachovaných modelů, zhruba podle architektovy vize

Bílý a pevný

I když sám Gaudí používal beton, v porovnání s dnešním možnostmi a variantami betonu se to jeví jako pravěk, píše server ArchDaily. Nyní jsou z betonu téměř všechny části stavby. Při dostavbě chrámu se pracuje s prefabrikáty, železobetonem a také speciálním betonem vysoké pevnosti. Ten se uplatní na sloupy a další statické prvky, které si však musí zachovat subtilní tvar – v těchto případech byla do betonové směsi zapojena mikrosilika.

Důležitá je také barva materiálu. Bílý beton dodává na stavbu firma Heidelberg Materials Hispania. Jedná se o beton H-BLANC vyrobený z bílého cementu, bezbarvých přísad a vápence z firemních lomů. Při jeho přípravě a transportu je třeba dbát, aby jeho bělost nebyla ničím kontaminována.

Foto: Téměř všechny části chrámu jsou nyní z betonu. V bílé barvě ho dodává společnost Heidelberg Materials Hispania

Stavba pokračuje. Už teď je ovšem Sagrada Família se svými zhruba čtyřmi miliony návštěvníky ročně jednou z nejpřitažlivějších světových atrakcí. Postupně se dokončují jednotlivé věže - celkově jich má být osmnáct. Nejvyšší bude věž Ježíše Krista, která i s křížem dosáhne do výšky 172 metrů a Sagrada Família se tak stane nejvyšším kostelem světa. Původně to mělo být v roce 2026 k výročí úmrtí geniálního tvůrce. To se pravděpodobně nestihne a skutečné datum dokončení není jisté. Nepochybně se to však neobejde bez betonu v jeho nejrůznějších podobách.

  • Autoři: Antoni Gaudí
  • Země: Španělsko
  • Město: Barcelona
  • Realizace: 1892 – dosud
  • Investor: Nadace Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família
  • Materiál: Beton H-Blanc od firmy Heidelberg Materials Hispania

Tento článek vznikl v úzké spolupráci a za podpory společnosti Českomoravský beton, a. s. v rámci popularizace tématu "Beton v architektuře".

Českomoravský beton, a. s. je holdingovou společností, která na trhu působí už přes 30 let. Prostřednictvím vlastních betonáren a dceřiných společností dodává transportbeton v široké škále pevnostních tříd a druhů na území České republiky. Skupina Českomoravský beton patří k největším výrobcům transportbetonu na českém trhu. Svými dodávkami se podílí na velkých stavbách dopravní infrastruktury, průmyslových, komerčních a bytových komplexů, ale i na drobných rekonstrukcích a stavbách rodinných domů. Českomoravský beton je spolu se společnostmi Českomoravský cement a Českomoravský štěrk součástí silné mezinárodní skupiny Heidelberg Materials.

  • autor: EARCH.CZ *
  • publikováno: * 18. 8. 2023
  • zdroj: * Reklamní sdělení

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři