Slavnostní otevření Paláce kultury (známého také pod lidovou zkratkou Pakul) proběhlo 2. dubna 1981 za přílomnosti prezidenta ČSSR Gustáva Husáka. Jednalo se totiž o projekt ostře sledovaný komunisty, neboť se v něm měly konat velké stranické sjezdy. Foto: Radek Úlehla
Novinky a názory / historie a teorie

Fotostory: Kongresové centrum Praha ukrývá úchvatné a autenticky dochované interiéry ze 70. let

Letos na jaře oslavil bývalý Palác kultury, dnes Kongresové centrum Praha, 40 let od svého slavnostního otevření. Zatímco exteriéry obří budovy nad Nuselským údolím chátrají, v interiérech můžeme stále obdivovat původní interiéry ze 70. let prošpikované hodnotnými uměleckými díly předních československých výtvarníků. Seznamte se s nimi prostřednictvím následující fotogalerie.

Slavnostní otevření Paláce kultury (známého také pod lidovou zkratkou Pakul) proběhlo 2. dubna 1981 za přílomnosti prezidenta ČSSR Gustáva Husáka. Jednalo se totiž o projekt ostře sledovaný komunisty, neboť se v něm měly konat velké stranické sjezdy. Foto: Radek Úlehla
Veřejnost poněkud neforemné a předimenzované budově na exponovaném místě u Nuselského mostu na chuť nikdy nepřišla - i proto si vysloužila přezdívky jako Moby Dick nebo Lidojem (vzhledem k jejímu původnímu účelu). A velkého zastání se budově nedostalo ani u odborníků – na dobu konce 70. let totiž nejde o nijak originální architekturu... Foto: Radek Úlehla
Uvnitř budovy ale na návštěvníky čekají velkorysé a překvapivé interiéry, které se v mnoha případech dodnes dochovaly v autentickém stavu včetně původního vybavení. Díky tehdejšímu zákonu o investování 1-4 procent celkového rozpočtu stavby do umění najdeme v interiérech také mnoho cenných děl od předních československých umělců. V případě Paláce kultury, za jehož cenu by se tehdy dalo postavit sídliště pro 10 000 lidí, se tak do umění investovaly velké prostředky. Foto: Radek Úlehla
Tím vůbec nejhodnotnějším uměleckým dílem v celé budově je bezesporu pětimetrová skleněná plastika nazvaná Žena s holubicí od slavné dvojice sklářských umělců Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové. Hodnota díla se dnes odhaduje na desítky milionů korun... Foto: Radek Úlehla
Skutečné interiérové poklady představují konferenční salónky. Tím vůbec nejpůsobivějším je někdejší Salónek Klementa Gottwalda, kterému dnes zaměstanci neřeknou jinak než Schwarzeneggerův sál - americký herec tu totiž kdysi natáčel jednu reklamu. Celá místnost je pojata jako koncepční umělecké dílo s autorsky navrženými koberci na podlaze i na stěnách od textilního výtvarníka Josefa Müllera. Dominantou salónku je ale úchvatný lustr, který je integrální součástí žebrovaného podhledu. Foto: Radek Úlehla
Tento lustr od známého designéra Františka Víznera je složen ze stovek skleněných koulí vyrobených ve sklárnách Kamenického Šenova. Svítidlo tak vytváří výjimečnou atmosféru celého prostoru. Foto: Radek Úlehla
Další podobnou místností je komornější salónek s křesly z antilopí kůže, kde proběhla mimojiné schůzka Václava Havla s Barackem Obamou. Foto: Radek Úlehla
Dominantou také tohoto salónku je výrazný lustr složený ze zeleně zbarvených skleněných trubic, který navrhl student Stanislava Libenského Vladimír Procházka... Foto: Radek Úlehla
Procházka je podepsaný také pod plastikou Slunce, kterou najdeme pod dominantním ocelovým schodištěm. Foto: Radek Úlehla
Svým designem zaujme také méně známý Komorní sál s panoramatickými výhledy na Prahu díky prosklené stěně. Díky svým povrchům získal přezdívku "plyšák". Foto: Radek Úlehla
Díky svému umístění na hraně Nuselského údolí a Pankrácké pláně se z kongresového centra otevírají jedny z nejkrásnějších výhledů na celé panorama Prahy - také proto je škoda, že alespoň část rozhlehlých venkovních teras není přístupná veřejnosti... Foto: Radek Úlehla
Hlavní kongresový sál s kapacitou 2 800 diváků hostil mnoho důležitých událostí. Odehrál se tu první pražský koncert Eltona Johna, přednášel v něm dalajláma a za socialismu sloužil pro velké stranické sjezdy. Mezi technické zajímavosti sálu patří třeba pohyblivý strop. Foto: Radek Úlehla
Součástí sálu s velmi dobrou akustikou je opona Slunce od výtvarníka Aloise Fyšárka a malířky Ivy Slavíčkové - vůbec největší textilní dílo vytvořené metodou Art Protis (jde o kombinaci tkaní a nažehlování). Foto: Radek Úlehla
Hlavní sál hostil také přednášky dalajlamy, koncerty The Velvet Underground, Johnyho Cashe nebo Boba Dylena. A 3 roky se tu taky hrál veleúspěšný muzikál Dracula. Foto: Radek Úlehla
Budova měla fungovat jako sjezdový palác - proto byl projekt od začátku velmi podrobně hlídaný stranou. Kvůli tomu byl také projekt přiklepnut "prověřenému" Vojenskému projektovému ústavu a to na úkor kolektivu významných architektů Jana Šrámka, Jana Bočana a Zdeňka Rothbauera, kteří v soutěži konané mezi lety 1972-74 předložili kvalitnější návrh. Foto: Radek Úlehla
Výstavba probíhala mezi lety 1976-81, přičemž už o rok později byl Palác kultury (samozřejmě z důvodů stranické propagandy) prohlášen kulturní památkou. O tu přišel v roce 1991 - proto je překvapivé, kolik cenných původních prvků a vybavení si do dnešních dní s ohledem na komerční provoz budovy uchoval. Foto: Radek Úlehla
V minulosti se diskutovalo o možné demolici kongresového centra vzhledem k náročné údržbě a energetické náročnosti. Foto: Radek Úlehla
V současnosti exteriéry stavby trpí dlouhodobým neudržováním okolního veřejného prostoru a také instalací velkoplošných reklam na fasádách. Přes Nuselský most, u nějž Pakul stojí, denně projede okolo 160 000 aut, což zvyšuje poptávku po reklamách. Foto: Radek Úlehla
Foto: Radek Úlehla

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři