Zdeněk Lukeš: Masarykův byt
V souvislosti se 160. výročím narození prvního československého prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka byla na Pražském hradě zpřístupněna veřejnosti část jeho bytu. V médiích se objevila řada informací, často nepřesných.
Zdeněk Lukeš , 17. 3. 2010
V tom se nemýlila, Slovinec byl zcela zaujat architekturou středomořské oblasti, navíc studoval teorie německého architekta Gottfrieda Sempera, které k antickým vzorům odkazují. Plečnikův neoklasicismus však byl pojat s mimořádnou invencí. On nikdy jen nekopíroval, ale tvůrčím způsobem s různými tématy pracoval. Uplatňoval často motiv přepisu měkkých materiálů – textilií – do kamene, dřeva nebo kovu, což byl také semperiánský princip. Plečnikovi šlo nikoli o náhradu, ale o symbolické propojení různých stylových epoch Hradu, proto rád kombinoval staré a současné prvky a dával jim nový význam. Alice Masaryková proto záhy začala Slovince v jeho úsilí podporovat a sama mu dávala náměty k práci.
Hlavní část prezidentova bytu vznikla ve druhém patře Nového královského paláce (čp. 1/IV), ve styku jižního a středního křídla. Plečnik především rozšířil krček mezi kaplí sv. Kříže a středním palácovým křídlem na Druhém hradním nádvoří. Do nového prostoru vestavěl výtahovou věž s válcovou kabinou z teakového dřeva. Kolem věže pak obíhá spirální žulové schodiště. Tzv. Presidentský výtah propojuje nově upravený tunel mezi Druhým a Třetím nádvořím, kam zajížděl Masarykův automobil. Odtud se prezident dostal během dvou minut do svého bytu. Jeho ústřední částí bylo Impluvium – kontemplační prostor, inspirovaný římskými vilami. Je v něm kruhová kašna, přisvětlená oválným stropním oknem. K němu přiléhá Harfový (někdy též zvaný Zlatý) salonek, jehož stěny pokrývá plátkové zlato. Kdysi v něm stávala harfa. Z něj se vchází do prostoru druhého patra románské Bílé věže, obestavěné později středním křídlem a integrované tak do těla stavby ( z třetího nádvoří jsou v tom místě vidět slepá okna). Tam vznikla tzv. Erbovní síň se zachovanou renesanční Sprangerovou stropní freskou. Plečnik doplnil prostý dřevěný stůl a mramorovou desku s nápisem: „Obci starosti své osobní podrob“. Nejstarší zachovaný interiér Nového paláce doplňují znaky zemí Československé republiky.
V komunistické éře bylo vše, co bylo spojeno se jmény Masaryk a Plečnik ovšem buď zničeno, nebo alespoň degradováno. Když jsem přišel v roce 1990 pracovat na Hrad, našel jsem Erbovní síň proměněnu v sklad piva, tzv. Presidentský tunel byl změněn v garáže a sklad pro zahradníky. Do prostor Výšivkového salonu byly vestavěny záchody a Masarykova pracovna ustoupila obří Husákově místnosti, takže byly dokonce vybourány stěny, strop a podlaha. Salon pak byl zařízen moderním těžkopádným nábytkem. Příznačné je, že knih tu bylo jen pár – ve třech policích, schovaných za odklápěcím obrazem, se nacházely Leninovy spisy. Co bylo možné, postupně jsme vrátili na původní místo a alespoň část bytu rehabilitovali.
Méně se ví, že k bytu prezidenta Masaryka patřily také některé prostory v přízemí a suterénech Nového paláce, napojené na hradní zahrady, které byly také upravovány Plečnikem. Šlo o Lví síň s krásnou kašnou, vinné sklepy, Vázové schodiště nebo vstup do tzv. Jižního čestného výběžku z Prvního nádvoří s oválnou kašnou a ozdobnou lampou. Tyto partie jsme po restaurování otevřeli na půl roku veřejnosti v průběhu Plečnikovy výstavy.
Plečnikovy nadčasové úpravy hradních nádvoří, některých zahrad a interiérů, ale i parku v Lánech, jsou ojedinělou ukázkou mimořádné architektury a designu. Dlužno připomenout, že ji obdivovali i příslušníci mladé avantgardy (na druhé straně čelil architekt také mnohým útokům konzervativců). A ještě jedna věc: Slovinec vykonával všechny práce pro Pražský hrad zdarma. Když se to rozezlený prezident dozvěděl a poslal mu na lublaňský účet honorář, přišly peníze zase zpátky. Skromný architekt si považoval za čest pracovat pro Pražský hrad a TGM...
Psáno pro Neviditelného psa