Architektura / občanské stavby

V. Cena Bohuslava Fuchse: Oceněný projekt | Škola základ života

Cestu, kterou se pro řešení tohoto úkolu snažím nalézt, nejlépe charakterizuje výrok Petera Zumthora, který jsem si dovolil použít jako motto své práce. „aby Nové našlo své místo, musí nás nejprve podnítit k tomu, vidět Staré v novém světle“ (PETER ZUMTHOR; PROMÝŠLET ARCHITEKTURU)

Miloš Trenz , 4. 6. 2013

ZADÁNÍ

Předmětem projektu je transformace staré budovy nefunkční základní školy na školu uměleckou. Jedná se o historický objekt s výraznými architektonickými rysy, doplněný o necitlivé, účelové přístavby a zásahy pozdějších dob. Přesný stavební program jasně limituje požadavky na jednotlivé provozy. Komplikovaná situace však vybízí nejen k funkční a provozní reorganizaci, ale především k úvahám nad architektonickým výrazem, důstojností a přívětivostí prostředí a především nad společenským kontextem školy jako veřejné instituce. Jde o řešení konfliktu „staré typologie“ se současnými uvolněnými nároky na kreativní prostředí.

Cílem návrhu je tedy nalezení a následné rozvinutí kvalit stávající stavby. Po brutálním zásahu přístavby ze sedmdesátých let je žádoucí obnovení důstojnosti místa a využití výtvarně kompozičních hodnot historického objektu, které byly potlačovány a ukrývány v zeleni. Hierarchizací a stanovením nové organizace funkcí se snažím dosáhnout příjemného, inspirativního prostředí, ale také jasného rámce provozu a vážnosti školy, která ke kvalitnímu vzdělávání jakéhokoliv druhu bezpochyby patří.

OKOLNÍ VAZBY

Kopřivnice je město solitérních staveb, proto je tak koncipována i umělecká škola. Komunikuje s městem na všechny strany a stává se bodem - respektive jedním z „cílů“ aktivit místních obyvatel. Veškeré přístavby proto byly odstraněny a došlo k propojení zahrady školy s přilehlým parkem. Budova tak respektuje místní urbanismus a nesnaží se uzavírat jediný blok ve městě. S uměleckou školou by mělo být zacházeno jako s veřejnou institucí, která neslouží pouze uzavřenému okruhu lidí. Jako centrum kreativní činnosti a pozitivní aktivity se otevírá do okolí, vystupuje z budovy do města a opačně umožňuje městu, aby vstoupilo do ní. Protože kreativita se jen těžko projeví za zavřenými dveřmi....

DISPOZIČNÍ A PROVOZNÍ ÚPRAVY

Jak již bylo uvedeno výše, návrh se upíná na historickou budovu. Zde je vytvořena pomyslná funkční, ale i kompoziční osa, na níž jsou řazeny hlavní prostory – důstojný velkorysý nástup a předprostor, foyer s galerií a především nové jádro a těžiště školy - auditorium, které se otáčí jak k vnitřnímu, tak i k venkovnímu prostoru.

Přízemí je věnováno především veřejnosti a má za úkol společensky „spolupracovat“ s městem. Ostatní podlaží jsou potom jasně funkčně členěna a věnována jednotlivým uměleckým oborům. Ve druhém nadzemním podlaží je to hudba a ve třetím výtvarná tvorba. Záměrem je však funkce spíše spojovat než segregovat, proto jsou propojovány prostřednictvím variabilních ploch - společenských sálů, kde se jejich zájmy mohou protínat. Úprava těsného okolí školy potom nabízí příležitost vyjít s jakoukoliv aktivitou ven a provozovat ji v relativním klidu přímo ve městě.

NOVÁ HMOTA

Nový stavební zásah do objektu je řešen tak, aby s ním do určité míry kontrastoval. Pro zachování svébytnosti staré budovy a nové části zároveň, byly zvoleny konstrukce a materiály charakteristické subtilností a lehkostí. Navzdory své odlišnosti jsou však jasně organizovány a uspořádány hmotou staré budovy.

Nové venkovní plochy jsou upraveny jako parkový prostor, se zpevněným povrchem, který umožňuje prakticky jakoukoliv činnost.

Cena Bohuslava Fuchse je studentská soutěž, kterou pořádá Studentská obec Fakulty architektury VUT v Brně (SOFA). Jedná se o cenu za nejlepší studentský ateliérový projekt. Je udílena dvakrát ročně nezávislou porotou, v zimním a letním semestru.

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři