DOMY 01

Středa, 30. Říjen 2002 - 6:32
| Napsal:

Když jsem se dozvěděl o vydání kolekce vybraných rodinných domů, mohl jsem mít pocit zadostiučinění z návratu kvalitní architektury do individuálního bydlení. Tato kolekce dvaceti rodinných domů by zcela jistě nevznikla bez osvícenosti stavebníků, kteří neváhali přizvat ke spolupráci neméně osvícené architekty a společně položili do této mozaiky své kvalitní dílo. Co na tom, že za Prahou vznikly za stejnou dobu mnohonásobně vyšší počty domků, které individualitě osvíceného stavebníka nemají co říci. Možná jde o malý počin proti velké přesile, nikoliv však bezvýznamný…

Žádnou reklamu, prosím! Máte na Vaší schránce tento nebo podobný nápis? Reklamy kolem nás je mnoho, můžeme se snažit omezit její přísun do naší schránky, můžeme si jí pokusit ignorovat, můžeme ji vypnout, ale rozhodně se nám nepodaří ji zničit. Nezbývá nám, než se s ní naučit žít a naučit se vybírat si z ní. Reklamou na dobrou architekturu je dobrá architektura sama. A tou rodinné domy v knize DOMY 01 od vydavatele časopisu Architekt, bezesporu jsou. Tato kolekce kvalitních rodinných domů od neméně kvalitních architektů je průřezem výstavby individuálního bydlení za poslední dva roky.
Tato ušlechtilá myšlenka propagující dobrou architekturu je však degradována pseudomultimediálním kouskem umělé hmoty, inzerované doslova jako „software se snadno ovladatelným 3D grafickým systémem „pro celou rodinu“, pro ideové navrhování stavby rodinného domku podle vlastního návrhu“, jen proto, že někdo chtěl pokrýt náklady a zvýšit zisk z vydání knihy! Není to něco proti něčemu? Není to reklamní počin hodný dodavatelů „šmoulých“ domků?
Pokud podlehnete laciným pětiletkovým heslům typu: „Vaše myš na cestě k Vašemu vlastnímu domu“ nebo „Jak se rodí dům aneb Vaše myš projektantem“, pravděpodobně budete zklamáni, že Vaše myš nepatří k těm nejchytřejším.

První program, který si můžete nainstalovat je program TurboCAD. Ve výsledku zjistíte, že tento software je jen 30-ti denní zkušební verze, která se Vaší myši po pár hodinách omrzí. TurboCAD je program určený pro profesionály. Nedokážu si proto předsavit šťastnou rodinku u počítače, která si o víkendu maluje v tomto prográmku domek svých snů. Avšak amatérští příznivci si přijdou také na své, protože americká firma, která vyrábí tento profesionální CAD, nezapomněla ani na ně? Nabízí program Floorplan 3D Home Design za pouhých necelých 40 dolarů.

V tomto prográmku si dokážete představit šťastného taťku jak mamce namaluje domeček, místnosti si zařídí nábytečkem a pak se dívají jestli ta skříňka bude lepší taková nebo maková, tady nebo za rohem. Jenže ti stejně nepůjdou za Cajthamlovou ani za Smolíkem s Rychtaříkem ani za nikým jiným, kteří obohatili mozaiku kolekce DOMY 01. Vsadil bych se, že ti půjdou přímo do Central Groupu. Pokud by však kniha někoho přece jen přesvědčila a chtěl by dům svých snů od renomovaného architekta, CD-čko rozhodně nebude tím jazýčkem na vahách osvícení.

Reklama v ceně, reklama za každou cenu?
Na závěr si dovolím ještě otázku. „Komu je vlastně tato reklama určena?“ Architektům, kteří si již dávno nedělají iluze o své myši? Pokud přece, mohla se bez tohoto povšimnutí objevit v některém z čísel odborných časopisů jako příloha. Myslím, že nikdo z nás by také nic nenamítal, pokud by se nějakou obdobnou cestou dostala též k laikům? Ale schovávat se za pilíř kolekce vybraných rodinných domů ubírá tak trochu na vážnosti a důležitosti práce architekta. Zvláště je-li reklama na CD činěna s takovou pompézností jako u této knihy. Méně je někdy více, a rozhodně ne nuda. V případě této kolekce by to platilo dvojnásob, a to právě na úkor reklamy tohoto typu.

Vydavatel: J.&H. ARCHYS, s.r.o.
Cena: 150,- Kč
Objednávkový formulář

Klíčová slova: