Architektura /

Tramvaje na Václavské náměstí?

Vracím se k tématu, které mne teď hodně zajímá, a omlouvám se mimopražským čtenářům, že se týká Prahy. Jde o návrat tramvají na Václavské náměstí (přesněji: návrat trasy Muzeum – Můstek, protože tramvaj už na Václaváku je – kolmo jím prochází trasa z Jindřišské do Vodičkovy ulice).

Zdeněk Lukeš , 8. 2. 2005

Zúčastnil jsem se teď besedy, kde zazněly snad všechny argumenty pro a proti, ale přivítám velmi i váš názor. Na začátku konstatuji, že jsem proti návratu, ale budu se snažit pokud možno objektivně informovat i o argumentech, které byly pro (leč s nimi budu v zápětí polemizovat :- ). Hlavní argument pro je jeden – na poměrně rozsáhlém území nemají lidé jinou možnost dopravy, než metro anebo pěšky (podobně ovšem i na většině území Starého Města a Malé Strany a Hradčan). Co staří, handicapovaní, ti co vlečou kufry a jsou chudí, nemají na taxíka…? To beru, ale hned se ptám: proč pro ně budovat hned stamilionovou investici – nové tramvajové těleso (bezesporu nutno zesilovat konstrukce nad vestibuly metra), stožáry a síť drátů + trolejí, zastávky… Stačí přece pustit na Václavák 1 – 2 – 3 elektrobusy, které budou stále kroužit dokola. Zastavovat mohou dokonce mnohem častěji, než tramvaj, nebo i kdekoli dle přání pasažérů. Je to ekologické, bezhlučné a hlavně LEVNÉ. Funguje to v centru Vídně a jinde. Bude-li velký zájem, přidá se další vůz, naopak, nebude-li třeba v určitých obdobích žádný, busy budou staženy. Elektrobus může být i patrový, v létě otevřený. Zajíždět může až k zastávce tramvaje nad muzeem.Další linka může jezdit po trase Národní divadlo – Můstek – Náměstí Republiky – Řásnovka. Praha ušetří stamiliony (resp. je ušetříme my, daňoví poplatníci). Pro turisty tu může být i koňka (už před lety jsem navrhoval takovou trasu na pěší zóně). Další argument pro tramvaje může být nostalgie (ale, upřímně řečeno, stejnou nostalgii lze vztáhnout i ke staletím, kdy na Václavském žádné tramvaje ještě nejezdily). Snad by pro nostalgiky mohly stačit historické vozy – kavárny, které kotví uprostřed. Na besedě ještě zaznělo, že paralelní tratě (zejm. úsek v Ječné) bývají přetíženy a je třeba mít odlehčovací trasu pro případ maléru. No, nerad bych viděl kolaps tramvají na Václavském náměstí – červená bariéra po celé jeho délce. Pak tu zaznělo, že prý tramvaje zvýší bezpečnost náměstí a zatraktivní ho. Nevěřím, stačí se podívat, kdo v noci elektrikou jezdí. K atraktivitě: někdo myslím docela případně namítl, že pro majitele domů je důležitý především pěší provoz, který zvyšuje tržby v obchodech. Zavedení tramvajových tras tak srazí ceny nemovitostí a majitelé nebudou mít zájem na opravách. Konečně přišla na řadu i politika. Tramvaje je prý třeba vrátit, protože je vyhodili komunisté. No, to je pravda, ale ti také například prosadili metro místo podpovrchové tramvaje. Udělali to na příkaz ruských okupantů, kteří nám vnutili razící štíty a vagony, ale na druhou stranu tak byly zachráněny desítky a zřejmě i stovky domů, které by se při budování podpovrchové dráhy musely zbourat. Takže politiku bych nechal stranou. Na závěr se ještě debatovalo o podzemních garážích a hlavně umístění trasy severojižní magistrály (dnes před Muzeem) pod zem za Muzeum. Studii předvedli zástupci Útvaru rozvoje města, vypadá velmi sympaticky. Tím by se opět propojila Vinohradská s Václavákem a na místě parkoviště nad Domem potravin by byl parčík. Tomu fandím. Psáno pro Neviditelného psa.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři