Architektura /

RAUMPLAN versus PLAN LIBRE

Dnes bychom Vám chtěli připomenout společnou výstavu dvou velikánů evropské meziválečné architektury 20. století, Adolfa Loose a Le Corbusiera, která probíhá do 18. května 2003 v Muzeu hlavního města Prahy. Náplň výstavy je asi nejlépe dokreslena citací z Loosova eseje "Princip odívání " (1898, česky 1925): ”Jsou architekti, kteří pracují jinak. Jejich představivost neformuje prostory, ale hmotu. Všechno, co z hmoty zdí zbude, jsou prostory.”

EARCH.CZ , 24. 4. 2003

Vytržením z kontextu se tento úryvek dostává do principiálního nesouladu. Na jedné straně pojetím architektury především jako prostoru, které pak evokuje nálady, k nimž rovněž může přispět užitý materiál a různé formy zacházení s ním. Na druhé straně vymezuje architekturu jako plánování konstrukčních entit, které vymezují prostor.Tento rozdíl je úzce spjat se způsobem, jakým se s prostorem experimentuje. Jednak prostory, ve kterých může bydlet kdokoliv – zapojeny jsou tak všechny smysly, na druhé straně prostory, kde se nachází pro těkavé oko tak možná jedna místnost. Prostory k užívání jsou kladeny do protikladu těm, které jsou pro dívání se.Jestli Loos skutečně řadil Le Corbusiera do pozdější skupiny architektů, není známo; přeci jen Loos svůj text napsal pětadvacet let předtím, než se s Le Corbusierem mohl v Paříži vůbec potkat. Je to i objasněním toho, že se Le Corbusier, experimentující ve dvacátých letech 20. století, distancoval od antropocentrismu, který je však patrný v práci Loosově. Prostor a hmota již v jeho díle nejsou spojovány hierarchicky, ale ve vzájemném omezení. Ztrátou perspektivního rozměru prostoru se z centra vytrácí i člověk a to je příčinou nového užití objektu a prostoru.Postupným přechodem k mnohočetnému a komplexnímu charakteru architektury představuje naše výstava, která je koncipovaná ve více než jednom kontextu:- v chronologickém pořadí vypodobnění staveb, publikace i spolupracovníky Loose a Le Corbusiéra paralelně s dalšími uměleckými událostmi daného období. - v dokumentaci, která domy prezentuje v chronologickém pořadí, prostřednictvím fotografií, plánů a průřezů ve stejném měřítku a také díky modelům, které poskytnou chybějící trojrozměrnost. Modely Loosových staveb jsou vytvořeny v měřítku 1:50 s jednou průhlednou stěnou poskytující pohled na vnitřní dělení; modely prací Le Corbusierových jsou v měřítku 1:100 a mají snímatelná podlaží- ve třech tématických okruzích1. Program versus typ: pozice typových pojmů v práci obou architektů. Srovnání ilustruje Loosův Dice-house (1928 / 29) a Le Corbusierův dům Citrohan (1919 / 1927).2. Konstrukce versus "odění": vývoj materiálu, textilií a barvy v souvislosti s interiéry obou architektů viděn v respektujícím vztahu k Raumplanu a Planu Libre 3. Návrh versus provedení: vztah mezi dvěma procesními funkcemi a jejich vliv na navrhovaný průběh, což ilustruje srovnání Loosova Mollerova domu (1928) a Le Corbusierovy vily Stein / De Monzie (1928)Modely na výstavě zaujímají velmi důležité místo. Tyto modely jsou navrhovány tak, že vlastnosti návrhu mohou být prozkoušeny. Toho je dosaženo jednak užitím různých měřítek; malé abstraktní modely umožňují pohled dovnitř na dělení hmoty a uspořádání prostor. velké modely, při jejichž tvorbě jsme užili i barev, ukazují souvislosti mezi jednotlivostmi.Protože modely mohou být rozebrány na části nebo rozkryty, je tak možné prozkoumat každý kout domu. Právě tyto modely tvoří skutečné jádro, umělecké dílo celé výstavy.Na výstavě se můžete setkat s těmito domy a vilami:Adolf Loos:Vila Moissi (1923)Dice – house ( 1923)- varianta k Ruferovu domuAdolf loos – dice-house (1928 – 1929)Ruferův dům (1923)Tzarův dům (1926)Strossův dům (1922)- nerealizovaný projektMollerův dům (1928)Strasserův dům (1918 / 19)Bojkův dům (1929)- nerealizovaný projektMüllerova vila (1928-1930)Mollerův dům (1927)Když najdeme uprostřed lesů kopec šest stop dlouhý a tři stopy široký vystouplý do tvaru pyramidy, zvážníme a něco uvnitř nás řekne: „někoho tu pohřbili.“ To je architektura.Adolf Loos, "architecture", Vídeň 1910 Le Corbusier:Vila Baizeau (1928 -1929)Le Corbusier – Maison Citrohan (1919 – 1927)Vila La Roche - Jeanneret (1922)Vila Stein - De monzie (1926-1927)Maison Cook (1926)Vila Savoye (1928 -1930)Vila Meyer (1925 -1926)- nerealizovanáArchitektura je mistrně přesná a vznešená hra hmoty lámané ve světle.Le Corbusier, Towards a new architecture, Paříž 1923Výstavu ”Raumplan versus Plan Libre” uskutečnila Fakulta architektury Technické univerzity v Delftu (Království Nizozemsko) v prosinci 1987.Koncept a výzkum:Max RisseladaPoradci: Tim BentonStanislaus von MoosVladimír ŠlapetaOrganizační práce:Max RisseladaDick van Gameren (1987)Bjarne Mastenbroek (1987)Harmen Nieuwland (1990)Daniel Micke (2000)Thijs de Ruiter (2003)Layout:Max RisseladaJoost Mars (chronologie)Modely:Modely byly vytvořeny ve spolupráci s modelářským seminářem Fakulty architektury, TU DelftRysy:Katrien Overmeire (plánová dokumentace)Karin TheunissenWilfried van WindenFotografie:Albertina, VídeňFotoatelier Gerlach, VídeňFondation Le Corbusier, PařížFotoservis, Fakulta architektury TU DelftPavel ŠtechaJohanna Fiegl, Vídeň

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři