Architektura /

Recenze knihy Zollverein School of Management and Design

SANAA + Porýní + uhelné doly + kreativní ekonomie + kostka = kniha = dvd. Kniha a dvd jsou bez rozdílu, teda pokud pominete, že knihu čtete a dvd sledujete. Obsah je stejný.

Michal Čermák , 3. 5. 2010

Ano, obsah v knize je totožný s dvd. Kniha je pouhým přepisem s přidanými obrázky. To znamená, že se doma díváte na dvd, pak si musíte odskočit, ale nechcete podívanou přerušovat, tak si vezmete knihu a pokračujete. Přepisy rozhovorů jsou zde řazené na přesné časové ose shodné s dvd. Vybrat si můžete z angličtiny i češtiny. Čeština je bohužel přeložená doslova, což možná byl účel, ale četlo by se to lépe po mírné editorské úpravě.

Celá knížka se točí kolem projektu Školy managementu a designu v těžební oblasti Zollverein v Porýní, kde se v minulém s předminulém století těžilo uhlí. Zollverein znamená Celní unie, a pojmenoval to tak zakladatel tohoto dolu Franz Haniel, který byl radostí bez sebe, když se v roce 1834 malé německé státy začaly spojovat do celní unie, aby mohli konkurovat ekonomické síle Rakouska. V první polovině 20. století se zde vystavěly tehdy nejmodernější uhelné doly v Evropě, architektonicky tak krásné, že je roku 2001 zapsalo UNESCO do své kulturní sbírky. Revitalizace tomu předcházející přišla na 150 miliónů Euro, avšak díky svému geniu locí za to oblast jistě stojí, Ostraváci ví své. Kniha poukazuje na tento úspěšný model revitalizace staré a nefunkční oblasti, což by mohlo inspirovat i jiné projekty například u nás v ČR, kde najdeme spoustu rozkládajících se industriálních objektů a komplexů. Novofunkcionalické stavby navrhli v třicátých letech minulého století mladí architekti Fritz Schupp a Martin Kremmer.

Při revitalizaci bylo hlavní myšlenkou využít prostředí dolů pro design a kulturu a proto zde vznikla i Škola managementu a designu, která bohužel před několika lety zkrachovala. Stala se zde první novostavbou za posledních 50 let. Místo pro stavbu vymyslel generel projekt Rem Koolhaas z ateliéru OMA, a projekt navrhli Kazuyo Sejima a Ryue Nishizawa ze SANAA. Jedná se patrně o první školu na světě zabývající se “kreativní ekonomií”, jak to nazval pan ředitel Andrej Kupetz. Tuto myšlenku propojení inovací a designu s ekonomií má vyjadřovat i budova, což je do detailu popsáno a doloženo fotografiemi Thomase Mayera v knize...

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři