Ateliér Vrtiška & Žák navrhli interiér vily v pražské Troji v kombinaci světlých a tmavých odstínů Foto: Kristina Hrabětová pro M&T
Architektura / rodinné domy

Vrtiška & Žák navrhli interiéry vily v pražské Troji, jsou plné kontrastů a atypických řešení

Designéři se při navrhování interiérů vily v Praze - Troji zamýšleli nad psychologií barev. Nakonec místnosti ladili především do tmavých a světlých odstínů a přírodních materiálů. Součástí proměny vily byly i dispoziční změny, díky kterým vznikla například otevřená galerie.

EARCH.CZ , 19. 4. 2023 / Advertorial

Založeno na kontrastech

Návrh kompletního „redesignu“ nově pořízené vily v rezidenční čtvrti v pražské Troji, primárně pak jejího interiéru, svěřil manželský pár do rukou designérského dua Vrtiška & Žák. Jelikož jsou oba majitelé profesionální sportovci a často pracovně vyjíždí do zahraničí, nechali designérům volnou ruku nejen z pohledu návrhu, ale také ve značné části rozhodovacích procesů v průběhu samotné rekonstrukce. Na projektu s nimi spolupracovala architekta Lucie Němcová.

Koncept celé vily stojí na účelné kombinaci světlých a tmavých odstínů, aplikovaných vždy v závislosti na významu a funkci daného prostoru. „Tímto způsobem jsme se snažili využívat potenciálu psychologie barev, kdy jsme světlé tóny používali primárně v aktivních denních zónách, zatímco ty tmavé naopak v prostorech určených k relaxaci a zklidnění,“ popisuje spoluautor návrhu Roman Vrtiška. Napříč všemi čtyřmi podlažími se tak ve vzájemném kontrastu nesou bílá a černá barva, pocitově utlumené použitím dřeva. „Celým objektem prostupují rafinované pomyslné bloky v dřevěných obkladech, které kontrastují s přírodním mramorem a světlými cementovými stěrkami. Každý interiér se snažíme navrhovat tak, aby měl jeho vzhled a design dlouhotrvající kvalitu. A přesně tohoto jsme se snažili docílit i v této realizaci, proto jsme vsadili na tyto materiály potvrzené časem,“ dodává Roman Vrtiška.

Velké plochy uvedených materiálů pak autoři doplnili zařizovacími prvky v kontextu pojetí celého interiéru tak, aby na sebe zbytečně neztrhávaly pozornost. A i proto zvolili kliky MINIMAL z dílny rodinné manufaktury M&T z východočeské Dobrušky ve dvojím barevném provedení. „Při výběru klik do celého domu jsme jednoznačně vsadili na mimikry – přáli jsme si takové, které přirozeně splynou s povrchem dveří. Svým dokonale minimalistickým tvarem tuto podmínku jednoznačně splňovalo kování MINIMAL s rozetou nepřesahující obrys samotné kliky. A jelikož v interiéru střídáme tmavé a světlé dveře, potřebovali jsme na to reagovat,“ líčí designéři. Na černé dveře tak zvolili kliky v matném černém titanovém povrchu, nicméně bílé v tu dobu nebyly k dispozici. „Bílý povrch pro kliky jsme už dlouho zvažovali, a když nás Roman Vrtiška a Vladimír Žák oslovili, zda by byla možnost vyrobit kliky MINIMAL v bílém provedení, rádi jsme jim vyšli vstříc. Tento projekt nás tak popostrčil k jeho realizaci,“ říká Roman Ulich, hlavní designér M&T, jediného výrobce designového dveřního a okenního kování v České republice a lídra v oblasti povrchových úprav, který dnes nabízí celkem 17 různých povrchů pro své kliky.

Foto: Koncept návrhu vily je založen na kontrastu světlých a tmavých odstínů

Otevřená galerie

Barevné kontrasty jsou výrazným, nikoliv však jediným specifikem této rodinné vily. Dům se nachází ve svažitém terénu, do kterého je z jedné strany částečně zapuštěný. V prvním nadzemním podlaží, které je přístupné z ulice, se nachází garáž, uvítací hala a jedna ze dvou prostorných šaten, které si majitelé s ohledem na své profesní kariéry přáli mít oddělené. Na lobby následně navazuje pracovna, ve které je vyvedený jeden z bloků z dubové dýhy skrývající toaletu, úložné prostory a AV techniku. A právě v pracovně autoři interiéru zásadním způsobem ovlivnili dispozice domu ubouráním části prvního nadzemního podlaží. „Chtěli jsme docílit efektu vzdušnosti a reprezentativních prostor, což nám stropy vysoké 2,8 metru neumožňovaly. Rozhodli jsme se proto vytvořit zde galerii,“ vysvětluje Roman Vrtiška a dodává: „Přesvědčit přitom majitele, aby obětovali téměř polovinu podlahové plochy jednoho podlaží, bylo vzhledem k cenám za m² v této lokalitě opravdu výzvou.“ Vzniklá galerie tak propojila pracovnu a přilehlou „síň slávy“ s trofejemi ze sportovních soutěží s centrální obytnou místností, která se nachází o patro níže. Obyvatelé domu tak spolu mohou v případě potřeby komunikovat napříč místnostmi i patry, ale primárně jim zůstává zachované soukromí. Tímto zásahem navíc autoři vpustili do celého otevřeného prostoru více přirozeného denního světla.

Foto: Architektům se podařilo přesvědčit investora k zakomponování převýšené galerie, což bylo vzhledem k cenám na m² v této lokalitě výzvou

Do dalších prostorů domu vede schodiště v provedení tmavého odstínu dubové dýhy, a kromě něj jsou jednotlivá podlaží propojena také výtahem. V nejnižším podlaží, do kterého je otevřená galerie, se nachází velký centrální prostor sdružující obývací pokoj, kuchyni v černobílém provedení a jídelnu. Dominantou obývacího pokoje je ikonické křeslo UP od italské firmy B&B Italia, které, jak autoři sami přiznávají, zde zprvu být vlastně nemělo: „Původně jsme do tohoto prostoru měli vybrané jiné ikonické křeslo, ale když jsme byli s majiteli navštívit pražský showroom společnosti Konsepti, která nám zajišťovala do objektu dodávku nábytkového vybavení, paní majitelka zcela propadla kouzlu a zejména pak komfortu tohoto kousku. A to dokonce natolik, že jsme se s firmou domluvili na prodeji přímo daného výstavního kusu v limitované barevnosti s pruhy, které bylo vyrobené k 50. výročí výrobce a již nebylo k dostání,“ popisuje Vladimír Žák a dodává: „Jednoduše se jednalo o ergonomickou lásku na první pohled, tedy v tomto případě vlastně posed. A přesně k tomu by měl dle našeho názoru nábytek sloužit – svému účelu.“ Ikonické křeslo a světlou pohovku pak doplňují konferenční a odkládací stolek HRIB, které designérské duo Vrtiška & Žák navrhlo pro slovenského výrobce Javorina.

Obývací část pak plynule přechází v odpočinkovou zónu s posezením u krbu, výklenek, který je nejvýraznějším příkladem důmyslné práce s  tonalitami dřeva – celý je vyvedený v tmavém provedení a s černými doplňky.

Z tohoto patra, které je z pohledu od hlavního vstupu a komunikace již pod úrovní terénu, je pak také výstup na zahradu s venkovní kuchyní, posezením na terase a s vyhřívaným krytým bazénem s protiproudem.

Foto: Kuchyně se nachází v těsné návaznosti na zahradu, která umožňuje posezení na terase a vyhřívaný krytý bazén

Místa pro klid i aktivní vyžití

Nad vstupním poschodím se nachází soukromé patro obyvatel domu. Je zde situovaná ložnice, ve které autoři interiéru dle idey práce s psychologií barev hojně využili tmavé dřevo. Pro podpoření relaxační atmosféry se přímo v místnosti nachází volně stojící vana. K ložnici pak náleží hlavní koupelna s jedinečným vybavením, které popisuje Roman Vrtiška: „Nejenže je v této koupelně umyvadlo vyrobené na míru z kamene, ale rád bych vyzdvihl zejména sprchový kout, který je vytvořený z jednoho obrovského obkladu v kuse. Jedná se vlastně o velkou desku mramoru, jejíž doprava na místo a instalace byly velmi náročné. Nejenže jde o vysoce estetickou záležitost, ale díky absenci spár představuje prakticky bezúdržbové řešení.“ Ve druhém nadzemním podlaží se pak nachází druhá ze šaten a také dětský pokoj se samostatnou koupelnou.

Nejvyšší a zároveň plochou nejmenší poschodí autoři původně zamýšleli jako ideální prostor pro ložnici. Patro totiž skýtá impozantní výhled přes řeku na celou Prahu, přes Stromovku až na Letnou. „Toto řešení se logicky nabízelo. Po společných diskuzích s majiteli se však ukázalo, že oni si zde ložnici nepřejí. Naopak vyjádřili přání zde vybudovat fitness prostor,“ vysvětluje Vladimír Žák a pokračuje: „Jelikož se jedná o profesionální sportovce, v posilovně tráví opravdu spoustu času. Navzdory původním úvahám a přesvědčení jsme tedy dospěli k tomu, že pro tyto specifické klienty bude fitness v nejvyšším poschodí s nejkrásnějším výhledem tím ideálním řešením. Chtěli jsme, aby pro ně byl čas strávený tréninkem maximálně komfortní.“ A Roman Vrtiška doplňuje: „Z technického hlediska to byl však poměrně oříšek, jelikož dostat do třetího nadzemního podlaží těžké a objemné posilovací stroje nebylo vůbec jednoduché. Navíc vzhledem k váze strojů bylo nezbytné nejprve zesílit podlahu.“ Celé patro je věnováno tréninkové aktivitě, součástí je také ledová lázeň, bar a koupelna. Posilovna pak plynule navazuje na venkovní terasu.

Foto: Majitelé domu jsou profesionálními sportovci, proto architekti umístili do domu také fitness prostor s výhledem na celou Prahu

Reprezentativní, ale neokázalé

V rámci celkové realizace autoři kladli velký důraz na finální výběr interiérových prvků a nábytku. „Naším záměrem bylo, aby interiér působil reprezentativním, ale neokázalým dojmem. Vsadili jsme tak na klasické kusy nábytku a neutrální barevné ladění,“ shodují se architekti. Celým domem pak prostupují esteticky velmi elementární přístupy k tvarování – prakticky ve všech zařizovacích prvcích se odráží jednoduché geometrické tvary. Často se v interiéru opakují například kruhy, a to ve formě kruhového světla uprostřed plochy zrcadla – například ve výtahu, koupelnách, ale i samotném fitness. „Jedná se o atypické řešení, které jsme vymýšleli s naším dodavatelem. Kruh je v zrcadlové ploše vytvořen pomocí LED světel. Hlavní vtip spočívá v tom, že pokud by některá ze světlených diod přestala svítit, není třeba demontovat obrovské plochy zrcadel – stačí odklopit jeho malou část a díky speciálnímu otočnému mechanismu lze v kruhu z LED světel najít to vadné a vyměnit jej,“ popisuje sofistikované řešení Roman Vrtiška.

Foto: Celým domem prostupují jednoduché geometrické tvary a neutrální barvy

Jelikož majitelé z povahy své profese tráví mnoho času mimo Českou republiku, neměli designéři příliš možností se s nimi vídat. Veškeré schůzky tak musely být maximálně efektivní. „Nejnáročnější pro nás bylo unést tíhu klíčových rozhodnutí za majitele. Právě díky jejich profesní vytíženosti nám ponechali volnou ruku nejen v návrhu, ale také v rozhodovacích procesech,“ vzpomíná Vladimír Žák a doplňuje: „Tím jsme se v podstatě dostali do role, kdy jsme jakýmkoliv rozhodnutím přímo ovlivňovali termíny realizace a cenu, a to z vlastního profesního přesvědčení, nikoli z přesvědčení majitelů. To pro nás bylo velmi nestandardní a výrazně déle jsme tak o jednotlivých prvcích a krocích přemýšleli, Vše ale dobře dopadlo. Majitelé byli z naší práce nadšení a ve svém domě jsou spokojení. A to je pro nás nejdůležitější.“

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři