Konverze smíchovské trafostanice na 400 ASA Gallery Foto: Radek Úlehla
Architektura / industriální a technické stavby

Rondokubistická trafostanice na Smíchově se po letech chátrání proměnila na galerii fotografie

Nedávná konverze vdechla bývalé pražské trafostanici z 20. let nový život. Z památkově chráněné stavby s prvky rondokubismu je dnes soukromá galerie 400 ASA s kavárnou.

Matěj Beránek , 9. 5. 2022

Příběhy čerstvě otevřené Kunsthalle Praha a smíchovské 400 ASA Gallery toho mají mnoho společného. Obě soukromé galerie se totiž zaměřují na moderní a soudobou uměleckou tvorbu a vznikly v industriálních prostorách transformačních stanic. Nejde přitom o obyčejné technické stavby, vyrostly totiž v důsledku pro město velmi důležitého elektrifikačního programu, takže byla velká pozornost věnována také jejich architektonickému zpracování.

Stejně jako Zengerova trafostanice na Klárově, tak i její menší a o pár let mladší „sestra“ nedaleko smíchovského Anděla totiž navzdory své technické funkci získala reprezentativní exteriéry vypracované nadaným architektem. To dokládá dobový význam takových staveb, architekti se zároveň snažili trafostanice lépe začlenit do historické zástavby Prahy.

Transformační stanici na Smíchově navrhl v polovině 20. let minulého století meziválečný architekt a žák Jana Kotěry – Jindřich Freiwald. Rozměrově malou stavbu velmi citlivě včlenil do komplikované parcely přímo na styku dvou výškově se rozbíhajících ulic Kováků a Na Zatlance. Břízolitové fasády obohatil o rondokubistické prvky, což byl také hlavní důvod zařazení objektu mezi kulturní památky.

Foto: Památkově chráněná trafostanice byla dlouhou dobu v dezolátním stavu

Funkčně vysloužilá stavba však byla ještě před pár lety v dezolátním stavu, z fasád odpadávaly vrstvy omítky, dřevěné vstupní dveře se takřka rozpadávaly. Už někdy kolem roku 2006 se o objekt začal zajímat architekt Patrik Hoffman, který má na kontě několik konverzí industriálních staveb – jeho největším projektem byla přestavba brownfieldu šroubáren v Libčicích nad Vltavou. V trafostanici si chtěl architekt původně zřídit kancelářské prostory svého Atelieru Hoffman, časem koupil společně s podnikatelem Petrem Pudilem (mimochodem investorem Kunstahalle Praha) také okolní pozemky.

Ze záměru však nakonec sešlo a Patrik Hoffman se svým studiem navrhl konverzi rondokubistické trafačky pro potřeby spolku dokumentárních fotografů 400 ASA, který založili úspěšní fotografové Jan Dobrovský, Antonín Kratochvíl, Alžběta Jungrová, Tomki Němec a další. Zatímco v přízemí vznikla malá kavárna s bookshopem, kde si můžete prolistovat knihy členů tohoto spolku, původní repasované schodiště vás zavede do otevřeného výstavního sálu v patře, odkud je přístup také na balkon nad půlkruhovým rizalitem.

Foto: Industriální charakter budovy ze 20. let zůstal zachován i po rekonstrukci

Hoffmanův návrh plně respektoval původní architektonické řešení trafostanice, obnovil řadu autentických prvků včetně oken s výplní ze sklobetonu, interiér pak přizpůsobil novému prostoru. Prostor 400 ASA Gallery je běžně veřejně přístupný, aktuálně v ní probíhá výstava skvělého ostravského fotografa Viktora Koláře.

  • Autoři: Patrik Hoffman
  • Ateliér: Atelier Hoffman
  • Země: Česká republika (Česko)
  • Město: Praha
  • Adresa:: Kováků 32, 150 00 Praha 5-Anděl
  • Realizace: 2020
  • Fotograf: Radek Úlehla

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři