
EARCH TÝDENÍK: Norman Foster oslavil 90. Praha 2 naštvala sítě ošklivým domem a Liberecký kraj jedná o koupi hotelu Ještěd
Přinášíme výběr novinek z architektury, stavění, bydlení, zahrad, památkové péče a krajiny. Týden na architektonické scéně shrnuje redaktorka Adéla Vaculíková.
Adéla Vaculíková , 2. 6. 2025
Norman Foster 90 let
Norman Foster oslavil 1. června devadesátku. Do důchodu ale ještě nepůjde – řekl Dezeenu, kde ho označili za „nejúspěšnějšího a nejbohatšího architekta současnosti“.
Studio Foster + Partners, které založil a vede od roku 1967, se za tu dobu rozrostlo do globální sítě. Foster v rámci něj navrhl řadu ikonických staveb, nasbíral nejprestižnější architektonická ocenění včetně Pritzkerovy ceny.

Jeho ateliér navrhl rekonstrukci německého Bundestagu, londýnskou „okurku“ 30 St Mary Axe, viadukt Millau ve Francii nebo pavilon Saudské Arábie, který je právě k vidění na EXPO v Ósace.
Historik architektury Owen Hopkins přirovnává Fostera z hlediska vlivu k Billu Gatesovi nebo Stevu Jobsovi. „Je jediným architektem, který má takové postavení – kombinaci bohatství, vlivu a politických vazeb,“ řekl. Norman Foster je zkrátka fenomén a sama definice pojmu starchitekt. Přejeme vše nejlepší.
Ještěd na prodej?
Liberecký kraj chce odkoupit horský hotel a vysílač na Ještědu – ikonickou stavbu od Karla Hubáčka, Otakara Binara a Zdeňka Patrmana. Objekt v současnosti vlastní České radiokomunikace, kraj by jej chtěl získat do svého majetku a zároveň kompletně zrekonstruovat. A je nejvyšší čas – stavba to potřebuje.
O případném odkupu se mluví už víc než rok, ale zatím bez dohody. Jedním z problémů je, že není stále jasné, kolik by stavba vlastně měla stát. Podle právního odboru Libereckého kraje totiž „na trhu neexistuje srovnatelná nemovitost“. Naposledy se hotel s vysílačem prodával v roce 2000, kdy ho České radiokomunikace získaly za 85 milionů korun. Jak to dopadne teď? Uvidíme. Jasné je jen to, že Ještěd na celkovou rekonstrukci čeká už příliš dlouho.

Zemřel designér Antonín Hepnar
Ve věku 92 let zemřel český designér, sochař a dřevosoustružník Antonín Hepnar. Jeho práce zdobily nejen české domácnosti, ale i slavné interiéry – navrhoval například dřevěné reliéfy pro dnes již zbouraný Hotel Praha nebo svícny pro film Amadeus Miloše Formana.
Svítidla byla Hepnarova specialita. Už v roce 1953, jako absolvent SUPŠ na Žižkově, vytvořil lampičku Muchomůrka. Jeho lampy a lustry se následně začaly objevovat v českých domácnostech.
V posledních letech se věnoval i designu rakví. Na výstavě Mezera v designu aneb konec pohřebního pesimismu v roce 2017 představil tu, ve které chtěl být jednou sám pohřbený – ozdobenou dřevěnými květy a tzv. „haptickými vajíčky“, dokonale opracovanými dřevěnými objekty, které během života vyráběl.
Dům bez architektury na Praze 2
Na Bělohradské ulici v Praze 2 má vzniknout nový polyfunkční dům. Bude stát v proluce a půjde o investici městské části – plánuje zde městské nájemní bydlení, obchodní pasáž a supermarket. Architektonická soutěž se ale nekonala. Vytvořením studie byla napřímo pověřena projekční kancelář KVS projekt, výsledek ovšem nepřináší na cenné místo žádnou novou kvalitu.
Návrh kritizují jak odborníci, tak veřejnost. „Tento dům je dům z pekla toho nejhoršího z nultých let. Není to architektura. Je to shluk náhodně seskupených objemů a oken, kde nic nesouvisí s ničím, ani se to nesnaží reagovat na okolní prostředí,“ napsala na svůj Instagram historička umění a pražská zastupitelka Kristýna Drápalová. Komentáře pod příspěvkem mluví jasně – zklamání, nepochopení, frustrace. Proti návrhu se už zvedla i část architektonické obce. Ateliér 100kolektiv zveřejnil vlastní studii s komentářem: „Projekt je nekvalitní do takové míry, že jsme se rozhodli vytvořit jeho alternativu.“ Radnice ale zatím dělá, že výtky neslyší.

Kasárna Karlín znovu otevřeny
Je to rok, co musela Kasárna Karlín ze dne na den zavřít. Teď se 27. května znovu otevřela – zatím ale jen částečně. Přístupný je vnitřní dvůr, kde funguje občerstvení v provizorních stanech. Vnitřní prostory zůstávají uzavřené, čeká se na jejich rekolaudaci.
Právě ta byla důvodem loňského uzavření. Stavební úřad Prahy 8 nařídil stopku kvůli tomu, že objekt je stále vedený jako armádní stavba. Posledních několik let se ale využíval pro kulturní a společenské akce, což z pohledu úřadu nebylo v souladu s jeho kolaudačním určením. Zatím se tedy do Kasáren vrací život alespoň pod širým nebem. Víc se uvidí podle toho, jak rychle se pohne byrokracie.
Více k tématu
Pardubice chtějí fotopoint. Ale žádné I ♥ Pardubice
Město Pardubice vypsalo soutěž na nový fotopoint – a to v nejlepším smyslu slova. Hledá se objekt, který bude mít uměleckou hodnotu, charakter a vizuálně reprezentovat město. Kýče a srdíčka tentokrát (snad) zůstávají mimo hru.
„Předmětem zakázky je návrh a realizace současného uměleckého objektu, který bude plnit funkci fotopointu a bude jednoznačně vizuálně identifikovatelný jako prvek reprezentující město Pardubice,“ stojí v oficiálním zadání. Soutěž je otevřená umělkyním a umělcům, architektkám, architektům, designérkám i designérům. Návrhy je možné podávat do 23. června 2025.

Hradec Králové si přeje novou kašnu
Velké náměstí v Hradci Králové je historické srdce města s katedrálou a mnoha památkami, funguje ale hlavně jako gigantické parkoviště. Vadí to lidem i radnici, ale změna zatím nepřišla.
Přetvořit celé náměstí je běh na dlouhou trať. Město proto zatím přichází s dílčím krokem – chce obnovit zaniklou kašnu u staré radnice a vypisuje na ni architektonickou soutěž. „Vzhled nové kašny jsme částečně definovali. Měla by být svědectvím doby, ve které vznikne, a zároveň předznamenat novou podobu Velkého náměstí,“ uvedl náměstek primátorky pro územní plánování Adam Záruba.
Bude kašna prvním vykročením k tomu, aby z Velkého náměstí konečně zmizela auta? Snad ano. Zatím ale zůstáváme u vody.

Otevřený depozitář bez vitrín
Na východě Londýna se otevřela nová budova Victoria and Albert Musea – a architektonická kritika je z ní nadšená. V&A East Storehouse vznikl přestavbou bývalého olympijského mediálního centra z roku 2012. Na projektu pracoval newyorský ateliér Diller Scofidio + Renfro.

Depozitář funguje jako veřejně přístupná součást muzea, ale bez klasických výstavních vitrín. Návštěvníci procházejí mezi předměty užitého umění a designu v těsné blízkosti a vyloženě v provozu. „Storehouse vrhá návštěvníky přímo doprostřed dění. Můžete se pohybovat po lávkách, zatímco vám pod nohama jezdí vysokozdvižné vozíky. Možná uvidíte, jak někdo vykládá porcelánovou sošku, leští sbírku lžiček nebo balí jedovaté šipky,“ popsal své dojmy pro The Guardian architektonický kritik Oliver Wainwright. Vypadá to na nevídané muzeum – a nový důvod, proč si naplánovat cestu do Londýna.