Novinky a názory / architektonické soutěže

Soutěž o nejlepší výlohu roku ovládly skořápky v Oříškárně na Kobližné!

Soutěž o nejlepší výlohu vyhrála hravá instalace hory skořápek od designérek Adély Kadlčákové a Marie Sixtové. Foto: Viola Hertelová a Karolina Kadlčáková

Soutěž o nejlepší výlohu v Brně vyhrála hravá instalace hory skořápek na Kobližné v obchodě Oříška Brněnského. Autorkami jsou mladé designérky Adéla Kadlčáková a Maria Sixtová. Trofej vítězkám předala uznávaná pražská ilustrátorka Nikola Logosová a ředitel Moravské galerie Jan Press.

WINDOW POP , 17. 1. 2024

V kreativním hubu KUMST proběhlo vyhlášení soutěže o nejlepší výlohu roku DESIGN AWARD 2023, konající se v rámci festivalu veřejného prostoru WINDOW POP. Soutěž odstartovala v listopadu loňského roku, proběhlo veřejné hlasování diváků a svého vítěze zvolila i odborná porota. 

Tématem byla udržitelnost jako hra namísto strachu z budoucnosti

Designéři měli pracovat buď s odpadem jako novým materiálem nebo vytvořit věc, která bude obchodníkovi sloužit delší dobu. Do soutěže se letos zapojilo pět brněnských podniků z centra města, s designéry se poprvé potkali až na schůzce a pak museli během měsíce vše naskicovat, schválit a začít s výrobou.

Účastníky soutěže byli ROZKOŠŠŠ na Starobrněnské ve spojení s Ondřejem Čižmářem a Klaudií Ďugelovou, Book Therapy na Zelném trhu spolu s písmomalířem Danem Plaveckým,  pražírna MOTMOT na Masarykově ulici, kde instalaci vytvořily designérky z materiálové laboratoře Novavita, dále polaroidová prodejna Polagraph na Dominikánské ve spolupráci s duem designérek Mikolášková&Drobná. A Oříšek Brněnský na Kobližné, který zvítězil ve spojení s designérkami Adélou Kadlčákovou a Mariou Sixtovou.

Foto: Tématem soutěže byla udržitelnost - designéři měli pracovat s odpadem nebo vytvořit věc, která bude obchodníkovi sloužit po delší dobu.

“Výloha nám funguje skvěle, sám jsem byl překvapený, kolik lidí se chodí dívat zblízka. Některým se líbí, jiným ne a to je přirozené, hlavní je zaujmout a to se povedlo,” říká majitel vítězné provozovny Oříška Brněnského Zdeněk Starý.

Všichni zapojení obchodníci byli letos poprvé zároveň sponzory instalací, protože hradili většinu nákladů. “Pro mě jsou vítězové všichni, kteří zvládli projekt úspěšně dotáhnout. Pracovat pod tlakem a pak veřejně soutěžit nezvládne každý, proto myslím, že si všichni vedli skvěle a mám z toho velkou radost,” říká organizátorka festivalu Veronika Rút Fullerová.

Odborná porota měla multidisciplinární členy zaměřené na design, historii, architekturu i podnikání: Architektky Alexandra Georgescu (KOGAA), Janica Šipulová (Consequence forma), Jan Press jako ředitel Moravské galerie, David Tieku jako šéfredaktor KAM v Brně a Pocketmedia, Ladislav Jackson, vysokoškolský teoretik designu a umění a za Kreativní Brno František Kubeš & Sarah Mito.

Čestné uznání odborné poroty získala instalace od Ondřeje Čižmáře a Klaudie Ďugelové v erotickém obchůdku ROZKOŠŠŠ.

Foto: Čestné uznání poroty si odnesla instalace v erotickém obchůdku ROZKOŠŠŠ.

Festival věnovaný lidem ve městě

Soutěž o „Výlohu roku“ proběhla v Brně poprvé už roku 2019, později ale byla odložena kvůli pandemii a invazi na Ukrajině. Letos ožila pod anglickým názvem WINDOW POP jako festival věnovaný lidem ve městě a veřejnému prostoru. V rámci něj proběhla úspěšná celostátní konference pro starosty a úředníky o kultivaci města, na kterou přijeli zástupci 17 měst ze všech krajů ČR. Proběhly také dvě terapie jako osobní setkání s architekty vášnivě diskutovaných rekonstrukcí Mendlova nám. (CHYBIK+KRISTOF) a Moravského nám. (Consequence forma). A také terapie uměním s ilustrátory JZD Movement, kdy návštěvníci pivnice Nálevna hlasovali o nejpalčivějších problémem veřejného prostoru v Brně.

Akce organizuje Veronika Rút Fullerová a neziskový spolek Naše kultivovaná města.

Foto: Designérky Maria Sixtová & Adéla Kadlčáková

Medailonky vítěze odborné poroty

Obchod – Oříšek Kobližná
Oříšek Brněnský drží tradici prodeje oříšků a suchých plodů už víc jak 15 let. Majitelé se snaží o maximálně kvalitní zboží, které si nechávají exkluzivně vozit z velkých evropských přístavů. Nenápadná prodejna na Kobližné skrývá také výbornou kávu, výstavy a luxusní toalety. 

Designérky: Maria Sixtová & Adéla Kadlčáková
Potkaly se na škole v Brně, kde studovaly ilustraci a grafický design. Nyní studují Ateliér skla na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Spojuje je vztah k materiálům, jejich potenciál, a především práce s prostorem. V rámci ateliéru i mimo něj pracují se sklem jako s hlavním vyjadřovacím prvkem nesoucím světlo, prostor a příběh.

  • autor: WINDOW POP *
  • publikováno: * 17. 1. 2024
  • zdroj: * Tisková zpráva

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři