Architektura /

Rudolf Kremlička

V Domě U Kamenného zvonu je do 21. ledna otevřena výstava malíře Rudolfa Kremličky (1886-1932). GHMP představuje veřejnosti Kremličkovo dílo půl století po jeho poslední souborné výstavě. Kromě aktů, které jsou dnes vnímané jako synonymum malířovy tvorby, naleznete ve dvou patrech galerie na Staroměstském náměstí také kresby, litografii, ale rovněž krajinomalbu.

Klára Pučerová , 10. 11. 2006

Titul: osobní fotka KremličkyRudolf Kremlička se vracíGalerie hl. m. Prahy - Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské nám.do 21.1.2007www.ghmp.czVytvořit poutavou výstavu v této galerii není zrovna jednoduché, byť by se mohlo zdát, že je to právě naopak. Množství různě velikých místností a chodbičky pomáhají rozčlenit expozici na tématické nebo časové celky. Stejně tak ale také svádějí k maximálnímu využití prostor, takže se někdy stane, že si neuvědomíte, kde jste a proč jste tam vlastně přišli dřív jak ve třetí místnosti, kde vás něco opravdu zaujme... U výstavy Rudolfa Kremličky to je vcelku podobné. Nenudíte se, vidíte docela zajímavý vývoj, od žánru v Kameničkách, kam ho přivedl Antonín Slavíček, přes soustředění na ženskou postavu, později akt, k jeho známým a opravdu skvělým pradlenám, česajícím se...přes kresbu, portréty až po tvorbu v závěru života – Kremlička zemřel předčasně, v 46 letech. Rozhodně ale nemůžete poctivě říct, že byste byli uchváceni po celou dobu, obrazů je tam opravdu hodně – ne celkově, ale těch, které by tam být nemuseli. Závěr nezní nechodit, ale brát některé části s nadhledem a zastavit se u těch obrazů, díky kterými se Kremlička zapsal do dějin českého výtvarného umění oprávněně. Prodavač preclíků, 1909, akvarel, papír, 43 × 28 cm,Krajská galerie výtvarného umění ve ZlíněPo koupeli, 1919, olej, plátno, …………… cm,Galerie Zlatá husa v PrazeDěvče s prostěradlem, 1926, olej, plátno, 72 × 53 cm,Galerie výtvarného umění v OstravěCo je opravdu zajímavé, jsou jeho malby z konce druhého desetiletí, kde se pomalu od portrétů žen dostal až ke svým stylizovaným aktům. U obrazu vám opět dojde – jako na každé dobré výstavě, jaký je rozdíl mezi reprodukcí v knize a sílou originálu. K promyšlené kompozici a barevnosti olejů můžete ještě obdivovat kresby, studie k obrazům jsou samozřejmě dokonale zvládnuté, ale především jsou poměrně hodně inovativní. Ne všechny kresby sloužily jako studie, navíc jako pro reprodukování kreseb Kremlička zvolil litografii. Publikoval během dvacátých let v několika časopisech, grafické cykly také několikrát vydal. Kresba je naprosto poplatná stylu doby, což ji samozřejmě nijak neubírá, spíš naopak. Plachetnice v přístavu, 1929, olej, plátno, 71,5 × 83,5 cm,Galerie hlavního města PrahyKoupající se ženy, kolem 1930, olej, plátno, 70 × 85 cm,Galerie umění v Karlových VarechObrazy, které naleznete v největším sálu druhého patra, vám hravě vykompenzují ostatní místnosti. Kremlička v průběhu druhé poloviny dvacátých let sice zůstal pod vlivem francouzské malby, od Maneta, impresionistů a postimpresinistů se ale přesunul směrem k dílu H. Matisse. Na rozdíl od svých vrstevníků odmítl kubismus, další trochu zvláštní (ovšem - z pozice dnešního diváka) částí výstavy budou malířovy podobizny, kterými odkazuje na devatenácté století. Obrazy jsou téměř kombinací zátiší a aktu, Kremlička vyměnil jasné barvy za temné, světlá těla rámuje silnými tmavými liniemi, černé oči vás zaujmou, stejně jako neobvyklé kompozice. Další místnosti vás již nepřesvědčí jako tato. Nenechte si ujít!

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři