Nízkoenergetická střední škola v Norsku

Čtvrtek, 26. Březen 2015 - 0:00
| Napsal:

Tato kompaktní, nízkoenergetická střední škola pro 450 žáků využívá ke zdůraznění významu svého umístění předoxidované, profilované měděné obklady.

 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
Fotoalbum: 
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
 White arkitekter AB, Střední škola, Strømmen - foto © Ivan Brodey
Katalogový list: 
Ateliér White arkitekter AB
Světadíl Evropa
Země Švédsko
Město Strømmen
Ulice, číslo Bråteveien 61
Datum realizace 2014

Thomas Landenberg, partner White arkitekter AB, popisuje svůj vítězný projekt a důsledné plnění zadání.

Nová škola - Bråtejordet skole - se nachází v Strømmenu, starém průmyslovém městu asi 20 km severovýchodně od centra Osla a považovaném za součást Velkého Osla. Strømmen má svůj původ v pilách podél místní řeky a později se zde rozvinul těžký průmysl. Škola je postavena na vrcholu svažujícího se pole, hned vedle starého statku. Je to první stavba v místě, kde bude nová obytná oblast a na východ od školy bude nová školka. Jednou z hlavních výhod tohoto pozemku je výhled do okolní otevřené krajiny.

Soutěžní projekt byl nazván "Rammer og Nivåer" neboli "Rámce a úrovně." Náš koncept byl zaměřen na jasně definovanou prostorovou hierarchii. Tato posloupnost od většího k menšímu poskytuje strukturované učební prostředí podle potřeb učitelů a ředitele. Definuje jasná prostorová rozhraní:

DVŮR - mezi městem a školou

Školní dvůr je vymezen "filtrem" vegetace s různě vysokými stromy. Průchodem tímto filtrem opustíte město a vstoupíte do školy. Hustota a výška filtru je upravena podle výhledu a okolí. Dvůr sám je rozdělen na "pole" – odkazující na zemědělskou krajinu – která slouží různým funkcím, včetně společenských prostor v blízkosti budovy a sportoviště a hřiště dále. Budova se nachází v blízkosti silnice, distancuje se od starého statku a zakrývá také dvůr před hlukem silniční dopravy. Zalomený tvar budovy také vytváří ve dvoře teplé a chráněné mikroklima.

ZÁKLADNA - mezi společnými prostory přízemí a jednotkami horního patra pro každý stupeň

Vchod se nachází na zvýšené základně, dva metry nad novou silnicí a při vašem vstupu do budovy vytváří změnu úrovně. Různé specializované místnosti – jako jsou dílny, ateliéry a knihovna – a administrativní části se lámou kolem školního dvora a centrálního prostoru. Tento centrální prostor slouží jako vstup, společenská a shromažďovací hala, a také jako jídelna. Tento prostor je extrovertní, veřejný a transparentní – spojen se školním dvorem na jihu a výhledem na sever, a vymezen plnou výškou zasklení, což ho odlišuje od vyšší úrovně: boxu. BOX - mezi jednotkami

Patro učeben tvoří zvýšený, introvertní měděný box. Uvnitř jsou různé prostory pro studium, práci a soustředění, opět zalomené kolem hlavního prostoru. Každý ze tří různých stupňů je umístěn v jiném rohu budovy a každý stupeň má svou vlastní oblast s učitelským kabinetem, odlišeným společenským prostorem a samostatným schodištěm dolů až na úroveň vchodu. Každá učebna je spojena s menší místnosti pro práci ve skupinách a s toaletami, takže studenti nemusí opouštět učební prostor: jde o jeden ze zadávacích požadavků soutěže.

MÍSTNOST - mezi třídami

Všechny učebny jsou orientovány na sever, takže nejsou přímo ozařovány sluncem, ale mají výhled na okolní otevřenou krajinu. Zde studenti a učitelé tráví většinu svého času, takže většina učeben má vysoké stropy, kopírující sedlové střechy, a také betonové zdi, které jim dávají prostorný a odlišný charakter.

Klient požadoval školu se stoletou životností a měď poskytuje dlouhodobé fasádní řešení, které kombinuje živoucí materiál, rozvíjející svou krásu v průběhu času, s pocitem lehkého objektu, vznášejícího se nad plošinou. Dopad objektu z předoxidované mědi je posílen sladěnými tmavými rámy oken a stíněním, a také zpětnými měděnými podhledy nad vstupem. Zatímco tmavý box splývá s krajinou, kontrastuje s ním světlý interiér s bílou teracovou podlahou, tvořící základnu.

"Zelená střecha" - s vysetým rozchodníkem na zachytávání vody - je tvořena řadou klínových tvarů, zachovávajících nízkou konstrukční výšku, ale zamezujících problémům se sněhem a deštěm. Zahrnuje také řadu dlouhých světlíků, poskytujících přirozené osvětlení hlavního prostoru a schodišť, a přispívajících k pocitu spojení s vnějškem. Vedle výrazných tvarů střech komunikují s okolím také vlnité měděné fasády, navazující na staré průmyslové haly Strømmenu. Ale ještě důležitější je způsob, jakým měď odráží světlo a vítá studenty záblesky severovýchodní fasády v ranním slunci.

Další příklady použití mědi najdete na adrese www.copperconcept.org