Architektura /

Školka jako barevné spektrum

Realizace moderní mateřské školy ve Španělsku je zdařilým příkladem nápadité a účelné sociální stavby s myšlenkou. Projekt vychází z psychologických poznatků, že prostředí, ve kterém dítě tráví čas, přispívá k rozvoji jeho komunikace, prostorové orientace a poznání.

EARCH.CZ , 21. 12. 2006

Stavba komplexu mateřské školy „Els Colors“ v malém katalánském městě Manlleo byla dokončena v roce 2004 a o dva roky později získala prestižní ocenění v mezinárodní soutěži Contractworld v kategorii Health and Care (léčebná a sociální zařízení).Architekti z ateliéru RCR, tvůrci tohoto úspěšného projektu, přistupují ke své tvorbě často velmi nekonvenčně. Systém barevných schémat aplikovali už ve svém předešlém projektu barevné restaurace Les Cols. Jejich mateřská škola řeší otázku, jakým způsobem se tříleté dítě dokáže zorientovat uvnitř budovy. Dětské vnímání prostoru a perspektivy je jiné než u dospělého člověka. Úhel pohledu dítěte je mnohem níž. Získání orientace a lokalizace v prostoru je pro děti mladší tří let krokem k získání nezávislosti a sebevědomí. Tomuto poznávacímu procesu může velmi dobře napomoci i racionálně vybudované prostředí, ve kterém dítě tráví velké množství času.Pohled do multifunkční místnosti, která propojuje jednotlivé moduly.Komplex menších budov obdélníkového půdorysu je navrhován do určité míry v rámci konstrukční hry. Design architektů RCR je založen na poznatku, že k orientaci dítěte může kromě jiného posloužit i otevřená, transparentní a plynulá materializace hranic v kombinaci s barevným odlišením. Proto architekti preferovali částečně otevřený prostor, řešený vhodnými transparentními materiály. Použili barevné laminátové sklo, které ve velkých plochách plní funkci dělících zdí žluté, oranžové nebo červené barvy, čímž vznikají zajímavé barevné efekty. Sklo je z 1/3 průhledné a ze 2/3 je leptané, aby se zajistila částečná intimita vnitřního prostoru, ale zároveň se nebránilo přístupu přirozeného světla z venčí. Stropy a zdi v interiéru pokrývá sádrokarton opatřený povrchovým nátěrem emailovou glazurovací barvou. Většinu podlahové plochy uvnitř stavby tvoří přírodní linoleum s povrchovou úpravou proti vlhkosti ve stejném odstínu jako venkovní dlažba. Výjimkou jsou prostory kuchyně, která je zařízena a vybavena v nerezu včetně podlahy, kterou pokrývají nerezové panely. Venkovní dlažba je sestavená ze zelené syntetické dlažby formátu 8 x13 mm. Dlaždice jsou lepeny na impregnovaný beton. Výsledné proporce stavby vycházejí z racionálního uspořádání stejných modulů, sestavených do dvou obytných bloků. Jednotlivé části na sebe navazují a jsou sjednoceny do přehledné kompozice s logickým řádem. Příčná spojovací část vytváří vnitřní prostor, který se využívá jako multifunkční místnost. Jedinou výškovou dominantou je administrativní oddělení, které je umístěno v patře nad hlavním vstupem do objektu. Zabírá plochu asi dvou modulů a je odlišeno i barevně - výplně jsou z tmavého umělého skla. Venkovní prostor u vstupu je zastřešen a oranžová horizontální římsa barevně podtrhuje přední část stavby.Po technologické a materiálové stránce je stavba řešena velmi úsporně a důmyslně. Na vertikální ocelovou konstrukci navazují horizontální překlady z betonu. Fasáda je tvořená plochami různobarevných laminátových skel, usazených do ocelových rámů. Z každého modulu vedou na vnitřní nádvoří neprůhledné vchody z matného hliníku. Stínící prvky tvoří struktura kovových lamel. Tato mateřská škola ztělesňuje dvě základní myšlenky prostoru - propojení a členění. Architektům se podařilo jednoduše propojit jednotlivé díly stavby v rámci konstrukční hry tak, že uvnitř většího celku je každá část, ať jsou to třídy, herny, venkovní prostor nebo terasa odlišeny vlastní barvou. Použití materiálů, zacházení s barvou a světlem je neobyčejně kultivované a posiluje záměrný prostorový koncept.RCR arquitectesRafael Aranda 1961, Ramon Vilalta 1960, Carme Pigem *1962, absolventi architektury na ETSAV v Barceloně v roce 1987. Společně pracují v ateliéru RCR Arquitectes od roku 1988.Psáno pro časopis Interiér.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři