Na Rykrův odkaz nejlépe navázala absolventka pražské Umprum

Čtvrtek, 16. Červen 2016 - 12:59
| Napsal: | Zdroj: Tisková zpráva

Porota soutěže „Kofila v limitovaném obalu“ vybírala z více než 400 návrhů českých a slovenských designérů, porota tak vůbec neměla lehkou práci. Třicet nejlepších návrhů bylo vystaveno v Národní galerii ve Veletržním paláci v souvislosti s výstavou Zdenek Rykr a továrna na čokoládu. První tři příčky pak v anonymním výběru obsadili čeští ilustrátoři.

Soutěž „Kofila v limitovaném obalu“, vítězové soutěže: Lukáš Tomek, Kateřina Kynclová a Markéta Michálková. – foto © Lucie Nohejlová
Fotoalbum: 

1. MÍSTO: KATEŘINA KYNCLOVÁ
ilustrátorka, absolventka Uměleckoprůmyslové školy v Praze (obor ilustrace)
Autorka vítězného návrhu splnila nejlépe podle poroty soutěže její zadání navázáním na tradici obalů tyčinky Kofila dané Zdenkem Rykrem. Ten totiž dokázal obdivuhodně propojit polohu progresívního, avantgardního umělce  a reklamního profesionála, respektujícího vizuální a uživatelskou příjemnost obalů. Porota ocenila inspiraci Rykrovým  vysoce dekorativní m a zároveň imaginativním přístupem stejně jako citlivou integraci písma, ilustrace, dekorativní plochy a barevnosti do jednotného výrazu. I když je návrh tvořen v souladu s nejaktuálnějšími trendy v ilustraci, nevytrácí se z něj Rykrův duch, čímž si porotu jednoznačně získal.

2. MÍSTO: MARKÉTA MICHÁLKOVÁ
ilustrátorka, absolventka Escola Massana v Barceloně (obor ilustrace)
Tradicí ručního zpracování se inspirovala i Markéta Michálková, jejíž návrh obsadil druhé místo. Její dekorativní motiv tvořený kávovým zrnkem zaplnil celou plochu obalu tyčinky a jasně evokuje původní Rykrovy návrhy. Autorka ručně překreslila kromě dekoru i písmo, které výrazně vystupuje z typického žlutého pozadí.

3. MÍSTO: LUKÁŠ TOMEK
ilustrátor, absolvent Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (obor animace)
Jiný přístup zvolil Lukáš Tomek z dua Tomski Polanski, který se ve svém návrhu výrazně inspiroval reklamní grafikou a ilustrací z třicátých let minulého století. Jednoduchá vektorová grafika lemuje ostře řezané mouřenínovy rysy a představuje specifický ilustrátorský styl, který návrh odlišuje od současného vizuálního stylu tyčinky Kofila.

HLEDAL SE NOVODOBÝ ZDENĚK RYKR

Soutěž dala příležitost mladým tvůrcům, stejně jako ji od firmy Orion dostal ve dvacátých letech minulého století Zdenek Rykr. Ve svých dvaceti letech určil Rykr nejen podobu tyčinky Kofila, ale i vizuální styl všech produktů Orion. Kromě typické čtyřcípé Orion hvězdy nás na obalech Kofily dodnes provází také Rykrův mouřenín. A jako neodmyslitelné ztělesnění značky rezonoval novodobý mouřenín i na drtivé většině soutěžních návrhů.

REKORDNÍ POČET PŘIHLÁŠENÝCH NÁVRHŮ

Soutěž se konala v termínu 26. 4. – 26. 5. 2016 a měla najít takový návrh obalu tyčinky Kofila, který svým originálním designem a vhodným rozvedením Rykrova odkazu do současnosti přesvědčí porotu složenou z předních českých odborníků na grafický design. Vybraný obal bude následně vyroben v limitovaném počtu 2 milionu kusů a na pultech obchodů se objeví v roce 2017.

Účastnit se mohli všichni čeští a slovenští grafičtí designéři, ilustrátoři, umělci a studenti těchto oborů s neomezeným počtem návrhů. Soutěž přilákala vysoký počet přihlášených prací – 404. Třicet nejzdařilejších návrhů bylo vystaveno při slavnostním vyhlášení výsledků, dne 14. 6. 2016, v Národní galerii v Praze – Veletržním paláci v souvislosti s výstavou Zdenek Rykr a továrna na čokoládu.

POROTA:

Iva Knobloch, kurátorka a teoretička grafického designu
Aleš Najbrt, grafický designér
Jana Vinšová, manažerka CZECHDESIGN
Zuzana Spurná, manažerka značky KOFILA (Nestlé)
Vratislav Janda, ředitel pro korporátní záležitosti (Nestlé)

Organizace CZECHDESIGN již více než deset let razí cestu designu, který mění svět k lepšímu. Vizí CZECHDESIGNu je nadchnout českou veřejnost i podniky pro design a být pro ně tou nejkratší cestou k dobrému designu. GALERIE CZECHDESIGN je nezávislé místo českého designu, přinášející českému publiku výstavy z Čech i zahraničí. www.czechdesign.cz