Dekadentní filmy v Aeru
Jedna z největších letošních událostí ve výtvarném umění – výstava Decadence Now!, která právě probíhá v pražské výstavní síni Rudolfinum, má svůj oficiální filmový doprovod v kině Aero. Diváci si mohou svůj výtvarný zážitek doplnit další porcí dekadence ve filmové podobě. Snímky pod hlavičkou Decadence Now! poběží průběžně až do poloviny prosince 2010.
EARCH.CZ , 7. 10. 2010
"Je nám velkou ctí spolupracovat s Galerií Rudolfinum na této kulturní události. Bylo velmi zajímavé sledovat myšlenkové linie kurátora výstavy Otto Urbana a pokoušet se s filmovým dramaturgem Davidem Čeňkem hledat příbuzné linie ve filmu. Pro kino AERO se jedná o výborné podzimní programové oživení a jsem přesvědčen, že podobně to vnímají také naši diváci," uvedl k přehlídce programový ředitel kina AERO Ivo Andrle.
Přehlídka je rozdělena do dvou částí. První část s názvem Decadence Now! The single shots je kontinuální a zahrnuje jednotlivé projekce, které poběží v kině Aero od 30. září do 10. prosince.
Druhá část, nazvaná Decadence Now! The Weekend, bude kompaktním filmovým blokem, který se v AERU předvede během víkendu 5.-7. listopadu. Tato přehlídka tak divákům nabídne ke zhlédnutí celkem 18 filmových lahůdek z různých koutů světa (od Japonska přes Itálii, Maďarsko a Českou republiku až po Mexiko) a také z různých období (od roku 1971 po současnost).
Dramaturgie: překračování hranic
Výběr filmů do této přehlídky nebyl jednoduchý – dramaturgové se pokusili vybrat napříč světovou kinematografií díla, která překračují zažité hranice, vědomě mátou a záměrně útočí na zdánlivě spokojenou konzumní společnost.
Projekce by měly rámcově doprovázet výstavu Decadence Now! a doplňovat její jednotlivé kapitoly:
Krajnost sebe: Bolest (Richard Kern: Hardcore collection, Rychlé pohyby očí, Crash), Krajnost těla: Sex (Salò aneb 120 dnů Sodomy, Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, Taxidermie, Tokyo Decadence, Tiresia), Krajnost krásy: Pop (Růžoví plameňáci, Mechanický pomeranč, Svatý Pafnucio, F pro falzifikát), Krajnost mysli: Šílenství (V žáru královské lásky, Antikrist, Socialismus, Tiresia), Krajnost života: Smrt (Vejdi do prázdna, Svatá hora, ZOO nula), přičemž řada snímků svobodně existuje i v několika kapitolách najednou.
„Byli jsme si vědomi, že dekadence je ustálený pojem v dějinách umění. Nicméně v duchu výstavy jsme chtěli ukázat, že je chápan také v širším a současnějším slova smyslu. Takže důležitým kritériem výběru byla jinakost všech uváděných filmů. Jsou to díla svébytných i svérázných umělců, kteří se vzpírají jakékoliv usedlé klasifikaci. Přitom ale vypovídají o naší společnosti mnohem více, než jsme si často ochotni připustit,“ říká dramaturg festivalu David Čeněk.
Modrovous versus Antikrist, Svatá Hora, Svatý Pafnucio a další
Rafael Corkidi, kameraman filmu Svatá hora, se divákům představí ještě jednou, a to jako režisér snímku Svatý Pafnucio. Zápletka filmu již mnohé napovídá: Po ztrátě ráje, ukřižování Krista, vytvoření Ku Klux Klanu a po zkušenostech z vyhlazovacích táborů se Bůh rozhodne uložit svému pomocníkovi Pafnuciovi, aby zplodil nového Mesiáše. Pak začíná sled 26 příběhů a 35 postav, mezi nimiž se objevují Frida Kahlo, Hernán Cortés, Romeo a Julie a řada dalších. Ve filmu ale vystupuje pouze sedm herců, kteří si role prohazují. Orální část filmu je zpívaná v devíti jazycích a jde vesměs o operní árie, protože dalším z cílů bylo „odzbožnit“ operu. Svatý Pafnucio neprovokuje násilím ale estetizovanou nahotou, není intelektuální hříčkou ale skládačkou vypovídající o traumatech, která jsou stále aktuální.
Mezi režiséry zastoupenými v přehlídce je jediná žena: francouzka Catherine Breillatová, se svým filmem Modrovous. Snímek je inspirován i u nás známou pohádkou o Modrovousovi – tajemném starci s modrým vousem, který za tajnými dveřmi přechovává mrtvoly svých bývalých žen. Tato adaptace známé pohádky si zařazení mezi dekadentní filmy zasloužila především svým nepohádkově realistickým ztvárněním. Režisérka v době natáčení byla po mozkové příhodě ochrnutá na polovinu těla, což se jistě také zasloužilo o kruté a naturalistické vyznění filmu.
Více o jednotlivých filmech najdete na stránkách festivalu: http://www.kinoaero.cz/cz/cyklyfestivaly/134/Decadence-Now!/192/2010/
K festivalu vychází samostatná programová brožura s původními texty k filmům, na nichž se podílela řada filmových teoretiků.
Rezervace vstupenek na www.kinoaero.cz, nebo po-pá od 10-17 na tel. 608 33 00 88.
Program přehlídky:
DECADENCE NOW!: THE SINGLE SHOTS
-
- Saló aneb 120 dní Sodomy (r. Pier Paolo Pasolini, Itálie / Francie, 1975)
-
- Vejdi do prázdna (r. Gaspar Noé, Francie / Itálie / Německo / Japonsko, 2009)
-
- Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (r. Peter Greenaway, Velká Británie / Francie / Nizozemsko, 1989)
-
- Antikrist (režie Lars von Trier, Dánsko / Německo / Francie / Švédsko, 2009)
-
- Taxidermia (r. Györgi Pálfi, Maďarsko / Rakousko / Francie, 2006)
-
- V žáru královské lásky (r. Jan Němec, Československo, 1990)
-
- Mechanický pomeranč (r. Stanley Kubrick, Velká Británie, 1971)
-
- Socialismus (r. Jean-Luc Godard, Švýcarsko / Francie, 2010)
-
- Svatá Hora (r. Alejandro Jodorowsky, Mexiko / USA, 1973)
-
- Rychlé pohyby očí (r. Radim Špaček, Česko, 1998)
DECADENCE NOW!: THE WEEKEND (5.-7.11.)
pá 5. listopadu
17.30 Tiresia (r. Bertrand Bonello, Francie, 2003) 20.00 Crash (r. David Cronenberg, Kanada / Francie / Velká Británie, 1996) 22.30 Tokyo Decadence (r. Rjú Murakami, Japonsko 1992)
so 6. listopadu
17.00 Zoo Nula (r. Alain Fleischer, Francie, 1979) 19.00 Svatý Panfucio (r. Rafael Corkidi, Mexiko, 1977) 21.00 Růžoví plameňáci (r. John Waters, USA, 1972) 23.15 Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (r. Peter Greenaway, Velká Británie / Francie / Nizozemsko, 1989) 1.30 Richard Kern: Hardcore Collection
ne 7. listopadu
18.00 Modrovous (r. Catherine Breillat, Francie, 2009) 20.30 F pro falzifikát (r. Orson Welles, Francie / Írán / Západní Německo, 1974)