Architektura /

Současný japonský plakát v UPM

Uměleckoprůmyslové museum v Praze hostí výstavu současného japonského plakátu. Výstava prezentuje práce více než dvou desítek předních grafických tvůrců. Ve výběru sto patnácti plakátů jsou představeni jak mladší grafici, kteří vstoupili na scénu v 80. a 90. letech, tak starší autoři, kteří nezaměnitelnou estetiku japonského plakátu proslavili ve světě.

Tereza Provazníková , 21. 3. 2007

JAPONSKÝ PLAKÁT – DNESZe sbírek DNP Archives of Graphic Design)Uměleckoprůmyslové museum v Praze17. listopadu 2, Praha 1Výstavní sál UPM, do 6. květnaOtevřeno denně mimo pondělí 10-17 hodin, úterý 10-19 hodin 1. SHIGEO FUKUDALOOK 1, 1984LOOK 1, 1984SÍTOTISK, 103 x 72,8 CMZADAVATEL: HOKUSHIN GALLERY, MATSUZAKAYA CO., LTD.PLAKÁT K VÝSTAVĚ2. NORITO SHINMURATHINKING OF THE SEA A HUNDRED YEARS AHEAD, 1998MYŠLENKA NA MOŘE ZA STO LET, 1998OFSET, 103 x 72,8 CMZADAVATEL: YAMAGUCHI PREFECTURAL FEDERATION OF FISHERIES COOPERATIVE ASSOCIATIONSPLAKÁT S TEMATIKOU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ3. TADANORI YOKOOBRUTUS, 1999BRUTUS, 1999OFSET, 103 x 72,8 CMPLAKÁT PRO ČASOPIS NAKLADATELSTVÍ MAGAZINE HOUSE PUBLISHING CO.Putovní výstavu připravilo pražské UPM a mnichovské muzeum Die Neue Sammlung díky úzké spolupráci s největší japonskou tiskárenskou společností Dai Nippon Printing Co., Ltd., Tokyo, která ve svém archivu schraňuje skoro šest tisíc grafických děl. Po premiéře v Mnichově a reprízách v Curychu a Frankfurtu nad Mohanem se nyní dostává i k pražskému publiku. V reprezentativním výběru jsou představeny práce mladé generace grafiků, kteří udávají směr designérské tvorby počítačového století (Kan Akita, Katsunori Aoki, Kenya Hara, Kazunari Hattori, Kei Matsushita, Kenjiro Sano, Norito Shinmura a další), tak i práce starší „generace mistrů“ (Masuteru Aoba, Katsumi Asaba, Shigeo Fukuda, Kazumasa Nagai, Ikko Tanaka, Tadanori Yokoo a další). Společné oběma generacím je ryze individuální forma vyjádření, která se projevuje vedle umělecké tvorby i v reklamním sdělení. Jejich práce se vyznačuje nápaditostí, sílou vizuálního výrazu a v neposlední řadě také neobyčejnou technickou rafinovaností tisku, která je zvláště výrazná v plakátové tvorbě. Plakát japonští grafici chápou jako originální výtvarné dílo, bez ohledu na to, zda navrhují komerční reklamy, nebo plakáty pro divadla, výstavy či filmy.Architektem výstavy je Jan Němeček ze studia Olgoj Chorchoj a kurátorem je Radim Vondráček. Ti, přestože výstava prezentuje dvě generace umělců, díla navzájem promíchali. A překvapivě tato koncepce není nijak násilná a dokazuje „mladistvého ducha“ dnešních šedesátníků, jejichž tvorba je spjata s činností slavného klubu JAAC (Japan Advertising Artists Club). V České republice se připravovaly doprovodné tiskoviny, jejichž autorem je Štěpán Malovec. Katalog obsahuje všechna díla z výstavy a čte se po „japonsku“ zezadu dopředu. Výstava současného japonského plakátu potrvá v UPM do 6. května, poté se přesune do Berlína a poslední evropská prezentace proběhne ve Varšavě.Vystavené plakáty jsou doplněny o ukázky tradičních šátků furoshiki, které dříve sloužily pro přenášení věcí a dnes se užívají především pro balení dárků. K jejich tvůrcům patří také známí grafičtí designéři z Dai Nippon Printing Co., Ltd. Samoobslužný program nabídne návštěvníkům zlomkohledy, které rozkládají pozorovaný objekt na optickou mozaiku. Návštěvníci tak mohou mít originální vizuální zážitek z vystavených exponátů. Dále jsou jim dány k dispozici stavebnice plakátů z kostek. Obsahem je skládání šesti vystavených děl a jejich následné hledání v expozici. Cílem této aktivity je uvědomění rozdílných přístupů k tvorbě a prohloubení vizuálního dojmu

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři