Symbióza umění a obchodu
První Botas Concept Store v Česku se na sklonku loňského roku objevil v centru Prahy. Spolu s prodejní 66 gallery tvoří ojedinělou kombinaci obchodu s výstavním prostorem. Autory nevšedního projektu jsou Lenka Křemenová a David Maštálka ze studia A1Architects.
EARCH.CZ , 23. 4. 2010
Myšlenka otevřít v Praze obchod s galerií se zrodila s nápadem představit redesignovanou kolekci legendárních Botas 66, kterou navrhli pro českou firmu Jan Klos a Jakub Korouš, studenti grafického designu a vizuální komunikace na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Otevření prodejní galerie od začátku podporoval Radoslav Kuba, majitel společnosti Artport, jehož přáním bylo úspěšné botasky představit veřejnosti. Svou ideu se rozhodl realizovat loni na podzim, kdy definoval podmínky zadání. Za stěžejní považoval uskladnění jednoho tisíce kusů krabic obuvi ve fungujícím concept store a zřízení alternativní galerie. Zvolený prostor se sice nemusel rekonstruovat – zejména podlahy a výkladní skříně vyhovovaly všem nárokům – přesto limitoval svou velikostí, která čítala pouhých 52 metrů čtverečních.
Trezor na boty
Od začátku bylo zřejmé, že splnit podmínky a přání investora bude oříšek. Autoři nejprve rozdělili prostor na dvě části – bílou galerii, kterou přirozeně umístili do zadní části objektu a v níž se většina výloh otevírá do ulice, a prodejní černý prostor vpředu, který nechává vyniknout žluté ploše originálních krabic. Zásadní otázku pak řešili ve chvíli, kdy se na půdorysu o ploše 18 m² muselo uskladnit – a zároveň vystavit – kolem tisíce krabic. Architekti neměli k dispozici žádný skladovací prostor, na druhé straně si byli vědomi nápaditého obalu, jenž svou texturou v sytě žluté barvě může pozitivně ovlivnit atmosféru v interiéru.
Podobně tušili, že zarovnáním čtvercové místnosti policemi podél stěn by se interiér výrazně zmenšil. „Zkoušeli jsme různé možnosti, přemýšleli jsme také o kruhu. Věděli jsme, že jeho geometrie může fungovat, protože působí velkoryse, je archetypální a zároveň výjimečný. Inteligentně se vypořádá i s kabinkami, se vstupy do zázemí či prezentací zboží. Malý prostor scelí v jeden čistý prodejní kus a z obyčejného interiéru se nakonec stane jedinečný trezor na boty,“ definuje nápad Lenka Křemenová.
On-line interaktivní graf
Geometrie regálového polygonu upoutá pozornost na všechny vystavené produkty. Lze je vnímat doslova od země až po strop, poslední díl policového systému z celkového počtu dvaatřiceti dosahuje výšky kolem tří metrů. Podle architektky Lenky Křemenové jde právě o výšku, která zásadně umocňuje hloubku válcového prostoru a působí na diváka velkorysostí a efektem celkového zvětšení místnosti.
Modely bot jsou vystaveny na polici v daném sloupci ve výšce očí a po vertikální linii lze vysledovat hledané číslo. „Návštěvník má přehled o velikostech, v nichž je model dostupný, a prodejce má zároveň jasnou vizuální kontrolu nad celkovým odbytem. Expozice prodejny vytváří okamžitou statistiku v podobě prostorového grafu, který nabízí horizontální podsvícenou ,výstavní‘ plochu pro jednotlivé modely obuvi,“ vysvětlují architekti.
Díky kruhovému systému polic, důmyslně zasazených do čtvercového půdorysu, se uvolnily části místnosti, jež pak vhodně posloužily coby malý sklad či zkušební kabinka. Vstupy do těchto prostor včetně zázemí, jednoduše oddělené od hlavního prostoru černými závěsy, plynule navazují na jednotlivé části regálů, které nakonec obsahují kolem 750 kusů designových krabic s dostatečnou rezervou.
Harmonické propojení
V obou místnostech akcentují malé stolečky, které tvarem připomínají element obrácené šestky použité v logu. Jsou nestejné výšky a fungují jako prodejní pult nebo místo k sezení. Některé slouží k umístění drobného zboží, především autorských módních doplňků. V galerijní části se mohou stolky využít k umístění díla (nahrazují sokly) nebo k servírování občerstvení při společenských akcích.
Na rozdíl od černé varianty v obchodě jejich barva koresponduje s čistě bílými stěnami galerie. Šestková loga, která jsou součástí grafického vizuálu designérů retro botasek 66, se objevují ve výlohách i v půdorysu prodejny. Kromě harmonického sladění obou místností pomocí nápaditých kontrastů došlo k užitečnému propojení mnoha oborů: designu, architektury, grafiky i obchodní strategie. „Spojení galerie s obchodem je u nás, alespoň v Praze, výjimečné. Projevila se dobrá vůle investora, který i přes komerční nájem nabídl vedle prezentace zboží otevřený prostor pro umění,“ dodává k projektu Lenka Křemenová.
A1Architects
Název: Botas Concept Store, 66 Gallery, Praha
Autoři: MgA. Lenka Křemenová, MgA. David Maštálka / A1Architects
Projekt: A1Architects
Spolupráce: Jakub Korouš & Jan Kloss a OKOLO
Dodavatel: Emtandem – truhlářské práce
Užitná plocha: 52 m2
Idea/Realizace: říjen/listopad 2009
Psáno pro časopis Projekt 4/2010