Molo, garáže a veřejný prostor v jednom

Pondělí, 10. Duben 2017 - 0:30
| Napsal: | Zdroj: Mies van der Rohe Award

Na pobřeží Kodaně vyrostlo molo, které chce být zároveň velkorysým městským prostorem, třípodlažním garážovým stáním, přístavištěm pro lodě, pódiem pro koncerty a konečně i dobrou architekturou. Celý návrh se úzkostlivě řídí minimalistickým provedením a vysokou kvalitou použitých materiálů. Díky tomu mohou i tak utilitární prostory jako podzemní parkoviště nebo molo pro lodě získat nevídané pobytové kvality a stát se třeba i místem pro kulturní akci. Poslední z finalistů letošní ceny Miese van der Rohe - mimochodem od autorů budovy, která se dostala až do nejužšího výběru.

Lundgaard & Tranberg Architects, Molo Kvæsthus v Kodani, foto © Jens Lindhe
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Boje Lundgaard, Lene Tranberg
Ateliér Lundgaard & Tranberg Architects
Světadíl Evropa
Země Dánsko
Město Kodaň
Datum realizace 2016
Užitná plocha 17 430.00m2
Plocha pozemku 16 000.00m2
Poznámka

foto © Jens Lindhe

Molo Kvæsthus, jak název napovídá, leží na hranici města a moře. Jeho širokou plochu doplňuje řada pavilonů a volně stojící věž. Za ní se povrch mola postupně svažuje do moře a otvírá se do působivého prostoru, ve kterém se návštěvník ocitá sám tváří v tvář ostatním živlům: městu, nebi, moři.

Molo není ničím menším než novým náměstím. Na obou stranách přístavního Královského divadla tvoří prostor pro různorodé aktivity: dá se zde odpočívat, hrát si, přijít do fyzického kontaktu s vodou, mohou odtud odplouvat lodě. V nejzazším bodě se nachází široké schodiště sestupující do vod vnitřního přístavu.

Cílem návrhu je vytvořit pulzující a přizpůsobivý městský prostor, který by propojil zahuštěné městské jádro s otevřeným přímořským horizontem. Na samotné molo pak bylo umístěno deset pavilonů, roztroušených podél světlíků od podzemního parkoviště. Pavilony jsou rozesety tak, aby umožnily nejrůznější aktivity: jsou zde kavárny, menší pódia, stánek s lístky na lodě, vstupy do garáží a technická věž, skrývající zvukové a světelné efekty pro případné koncerty, promítání filmů nebo divadelní hry.

Celý prostor mola je záměrně oproštěn od všech nadbytečných a nepotřebných prvků, díky čemuž získává svou variabilitu. S výjimkou doku a nižších stupňů schodiště je areál přístupný úplně každému. Podzemní parking je sám o sobě zážitkem. Garáže jsou bezpečné, dobře chráněné, zvukově zklidněné a prostorově zorganizovány tak, aby byly i přehledné. Podzemní konstrukce nadto dovoluje víc než jen parkování – celý prostor se hodí i pro výstavy, divadelní hry nebo módní přehlídky. S architektonickými kvalitami se tak setkáváme tam, kde bychom je očekávali ze všeho nejméně.

Kontinuální dlažba mola sestává z tmavých, na místě odlitých betonových polí. Její povrch má vzorek mělkých rýh, působících téměř jako řemeslná práce. Navíc suché působí úplně jiným dojmem než zmáčené mořskou nebo dešťovou vodou.

Široký prostor celého přímořského náměstí je opásán klasickým dubovým valem, zakončeným speciálně odlitým železným pláštěm. Odvodňování se nachází v příčných železných strouhách. Zatímco střechy historických domů a monumentů v okolí jsou korunovány měděnými povrchy, molo Kvæsthus korunuje 10 pavilonů pokrytých tombakem.

Mezi pavilony, nad podélnými atrii parkingu, se nachází malé nenápadné prostory. Skrze dláždění, jež zde sestává z vláknobetonu perforovaného okrouhlými skly, prochází světlo a projasňuje prostory v podzemí. Po setmění skleněný vzorec propouští naopak světlo z garáží a molo zalívá vřelým umělým osvětlením.