Architektura /

Památkáři nesouhlasí s návrhem výtahu do stanice Národní třída

Praha 9. července (ČTK) - Pražský dopravní podnik už má územní rozhodnutí na vybudování bezbariérového výtahu do stanice metra Národní třída. Projekt se nelíbí památkářům, podle nich je výstup příliš mohutný a znehodnocuje pohled na památky v okolí. Přístavek by totiž měl stát mezi barokním kostelem a kubistickým palácem v ulici Magdalény Rettigové. Podle šéfa magistrátního odboru kultury a památkové péče Jana Kněžínka je řešení kontroverzní, ale v tomto případě převažuje zájem veřejnosti výtah vybudovat.

EARCH.CZ , 10. 7. 2009

Nadzemní část výtahu bude mít podobu skleněného kvádru o rozměrech 5,3 metru krát 3,8 metru a výšce maximálně čtyři metry. Výstup by měl být podle územního rozhodnutí minimálně dva metry od kostela Nejsvětější Trojice.

"Novostavba přístavku je zcela v zásadním rozporu se všemi novodobými i historickými názory na zasazení novostavby v Pražské památkové rezervaci," tvrdí Národní památkový ústav ve vyjádření, které má ČTK k dispozici. Podle památkářů je kostel od Jana Jiřího Aichbauera a Kryštofa Dientzenhofera dominantou celého bloku a přístavek by znehodnotil celkový pohled na tuto památku i přilehlé domy.

Památkáři proto navrhují posunout výstup více na sever od kostela do prostoru parkoviště před budovou Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy nebo přes ulici na konec slepé ulice Omladinářů, jak bylo údajně dříve navrhováno. Památkářům vadí i to, že projekt počítá v místě s pokácením vzrostlého stromu.

Projekt navrhoval rovněž zajistit průchod do Spálené ulice, kvůli tomu by ale musela být zbourána kubistická mříž a sloup. To ale památkáři odmítli. Podle Kněžínka proto bude nakonec přístup k výtahu pouze z Lazarské ulice.

"Dlouho se hledalo řešení. Toto je z hlediska památkové péče kontroverzní a idealistický pohled památkářů by byl nepovolit to. Je to střet mezi zájmy veřejnosti a památkové péče," řekl ČTK Kněžínek. Podle něj se nyní hledá nejvhodnější architektonické řešení. To pak bude zřejmě součástí podkladů pro stavební povolení.

Výtah do stanice Národní třída budou podle textu územního rozhodnutí tvořit dvě šachty, každá pro dvě kabiny výtahu. První šachta sveze vozíčkáře nebo matky s kočárky do chodby, která povede do vestibulu stanice. Tam budou muset přestoupit do dalšího výtahu, který propojí vestibul s nástupištěm stanice. První šachta bude hluboká 30,4 metru, druhá pak 11,6 metru.

Původně se uvažovalo o několika variantách vyústění výtahu, všechny ostatní ale narazily na nesouhlas vlastníků domů, které by výstavba zasáhla. Výtah by podle dřívějších odhadů mohl být hotov na podzim roku 2010. Stavbě budou ale předcházet archeologické průzkumy. Náklady na výtah by se měly pohybovat kolem 170 milionů korun a platit je bude zřejmě dopravní podnik.

Stavba výtahu bude součástí rekonstrukce celé stanice metra Národní třída, kvůli které tudy budou vlaky asi deset měsíců pouze projíždět. Proti uzavření stanice bojovali lidé pomocí petice, podepsalo ji několik tisíc lidí. Žádali vybudování druhého vchodu, díky kterému by stanice nemusela být uzavřena.

Přestavba metra má být součástí rozsáhlé stavby. Nad stanicí by měl vyrůst multifunkční objekt Copa centrum za zhruba čtyři miliardy korun. Budou v něm byty, kanceláře, pasáže s obchody či parkoviště pro 250 aut. Výstavba potrvá zhruba 20 měsíců.

Šárka Dvořáková hrm mal

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři