Ve Státní tiskárně cenin mají novou zasedací místnost ze starého fotoateliéru
Fotoateliér ve Státní tiskárně cenin už ztratil svůj původní účel. Byl to ale krásný prostor s panoramatickým oknem. Architektky ze studia JKH Architects ho proměnily v zasedací místnost, která se stala vizuální vizitkou instituce. Dominantní stůl doplňují konferenční křesla společnosti LD Seating.
EARCH.CZ , 26. 11. 2025 / Advertorial
Koncept a identita místa
Původní zadání bylo transformovat technický prostor fotoateliéru, který s nástupem digitálních technologií ztratil svou původní funkci. Jak říkají architektky Jana Klečková Holečková a Jana Wisingerová: „Cílem bylo využít tento unikátní prostor tak, aby odpovídal současným nárokům na mezinárodní jednání a zároveň přirozeně nesl příběh bezmála stoletého podniku. V návrhu jsme proto kombinovali původní funkci fotoateliéru a moderní identitu Státní tiskárny cenin“.
V návrhu bylo klíčové najít rovnováhu mezi tradicí a současností. Záměrem architektek bylo vytvořit moderní místnost s veškerými nezbytnými požadavky na technologické řešení, ale zároveň respektovat prostor historické budovy. Interiér je proto současný, ale pevně ukotvený v identitě instituce, jejíž historie se začala psát téměř před sto lety.
Atmosféra architektonických prvků
Velkorysé panoramatické okno, původně určené pro fotografickou práci, zůstává zásadním architektonickým i symbolickým prvkem. „Je to nejdůležitější architektonický element celé místnosti,“ shrnují architektky jednoznačně jeho význam. Přivádí měkké difuzní světlo, které bylo dříve ideální pro vznik fotografií. Dnes poskytuje výhled na panorama Prahy a přispívá ke kultivované atmosféře místnosti. Zároveň však připomíná historii fotoateliéru.
Starý fotoateliér skrýval i řadu pozoruhodných technických prvků — například původní motorický závěs, který se používal při fotografických procesech. Architektky jej zachovaly a adaptovaly: „Nyní slouží k zatemnění prostoru při videokonferencích a promítání.“
Funkčnost a detail
Centrálním prvkem celé místnosti je oválný stůl pro osmnáct osob, který symbolicky propojuje současnost s tradiční výrobou cenin. Podle architektek jeho masivní ocelová podnož symbolizuje tiskové válce, tedy jeden z klíčových nástrojů výroby bankovek a cenin. Středový dubový panel pak svým optickým efektem připomíná bezpečnostní prvky bankovek.
Z technického hlediska bylo zásadní skrýt audiovizuální vybavení tak, aby nenarušovalo čistotu prostoru. „Technologie jsme integrovali maximálně nenápadně,“ uvádějí autorky. Kabely mizí ve stole i stěnách, přípojky jsou zapuštěné a ovládání je centralizováno přes DALI systém a tablet. Výsledkem je dokonale čistý prostor, ve kterém je technika přítomná, ale neviditelná.
Osvětlení hraje zásadní roli v tom, aby prostor působil reprezentativně v různých světelných situacích. Architektky doplnily přirozené světlo o důmyslný systém přímého a nepřímého umělého osvětlení. Nad dominantním oválným stolem je instalováno velké oválné svítidlo, které umožňuje samostatné řízení horního a dolního osvětlení. Ve stropě jsou pak integrována bodová spotová svítidla, která nasvětlují řečníky nebo loga umístěná na jedné z bočních stěn. Vytvářejí tak atmosféru odpovídající charakteru jednání.
Jedním z nejvýraznějších prvků místnosti je akustická textilní stěna s potiskem historického výkresu fasády budovy tiskárny. Motiv vznikl během společného hledání vizuálního akcentu: „V archivu se nám podařilo najít starý výkres hlavní fasády tiskárny bankovek od architekta Josefa Sakaře, včetně původních podpisů a razítek a bylo jasno,“ přiznávají architektky. Tento prvek nejen zlepšuje akustiku, ale rovněž odkazuje k počátkům instituce.
Materiálová paleta respektuje požadavek klienta na udržitelnost. Architektky volily přírodní materiály, jako dubovou dýhu, černý kov, kvalitní textilie či černý laminát se zvýšenou odolností proti otiskům. Většina vybavení je navržena s ohledem na budoucí demontáž a opětovné použití, přičemž suroviny obsahují více než 50 % certifikovaných přírodních materiálů.
Více k tématu
Spolupráce
Důležitou roli ve výsledné atmosféře hraje také volba konferenčních křesel. Pro zasedací místnost byla vybrána křesla Melody Meeting od společnosti LD Seating, která svým ergonomickým tvarem a kvalitním čalouněním doplňují reprezentativní charakter místnosti. Konferenční křeslo s čalouněným sedákem a opěrákem. Čalouněné područky zajišťují pohodlné opření během jednání. Architektky dodávají: „Hledali jsme židli, která bude ergonomická a reprezentativní. Spolupráci s LD Seating máme dlouhodobě nastavenou a vždy nám profesionálně poradí s výběrem kvalitního vybavení.“ Výběr tak přirozeně navazuje na materiálové řešení interiéru a podtrhuje jeho kultivovaný ráz.
Historie a kontrasty
Zasedací místnost stojí podle architektek na dialogu dvou světů - historické technologii tisku a současné potřeby moderní komunikace. „Historické výkresy, starý kopírovací pantograf či ruční lis „Bostonka“ připomínají počátky STC. Proti nim stojí současné audiovizuální systémy, moderní řízení světel a přesné řemeslo interiéru.“ Výsledkem je prostor, který nejen reprezentuje Státní tiskárnu cenin, ale zároveň vypráví její příběh.
- Ateliér: JKH Architects
- Země: Česká republika
- Realizace: 2024
- Adresa:: Růžová 943/6, Praha - Nové Město
- Realizace: 2024
- Investor: Státní tiskárna cenin
- Konferenční křeslo s čalouněným sedákem a opěrákem: LD Seating