
Zdeněk Lukeš | Josef Havlíček – vizionář
Architekt a výtvarník Josef Havlíček (1899-1961) patřil k zakladatelům spolku Devětsil. Je všeobecně respektovanou osobností období meziválečné avantgardy a čelným představitelem funkcionalismu. Studoval na pražské technice a pak ještě na Akademii výtvarných umění u Josefa Gočára…
Zdeněk Lukeš , 16. 2. 2011
Více k tématu
Šlo o tehdy nejvyšší budovu v Praze, postavenou dle Le Corbusierových zásad na křížovém půdorysu, aby byly všechny prostory dobře prosvětleny. Desetipatrová stavba, označovaná tehdy poněkud nadneseně za první mrakodrap (možná proto, že se její silueta výrazně prosadila v panoramatu metropole), má světlý keramický plášť, střešní sluneční terasy a byla vybavena americkou klimatizací. Součástí komplexu byly i společenské prostory, restaurace, kavárny, obchody a byty. Místo nebylo vybráno náhodou – rázovitý Žižkov byl pro avantgardisty nehygienickou periférií a počítali s jeho postupnou asanací; budoucnost viděli z dnešního pohledu poněkud naivně v „zářících městech“ s velkorysou architekturou, obklopenou zelení.
Po válce pak krátce pracoval v Hradci Králové, kde se spolužákem z AVU Františkem Bartošem navrhl administrativní budovu naproti nádraží a především sídliště Labská kotlina – asi nejkvalitnější poválečný soubor obytných staveb v zeleni, jaký u nás vznikl. Krátce dokonce působil jako ředitel královéhradeckého Stavoprojektu, ale po komunistickém puči v únoru 1948 se rychle dostal do potíží. Patřil sice k levicové avantgardě, ale jediný povolený styl tzv. Stalinova baroka, tedy socialistického realismu (pro nějž vymyslel název „sorela“) upřímně nesnášel a – na rozdíl od většiny ostatních kolegů – se tím nijak netajil. V 50. letech ještě s kolegy Františkem Kerhartem a Josefem Hrubým postavil v tehdy již zatracovaném funkcionalistickém stylu elegantní mlékárny ve Strakonicích a Zábřehu, ale to bylo vše. Měl se stát profesorem na pražské technice, ale na poslední chvíli mu byl tento post odepřen (na rozdíl od konformnějšího Honzíka, který tam pak léta přednášel dějiny architektury). Je to velká škoda, protože nadaný projektant by studenty zaujal svými nadčasovými vizemi a ocenili by jistě i jeho smysl pro suchý anglický humor.
S postupným uvolňováním kulturní scény, rychlým odchodem stalinské sorely a pobruselským vývojem mohl na prahu šedesátých let Josef Havlíček konečně se svými vizemi prorazit. Bohužel však na počátku této nadějné éry – právě před padesáti lety - předčasně umírá. Jeho studie ze 40. a 50. let jsou nicméně stále aktuální, jak ukazuje současný vývoj světové architektury.
Psáno pro Neviditelného psa