Architektura /

Jak se připravuje módní přehlídka

Nedávno skončil 7. ročník Prague Fashion Weeku, který představil nové kolekce úspěšných módních návrhářů z domova i ze světa. Vedle výrazných osobností z módní branže se do Mánesa sjeli i obchodníci, odborná veřejnost a milovníci módy. Ale jak se vlastně připravuje technické zázemí módní přehlídky?

Tereza Provazníková , 2. 12. 2005

V ideálním případě by přehlídka měla vznikat kooperací módního návrháře, choreografa, architekta a osvětlovače. Mohlo by se to zdát jednoduché, ale každý zúčastněný se snaží prosadit svoji představu o její konečné podobě. K těm všem se ve finále přidávají ještě fotografové, kteří vznášejí své požadavky na osvětlení. Ovšem klíčovou roli v tomto nelehkém procesu hraje prostor ve kterém se módní show koná, tomu se musí přizpůsobit vše a všichni. Jak se tedy připravuje přehlídka ve výstavní síni Mánes, kde jsou různé výšky stropu a jehož prostor je poměrně malý na akci typu Prague Fashoin Weeku a navíc je celý světlý? Přehlídkové moloPro navrhování mola v podstatě neexistuje žádný přesný recept. Zpravidla se jeho šířka vyvozuje podle obvyklé šíře chodníku. A to tak, aby se na něm mohly modelky vzájemně vyhnout, obvykle se jeho šíře pohybuje mezi 1-5 metry. Například v prostoru pražského Mánesu je kapacita sálu omezena, proto je šíře mola stanovena na 3 metry. Délka mola musí být taková, aby si návštěvníci přehlídky stihli vše dobře prohlédnout a fotografové měli čas pořídit snímky, ideální je proto cca 12 až 15 metrů. Povrch mola by měl vždy odrážet světlo a neměl by příliš klouzat. Letošní novinkou PFW byl materiál mola tzv. 2tec2 s kovovým efektem, jehož jádro je tvořené optickými vlákny obalenými PVC. Ozvláštněním může být použití průhledného nebo průsvitného mola z mléčného skla, skrz které jde světelný paprsek. Molo se také obvykle dělá vyvýšené, protože pohled ze spodu prodlužuje siluetu těla. Ovšem to je možné za podmínky, že místnost má vysoký strop, jinak by se přehlídka špatně nasvěcovala.Také je třeba myslet na diváky – všichni musí mít dobrý výhled. Například kapacita sálu v Mánesu je omezena – vejde se do něho maximálně čtyři sta lidí (270 sedících). Architekti vyřešili tento problém čtyřmi odstupňovanými lavicemi, kterými vedou veprostřed schody. Místa zde nejsou číslovaná, proto kdo dřív přijde lépe sedí... Foto modelů B. Matragi - fotograf BalbakiOsvětleníDůležitou součástí módní show je její nasvícení. Ve světě je obvyklé, že nasvícené je jen molo a diváky topí do tmy, v Čechách se preferují bílé prostory a více světla, což je sice dobré pro fotografy, ale znemožňuje to světelné efekty. Proto by bylo možná dobré položit si otázku pro koho se vlastně módní show pořádá? Mánes je specifický prostor, je světlý a má nízký strop a proto není moc vhodný na velké show, přesto je zde Prague Fashoin Week pořádán a technická podpora se s tím musí poprat. Na jeho nasvícení je dohromady potřeba osmdesát jedno kilowatových světel, která jsou umístěná po délce mola.Pro show je ideální svítit molo zespodu nebo seshora, ovšem to se moc nelíbí fotografům, kteří potřebují boční světlo. Tento problém se dá vyřešit tím, že se pro ně osvítí konec mola, na kterém modelky pro ně zapózují.Výborným pomocníkem profesionálních osvětlovačů je softwarový program, který umí vytvořit virtuální podobu nasvícené scény s použitím konkrétních výrobků. Nejpoužívanějším programem je pravděpodobně holandský Show designer.Také je třeba předcházet komplikacím. Například je nutné dopředu myslet na to, jak vyřešit problém s logy sponzorů akce. Může se totiž stát, že každé logo bude natištěno na jiném podkladu, který může nepříjemně odrážet světlo, proto je ideálním řešením sponzorská loga promítat. Vizualizace - studio Neubauer-lsv.Druhy světel: Profilové světlo – používá se především v divadlech, má optiku a dokáže ohraničit přesný tvar, u přehlídek se používá v těsné blízkosti scény, která tak utváří světelný kontrast vůči předváděným modelůmEfektové světlo – tvoří atmosféru, nasvítí daný bodProtisvětlo – modelky se vodí v kontra světleFollow spot – vodí se za modelkou, světlo ji sleduje Wash spot – poziční světlo, které nemá optiku, tzn. nevytváří konkrétní ohraničeníEfektyPřehlídka se dá oživit různými projekcemi nebo použitím vertikálních žaluzií. Použití projekce představuje zajímavý výtvarný prvek, při kterém musí být sál ztemnělý. Použijí-li se silné projektory, lze scénu i přisvítit. Vertikální žaluzie zavěšené na scéně jsou poměrně vděčným prvkem. Dají se otevírat, zavírat a natáčet do různých úhlů. Další věcí, která může výrazně ozvláštnit scénu je polopropustné zrcadlo, ze kterého mohou modelky vycházet a zase za něj mizet. Tento článek byl vytvořen díky informacím, které poskytla Radka Zedníková z OOOOX Architects a Vladimír Neubauer z firmy Neubauer-ligtning-sound-video.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři