Památky UNESCO pod útokem protestujících Brazilců. Jak demonstrace poničily vládní budovy Oscara Niemeyera?
![](https://www.earch.cz/storage/images/c6/c6535d4a-8749-4707-94e0-d63c481153d7.full.png)
Architektura, která měla být symbolem transparentnosti demokratického režimu, se stala pod návalem příznivců brazilského exprezidenta kulisami s apokalyptickým nádechem. Co vše je ve vládních budovách od Oscara Niemeyera zničeno, se vyčísluje v těchto dnech.
Adéla Vaculíková , 19. 1. 2023
Rozmlácené skleněné tabule, povalený a rozbitý nábytek, díry v obrazech – to je nynější realita vládních budov v Basílii od architekta Oscara Niemeyera, které v neděli 8. 1. 2023 vzali útokem podporovatelé bývalého brazilského prezidenta Jaira Bolsonara. Vedle reportáží a textů rozebírající události z politického hlediska se na stránkách světových médií objevují také zmínky o tom, co konkrétního bylo při rabování budov zničeno. Fotografie z poničených interiérů zveřejnil web Architectural Digest.
Hlavní město Brazílie vybudované v průběhu 50. a 60. let podle urbanistického plánu Lúcia Costy a architektonických návrhů budov od Oscara Niemeyera je od roku 1987 zapsané na seznam Světového kulturního dědictví UNESCO. Není proto divu, že se k situaci začínají vedle politologů vyjadřovat i historici umění a architekti.
Více k tématu
„Na málokterém místě na světě se překrývají tak složité situace jako právě v Brasílii. Její architektura přesto symbolizuje brazilskou republiku a demokracii, jakýkoli útok na tyto symboly má význam a důsledky pro brazilskou paměť a kulturní dědictví. Teroristické činy z ledna 2023 zničily část dědictví a vyvolaly otázky přesahující rámec uměleckých předmětů a architektury, dotýkající se vzdělávání, kultury a národního politického kapitálu,“ napsala pro ArchDaily brazilská architektka Giovana Martino.
Demonstrace a rabování zasáhly především tři hlavní vládní budovy v centu města – konkrétně palác Planalto, který slouží jako oficiální kancelář prezidenta, budovu Nejvyššího federálního soudu a Národní kongres Brazílie. Právě poslední zmíněná budova, ve které sídlí jak senát, tak poslanecká sněmovna, se v médiích objevovala nejčastěji. Její střechy a vedlejší náměstí s názvem Three Power Plaza se totiž zaplnily stovkami lidí.
![](https://www.earch.cz/storage/images/08/08961032-1dd8-4967-8b1a-6b695a895bc6.full.jpg)
„Je již potvrzeno, že vandalské činy zničily několik částí těchto budov a poškodily cenné památky. Příkladem je plátno Mulatas (Mulatky) od Di Cavalcantiho, vitráž Araguaia (řeka Araguaia) od Marianne Perettiové a socha A Justiça (Spravedlnost) od Alfreda Ceschiattiho,“ uvedlo UNESCO. Ředitelka brazilské kanceláře UNESCO Marlova Noleto také nabídla svou odbornou pomoc při obnově poškozených uměleckých děl a architektury brazilskému ministerstvu kultury.
Město Brasília je ceněno převážně pro své urbanisticko-architektonické aspekty, které mají své kořeny v tvorbě jednoho z předních představitelů evropského modernismu Le Corbusiera. Urbanista Lucio Costa a architekt Oscar Niemeyer jsou v globálním měřítku považováni za jedny z jeho předních následovníků.
O vybudování nového hlavního města, které by mělo vzhledem k velikosti země centrálnější polohu, rozhodl v padesátých letech tehdejší brazilský prezident Juscelino Kubitschek. Monumentální počin vystavěný „na zelené louce“ měl demonstrovat především stabilitu a demokratické založení Brazílie. Pro tyto ideály byl zvolen Costův racionální urbanistický plán připomínající letícího ptáka a světlé budovy Oscara Niemeyera, které měly svými skleněnými plášti zosobňovat „transparentnost demokratického uspořádání“.
![](https://www.earch.cz/storage/images/4c/4ca7bad5-c444-43c5-9d0a-2fe33f814242.full.png)
Právě proražením velkých skleněných tabulí se před pár dny demonstranti dostávali do jednotlivých vládních budov. „Pochopení důsledků těchto činů bude ještě nějakou dobu trvat, ale je naléhavě nutné provést fyzickou a symbolickou rekonstrukci poškozené architektury a uměleckých děl. Z těchto činů vyplývá zásadní potřeba obnovy základního vzdělání, zajištění přístupu každého člověka ke znalostem, informacím a národní kultuře, a to rozmanitým, širokým a demokratickým způsobem,“ říká Giovana Martino.
![](https://www.earch.cz/storage/images/46/46ab2d83-e168-4c15-8b44-382f1c96dc1a.full.jpg)