Architektura /

Rozhovor s Markem Vráblíkem

Rozhovor s šéfdesignérem společnosti Lasselsberger, předního evropského výrobce surovin, stavebních hmot a keramických výrobků.

Lenka Žižková , 20. 7. 2009

Z Vašeho CV je vidět, že za sebou máte jak domácí, tak zahraniční praxi, zkušenosti z různorodých realizací i znalosti světových trendů, které se prezentují především na veletrzích v Itálii a Španělsku. Ekonomická krize se k nám vplížila, ať chceme nebo ne, pomalu, ale jistě a začíná se projevovat v různých oborech. Jistě ji zaznamenáte i ve výrobě obkladových prvků (dlažeb a obkladů). Osobně jsem po poslední návštěvě italské Cersaie (a nejen tam) čekala změnu.  Vedle úžasných nových technologických možností a nových materiálů už přesahovala míra rozmařilosti až dekadence určitou míru vkusu a pokory.  Všechno to zlato, stříbro, drahé kamení, zdůrazňování blahobytu, luxusu. Jak to vidíte z vašeho úhlu pohledu? Myslíte, že se něco ve Vaší branži změní? A umíte si představit, jakým směrem? Vidím to dobře. Jsme provokování a burcováni ke změně. Spustila to současná masová obava. Samozřejmě dochází k postupné transformaci, protože co se vyvíjí, se mění. Tedy co bolí, to sílí!

Něco bylo ve vzduchu cítit už před dvěma léty, kdy se Paříž otřásala ve výbuších vzteku mladých přistěhovalců.  Pak následovaly Athény. Sociální napětí bylo cítit stejně, jako na konci šedesátých let. Studentské bouře se přelily do společnosti a zasáhly designéry. Období „šťastného“ tvůrčího designu šedesátých let skončilo. Designéři, kteří byli glorifikováni a v některých zemích považování za národní hrdiny zmizeli z titulních stran tištěných médií.  Pro design nastoupila „designově“ nudnější, racionálnější, jednotvárnější a anonymnější tvorba, kterou začal nahlodávat až postmodernismus.     Myslíte, že design bude na současné změny nějak reagovat? Umíte si představit, jak? Tehdy byl design vzácností, nyní je samozřejmostí. Je to „jen“ řemeslo s vlastním životem.

Je Vám bližší „služebný“ design určený pro hromadnou výrobu nebo emocionálně výbušnější art design, líbivější pop design, který naše média tak nekriticky opěvují a vyzdvihují?     Bez týmu a reálné sériové výroby si těžko dokážu svou práci představit. Designování sebe sama či ambice ego-umělce nemám. Dvorní designér - je to pravé označení.

Firma Lasselsberger pořádala řadu let soutěž Taurus, díky které se o keramických obkladových prvcích hodně psalo a diskutovalo. Vy jste tehdy ve firmě ještě nebyl, ale nechybí Vám podobné klání, které by odhalovalo, jak jiní designéři, interiéroví architekti a architekti vůbec s dlažbami a obklady pracují? Určitě. Minimálně jeden ročník jsem zažil. Tyto občerstvující programy mohou vloženou energii vrátit a znásobit, jde jen o umění přijímat je.

Jak se navrhuje nový obkladový prvek? Kdo přichází s prvotním podnětem? Marketingové nebo obchodní oddělení firmy? Vy jako autor? Největší odběratelé?  Tím nejdůležitějším při tvorbě, a to nejen obkladů,  je „umění selekce“, fenomén současnosti. Vše ostatní je schováno pod horkou pokličkou.

Foto: eArch

Foto: eArch

Máte zpětnou vazbu na vaše návrhy? Samozřejmě, a to okamžitou.

Kolik kolekcí navrhnete během roku? Nedá se to specifikovat. Podíl na návrhu jednotlivých sérií je různý a i celkový počet sérií pro sezóny se mění. Pod každou sérií je podepsaná značka RAKO, za kterou stojí spousta lidí, nikoli jednotlivec.

Které zahraniční firmy, studia, tvůrci Vás jako designéra nejvíce oslovují? Vlivy, inspirace či nejoblíbenější …. jsou  živým organismem. Jakýkoli seznam bych dnes vyjmenoval, bude zítra jiný. Jinak mě velmi oslovují moje holky doma, abych se jim věnoval.

Kdo podle Vás udává ve světě směr a trendy v oboru keramických obkladových prvků? Všeobecný vkus lidí, proměnný v čase a prostoru.

Navrhuje obklady nebo celé koupelny? Respektive, koordinujete své návrhy a trendy v sanitárním vybavení? Evidentně nelze přistupovat k obkladům jako k separátnímu produktu. Správné naladěná kombinovatelnost a kompletnost je alfou a omegou dobře odvedené práce.

Vnímáte tradici firem/značek, pro které pracujete? Ano, je to přidaná hodnota. Je to důležitá ingredience – charisma značky.

Jak vypadá Vaše koupelna?   To se musí vidět. Neboli životní funkce jsou stabilizované, ale stav je nadále kritický.   

Děkuji za rozhovor.

Lenka Žižková

Design Cabinet CZ

 

                <figcaption><span>Foto: eArch </span></figcaption>
            </figure></a>MgA. Marek Vráblík</b>

  Studia: École Nationale Superiéure des Beaux-Arts, půlroční stáž Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ateliér prof. Václava Šeráka College of Applied Arts-Edinburgh, půlroční stáž   Ocenění: 1996 oceněn v soutěži Prix L.V.M.H.des Neunes Créateurs 1995-96   Profesní kariéra: 1998 interiérový designér studia Arwen  od roku 2001 designér pod vlastní značkou Morpha  od roku 2003 šéfdesignér společnosti Lasselsberger, s.r.o.  v roce 2004 - 2009 spoluautor kolekcí obkladů a dlažeb RAKO  

Připraveno pro časopis Obklady, dlažba & sanita 4/2009 www.profimag.cz

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři