ArchiNEWS 2|09 | Cesta do hlubin CADistovy duše

Středa, 17. Červen 2009 - 3:10
| Napsal:
Počítač s programem se pro architekty a projektanty stal samozřejmostí, jež v podstatě nevyvolává žádnou zvláštní pozornost. Dnes už nikdo neřeší, jestli rýsuje nebo modeluje na počítači. Prostě projektuje v CADu. I když za malé zamyšlení celá věc určitě stojí . . . Každý totiž musí projít několika etapami, aby se do takové fáze dostal. A přitom není samozřejmé, že je to jednou provždy.

První etapu této cesty bychom mohli nazvat okouzlením, kdy uživatel se zatajeným dechem sleduje 3D model zářící z displeje počítače. To, že se s modelem dá pootočit, je pro ty akčnější okamžitým impulsem k zakoupení systému. Také vývojář je okouzlen. Ať vyvíjí, co vyvíjí, je to přijímáno s nadšením. Pak ovšem následuje střet s praxí.

Počítačové systémy už nepoužívají jenom nadšenci, ale hlavně ti, co chtějí mít v rukou výkresy, a to navíc rychle a bez chyb. Vývojář je teprve nyní nucen poslouchat uživatele, vnímat jeho požadavky a obrátit svou pozornost od neuchopitelných vizí ke každodenní realitě. Začíná opravdu rozumět potřebám svých uživatelů a současně velmi dobře chápe možnosti počítačových technologií. Díky tomu dokáže přijít s návrhem nových postupů a „zvenčí“ pozitivně ovlivnit způsoby projektování. Dalo by se říct, že nastává období reálných vizí. Trvá to nějaký čas, vize se mění a vyvíjejí. Všechno však běží plynule. Vývojář i uživatel jsou mnohem zkušenější, umějí spolu komunikovat, vnímat vzájemné potřeby a možnosti. Nastává období samozřejmosti.

"Všechno je tak jednoduché, že nikdo není nucen přemýšlet nad tím, jak to funguje. Když ale něco nevnímáme, tak si těžko můžeme všimnout, že se to vyvíjí, a že nám jaksi nenápadně ujíždí vlak."

Výpočetní technika se ztrácí mezi ostatními pomůckami, uživatel si ani neuvědomuje, že pracuje s počítačem. Způsob ovládání programů je natolik intuitivní, že nevyžaduje žádného zvláštního úsilí. V rukách držíme iPhone, jenž už dávno není mobilem, ale „vymakaným“ počítačem s funkcí telefonu. Věcička, která se chová přesně tak, jak se od ní očekává, zobrazuje přesně ty údaje, na něž je dotázána. Všechno je tak jednoduché, že nikdo není nucen přemýšlet nad tím, jak to funguje.

Všechny popsané etapy se v čase ale neustále prolínají. Období samozřejmosti má však v sobě jednu nezanedbatelnou záludnost. A je dobré se na něj připravit. Na první pohled ideální stav totiž skrývá nebezpečí. Je to totiž zase doba klidu pro vývojáře. Vytvářejí systém, který se stává přirozenou součástí života uživatele. Tak přirozenou, že ji ani nevnímá. Ovšem jen do té doby, než se systém zachová neočekávaně. Pak nastává tvrdý náraz, neboť uživatel ani netuší, jak systém znovu dostat pod kontrolu. Druhé úskalí sice nehrozí tak rychlými a tvrdými důsledky, zato se jedná o chronický problém. Když něco nevnímáme, tak si těžko můžeme všimnout, že se to vyvíjí, a že nám jaksi nenápadně ujíždí vlak. Určitě je dobré si užívat období samozřejmosti. Zmíněným nebezpečím je ale třeba preventivně předcházet. Třeba tak, že jednou za dva roky omladíme svůj pracovní tým. Nebo kolegům i sobě vyhradíme čas na vzdělávání. Pozitivní zprávou je, že novější generace počítačových programů včetně těch pro projektování toho času na doučování vyžadují stále méně.

 

Z OBSAHU


UDÁLOSTI

NÁZORY
2 U AUTORSKÉHO PRÁVA JE TO V ARCHITEKTUŘE JEŠTĚ SLOŽITĚJŠÍ

ZAUJALO NÁS...
2 MICHEL ROJKIND A B.I.G.: MUZEUM TAMAYO

FOKUS
2 CESTA DO HLUBIN CADISTOVIY DUŠE

ROZHOVOR
3 JIŘÍ VRBA: DOBRÝ NÁPAD, KTERÝ VZNIKL ZCELA NENÁPADNĚ 

ANKETA
3 BYLA PRO VÁS ÚČAST V TRANSITION CLUB PŘÍNOSEM?

DO DIÁŘE

PROFIL ARCHITEKTA
4 ADAM RUJBR: CÍLEM JE KVALITNÍ A ŠETRNÁ ARCHITEKTURA
5 10 OTÁZEK PRO ADAMA RUJBRA

SOFTWARE
6 ECODESIGNER ŘEŠÍ ÚSPORY ENERGIE UŽ VE FÁZI STUDIE

6 KROK ZA KROKEM: NAPOJENÍ SENDVIČOVÝCH KONSTRUKCÍ

HARDWARE
7 ZPRINTER - Z 3D CADU 3D TISK

HOT LINE
NEJDE MI OZNAČIT VÝKRES VE VÝKRESOVÉ SLOŽCE, A TO ANI PO PŘEINSTALOVÁNÍ NEBO AKTUALIZACI ARCHICADU. JAK MÁM POSTUPOVAT?

KNIHOVNY
7 KATALOG ZDICÍCH PRVKŮ KM BETA
7 BEZPEČNOSTNÍ DVEŘE NEXT

REALIZACE
8 CUBESPACE: MALÝ VELKÝ DŮM

 

Klíčová slova: