Multifunkční prodejna Off-White od Virgila Abloha a studia AMO Foto: Off-White
Architektura / interiér

Prodejna Off-White Virgila Abloha otevírá diskuzi nad potřebou kamenných obchodů v dnešním světě

Obchod s vybranou módou, galerie i přehlídkové molo. Vlivný designér Virgil Abloh navrhl multifunkční prostor, který si pohrává s možnostmi kamenných prodejen v dnešní době. Vlajková prodejna značky Off White se tak stává spíše kulturní platformou než obyčejným obchodem.

Tereza Staňková , 24. 1. 2022

Designér, módní návrhář a vystudovaný architekt Virgil Abloh, který zemřel loni v listopadu ve věku pouhých 41 let, patřil mezi nejvlivnější postavy dnešního světa designu. Bývalý umělecký ředitel pánské kolekce Louis Vuitton a zakladatel své vlastní značky Off-White ve své tvorbě propojoval luxusní módu s městskou kulturou a uměním a tuto syntézu aplikoval i při návrhu vlajkové prodejny OFF-White v Miami. Její podobu i vizi, jak by prostor se zbožím měl v dnešní době fungovat, řešil společně s výzkumným studiem AMO, které spadá pod architektonický ateliér OMA Rema Koolhaase.

Že se nejedná o klasickou prodejnu, napovídá už vizuál fasády. Na neprůhledném polykarbonátovém povrchu visí nápis "SHOP", který je však přeškrtnutý výrazným červeným "X". Je tedy zřejmé, že se zde kromě prodeje designových kousků bude odehrávat mnohem víc. Sekundární fasádou je zasouvací stěna, umožňující z přízemí vytvořit součást veřejného prostoru ulice. V budoucnu by zde mělo být možné pořádat vybrané umělecké výstavy, přehlídky či hudební vystoupení.

Foto: Co je dnešním úkolem kamenných prodejen?

U návrhu hrály roli důležité otázky spojené s dnešním pojetím maloobchodu a zda jej ještě stále potřebujeme v jeho klasické (kamenné) podobě. Celý náš svět se přesouvá do toho virtuálního a pandemická krize tento trend ještě více zdůraznila.

"Pokud jsme schopni naplnit naše potřeby tím, že si objednáme spoustu věcí online, jaká je role fyzického obchodu?," ptá se spoluautor návrhu Semir Bantala z AMO. Prostor prodejny odráží úsilí o co největší flexibilitu a samotné produkty jsou zde spíše uskladněny. "Měli bychom být schopni zkomprimovat maloobchodní části téměř jako úložný prvek v obchodě a otevřít prostor pro různé kulturní akce," dodává.

Foto: Celý prostor je navržen s maximálním důrazem na flexibilitu

Na poloveřejné přízemí, kde by měla vzniknout i kavárna, navazuje o něco intimnější a exkluzivnější první patro. Interiér je inspirován průmyslovou estetikou s betonovými podlahami, zdi pokrývají vlnité kovové plechy a stropy jsou řešeny pomocí děrovaných panelů s trubkovými svítidly. Veškerý nábytek byl vyroben na zakázku v Itálii a má vestavěná kolečka pro snadné přesouvání. Police z nerezové oceli střídají stojany z černého a bílého mramoru. Barevně střídmé řešení interiéru nechává vyniknout modré ocelové schodiště stejně tak jako plánovaná umělecká díla.

Prostor prodejny tak není řešen jen na základě vztahu zákazníka k nabízenému sortimentu, ale má za úkol podpořit samotný brand. Klíčová je tak v každém ohledu flexibilita prostoru, který se může snadno a rychle přizpůsobit aktuálním potřebám.

  • Autoři: Virgil Abloh
  • Ateliér: AMO
  • Město: Miami
  • Užitná plocha: 262 m²
  • Realizace: 2020

Klíčová slova:

interiérový design design

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři