Architektura / industriální a technické stavby

Depozitář jako prosklená vitrína. Legendární železniční vůz automobilky TATRA září v novém pavilonu

Depozitář jako vitrína pro vozy automobilky Tatra od dvojice Jiří Liškutín a Ladislav Zahradníček Foto: PhotoStudio 23

Unikátní technickou památku, motorový železniční vůz Slovenská strela, si můžete prohlédnout také v době, kdy má muzeum zavřeno. Nachází se totiž v novém pavilonu s kompletně prosklenými fasádami.

EARCH.CZ , 25. 8. 2022 / Advertorial

Depo pro národní kulturní památku

Depozitář Slovenské strely je skleněným střepem na okraji areálu TATRA v Kopřivnici. Jako volně stojící pavilon uvozuje vstup do nového Muzea nákladních vozidel TATRA, které obývá budovu bývalé slévárny automobilky.

Železniční motorový vůz Slovenská strela s působivým aerodynamickým designem je národní kulturní památkou. Dnes je vystaven v depu v Kopřivnici, za jehož návrhem stojí architekt Jiří Liškutín a projektant Ladislav Zahradníček. „Slovenská strela byla vyrobena v roce 1936 v kopřivnickém podniku Ringhoffer-Tatra. Je výjimečná svým aerodynamickým tvarem a elektromechanickým přenosem výkonu z motoru na nápravy. Vůz je od roku 2000 kulturní památkou a od roku 2010 národní kulturní památkou. V letech 2018 až 2021 prošel kompletní rekonstrukcí,“ píše o Slovenské strele Technické muzeum Tatra, které depozitář spravuje. Slovenská strela jezdila na trati Praha-Brno-Bratislava, zvládala ji urazit za čtyři hodiny a dvacet minut.

Schránka ze skla

Pavilon určený pro vystavení železničního vozu má podobu rozměrné vitríny. Ocelový skelet s plochou střechou vyplňuje skleněná fasáda v hliníkových sloupko-příčkových profilech Aluprof. Jiří Liškutín a Ladislav Zahradníček depozitáři záměrně vtiskli industriální podobu, která koresponduje se zaměřením areálu TATRA. Povrchová úprava ocelového skeletu v barvě antracitu zase navazuje na prvky a mobiliář sousedního Muzea nákladních vozidel TATRA, které se po rekonstrukci otevřelo v listopadu 2021.

Depozitář Slovenské strely se nachází kousek od hlavního vlakového nádraží v Kopřivnici. Jako vlakové nástupiště je pojat i interiér skleněného pavilonu. „Uvnitř objektu je umístěna prosklená podesta na ocelové konstrukci, ze které je možné pozorovat vůz i z vyššího horizontu a lze tak obdivovat krásu celého vozu,“ vysvětlují autoři. Další netradiční úhel pohledu pak nabízí revizní kanál, do něhož lze sestoupit. Slovenská strela je uvnitř depozitáře posazená na koleje, které se napojují na technickou kolej automobilky TATRA TRUCKS a dále pak na klasickou kolejovou dopravní síť. Motorový vůz tak může z depozitáře kdykoli vyjet.

Foto: Industriální podoba pavilonu navazuje na historii a zaměření areálu TATRA

Světový unikát

Vedle samotného motorového vozu je v depozitáři nainstalována expozice o jeho vývoji, výrobě a historii. Vystaveny jsou některé originální součástky nebo repliky uniforem vlakového personálu. Slovenskou strelu zároveň neuvidíte nikde jinde na světě. TATRA vyrobila roku 1936 pouze dva tyto motorové vozy. Do dnešní doby se však dochoval jen jeden exemplář, druhý byl totiž na začátku 50. let, kdy byl vyřazen z provozu, zlikvidován.

Jiří Liškutín a Ladislav Zahradníček si za realizaci depozitáře pro Slovenskou strelu odnesli ocenění v soutěži Stavba roku 2021. Porota na něm ocenila jeho důstojnost a to, že dokáže fungovat jako depo i výstavní prostor zároveň.

  • Autoři: Jiří Liškutín, Ladislav Zahradníček
  • Země: Česká republika
  • Město: Kopřivnice
  • Realizace: 2019-2020
  • Zastavěná plocha: 648 m²
  • Obestavěný prostor: 6190 m³
  • autor: EARCH.CZ *
  • publikováno: * 25. 8. 2022
  • zdroj: * Reklamní sdělení

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři