Přáním klientky bylo vytvořit prostor, ve kterém je možno objevit různá zákoutí a tajemství Foto: BoysPlayNice
Architektura / interiér

Byt jako umělecké dílo. Prostor na Letné má kuchyni jako jeskyni a další překvapení

Ovenecká 33 slouží své majitelce jako bydlení, místo pro lekce jógy, nabízí tu rezidenci pro umělce, je to prostě experiment. Také při úpravě prostoru se setkali architekti, designéři, výtvarníci a celý byt je vlastně umělecká instalace.

EARCH.CZ , 22. 9. 2023

„Celý život mě zajímá propojování lidí a zkoumání prostupnosti různých hranic – mezilidských, kulturních, žánrových, druhových. Baví mě hrát si na pomezí. Stejně tak i v rámci designu Ovenecké 33 jsme experimentovali s různými stylovými prvky a hranicemi mezi soukromým a veřejným prostorem,“ uvádí projekt Ovenecká 33 Tereza Porybná.

Tereza Porybná je klientkou a autorkou kreativního konceptu v jedné osobě. V roce 2022, založila rezidenční prostor Ovenecká 33, ve kterém bydlí a zároveň v rámci něj organizuje umělecké rezidence, poskytuje lekce jógy a v budoucnu plánuje i bytové výstavy. Jak sama říká, chtěla vytvořit prostor, který je sdílený, otevřený a prostupný. „Prostor, ve kterém je možno objevit různá zákoutí a tajemství,“ dodává.

A tak se spojila s mladým architektonickým studiem OBJEKTOR, které můžete znát například díky nedávné realizaci hřbitova v Suchdole. Mezi klientkou a architekty došlo rychle k vytvoření vzájemné důvěry. Společným kreativním brainstormingem tak začali krystalizovat představy o atmosféře prostoru a o tom, jak by měl vypadat a sloužit svému netradičnímu účelu – bydlení klientky ve spojení s bydlením a prostorem pro hostující rezidenční umělce.

Foto: Architekti se rozhodli se tak rekonstrukci pojmout jako „živou scénografii proměnlivých a stálých kulis“

Nezatížený prostor pro imaginaci

Také pro architekty to byla nová zkušenost. „Přicházíme do prázdného prostoru s podlahovou plochou kolem dvou set metrů čtverečních. První pocit z bytu je čistě horizontální. Z historického domu zbyly obvodové stěny a z novodobé přestavby jen masivní betonový skelet. Ten je oporou, bez které by se prostor doslova zřítil. Zmizelá historie domu a jasná horizontalita otevřeného prostoru nabízí nezatížený prostor pro imaginaci,“ komentují architekti své první dojmy z velkého, zatím prázdného bytu v činžovním domě ze 30. let.

Postupně začali definovat budoucí atmosféru, která by měla ve svých hostech podmiňovat kreativního a tvůrčího ducha. Základním rámcem se stalo proměnlivé užívání v čase. Prostor, který je bytem, zázemím pro rezidenční umělce, prostorem pro výstavy a společenské akce a mnoho dalšího.  Rozhodli se tak rekonstrukci pojmout jako „živou scénografii proměnlivých a stálých kulis“. Vše zde bylo pečlivě vybráno a vyrobeno, aby přesně zapadalo do celkového konceptu prostoru.

Foto: Nalezneme zde také spoustu pozoruhodných detailů či překvapení – kuchyň která připomíná jeskyni či tajný vchod v knihovně

„Slunný prostor vstupu ovládají tektonicky výrazné figury nárožního štukového pítka a vestavěného tkaného trůnu. Neutrální barevnost oživuje sytě zelené podbarvení z přilehlé koupelny. Přísná geometrie knihovny graduje průchodem skrze průvlak do obytného prostoru. Materialita podlah a stropních kreseb napovídá o členění dispozic na tři části – na společenský prostor, rezidenční prostor s ateliérem a na ložnici majitelky bytu,“ vysvětlují architekti ze studia OBJEKTOR.

Můžeme tu spatřit podobnost s dílem velikánů jako Carlo Scarpa nebo Luis Barragán, jejichž realizace se vyznačují právě onou komplexností, která nezanedbává jediný centimetr čtvereční prostoru. Také zde najdeme předměty, které balancují mezi užitým a volným uměním, na nichž spolupracovalo několik umělců a designérů. Od zmíněného tkaného trůnu od Daniely Danielis, terazzové podlahy v jídelně od Aleksandry Vajd, jídelního stolu od Jiřího Krejčiříka, skel od Milana Ulricha nebo závěsu od Evy Jokhové. Nalezneme zde také spoustu pozoruhodných detailů či překvapení – kuchyň která připomíná jeskyni či tajný vchod v knihovně.

Foto: Slunný prostor vstupu ovládají tektonicky výrazné figury nárožního štukového pítka a vestavěného tkaného trůnu

„Nejlepší projekty vznikají se skvělými klienty. Jejich nejcennější vlastností je velkorysost, která umožňuje porušovat zaběhlá pravidla. Děkujeme za příležitost,“ dodávají ke spolupráci architekti ze studia OBJEKTOR. Podařilo se tu vytvořit prostor, který již po svém dokončení působí jistou dávkou „mimočasovosti“ - atmosférou, která vytváří autenticitu a trvalou hodnotu namísto slepého následování aktuálních trendů.

  • Autoři: Jakub Červenka, Václav Šuba, Vojtěch Šaroun
  • Ateliér: studio OBJEKTOR
  • Země: Česká republika
  • Město: Praha
  • Adresa:: Ovenecká 33, 170 00 Praha
  • Kreativní koncept:: Tereza Porybná
  • Projekt: 2021
  • Realizace: 2023
  • Užitná plocha: 191 m²
  • Hrubá podlahová plocha: 209 m²
  • Investor: Tereza Porybná

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři