Architektura /

Muzeum umění a designu v Benešově vás přenese NA ROZHRANÍ

Od 4. června do 31. října 2021 bude v Muzeu umění a designu v Benešově k vidění výstava NA ROZHRANÍ, kterou realizoval tým čtyř studentských kurátorek z Univerzity Karlovy. Autorky prezentují pozoruhodné práce svých vrstevníků z vysokých uměleckých škol z celé České republiky reflektující originálním způsobem prožité zkušenosti z letošního roku silně ovlivněného celostátním lockdownem. Díla prezentovaná v budově MUD, na poliklinice a v ulicích města pobízí diváka ke znovunavázání vztahu k realitě.

Viktoriya Yordanova , 27. 5. 2021

Vernisáž: 4. 6. 2021, 19h, Muzeum umění a designu (MUD), Benešov

Křest katalogu: 26. 6. 2021, 18h, během Noci muzeí v MUD

Zvláštní a nevídaná situace, do které byl svět před vržen globální pandemií, nás přinutila uzavřít se, redukovat naše potřeby  a mnohdy také proměnit se. Způsob, jakým jsme mezi sebou komunikovali, se smrštil na omezené možnosti digitální reality. Kurátorky koncipovaly výstavu tak, aby díla vybraných umělců poskytla subjektivní ohlédnutí za pandemickou situací a zároveň otevírala příležitost dostat se zpět do kontaktu s reálným životem. Ovšem rozhraní těchto dvou dimenzí má mnoho podob, jak dokládají vystavené artefakty.

Screen Time, Jana Kučerová (FUD UJEP, Ústí nad Labem) , vícekanálová videoprojekce 

Například ve vícekanálové videoinstalaci Screen Time se odráží pocity samoty a prázdnoty, které se zrcadlí v upřených pohledech do obrazovek a displejů našich digitálních zařízení. Její autorka Jana Kučerová si všímá okamžiku, kdy ztrácíme představu o reálném prostoru a čase a z našich tváří mizí živost. Naproti tomu Pavla Nikitina se zaměřila na izolaci od okolního světa a samotu v nesnesitelném klidu přítomného okamžiku, kdy zůstáváme bez zájmů a bez vůle k aktivitě. Ztělesňuje ji digitální socha Dnes žádné představení, která volně navazuje na obraz Toyen nazvaný Relâche z roku 1943. Jiným způsobem se vyjadřuje k podobným prožitkům, které jsme spolu v době vynucené separace  sdíleli, Klára Samcová. Ve své galvanoplastice Já jsem objekt, který znám nejlépe se dotýká emocí schopných přivést nás až k jakési vnitřní proměně či dokonce destrukci naší podstaty. Tento proces jedinečným způsobem demonstrují její masky. 

Já jsem subjekt, který znám nejlépe, Klára Samcová (FUD UJEP, Ústí nad Labem), galvanoplastika

Výstava Na rozhraní je výsledkem práce studentů kurátorského semináře CRASHTEST na Ústavu dějin křesťanského umění Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V rámci něj studentští kurátoři pořádají výstavu výtvarných prací svých vrstevníků z vysokých uměleckých škol v České republice. Název CRASHTEST vyplývá z podstaty projektu a je metaforou zátěžové zkoušky všech zúčastněných, kteří společně čelí “nárazu” - mínění veřejnosti a výtvarné kritiky.

Vystavující:

Lukáš Cinkanič (AVU, Praha)

Žofia Fodorova a Co /Čeremo/ (FaVU VUT, Brno)

Vojtěch Groot (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Veronika Havlatová (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Adam Hejduk (FaVU VUT, Brno)

Lucie Kramperová (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Jana Kučerová (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Martin Marek (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Šimon Mašek (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Adam Michálek - Cyril Zikuška (FaVU VUT, Brno)

Pavla Nikitina (FaVU VUT, Brno)

Jan Poš (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Klára Samcová (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Jan Slanina (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Tereza Staňková a Adam Kučera (UMPRUM, Praha)

Karolína Vávrová (FUD UJEP, Ústí nad Labem)

Kurátorky výstavy: Sofya Buzykanova, Tereza Häckelová, Evgeniia Stupak, Viktoriya Yordanova

Vedoucí projektu Crashtest: Milan Pech

Spolupořadatelé: Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy, Muzeum umění a designu Benešov, Společnost Topičova salonu

  • autor: Viktoriya Yordanova *
  • publikováno: * 27. 5. 2021
  • zdroj: * Tisková zpráva

Klíčová slova:

Benešov výstava

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři