IBA DOCK | Plovoucí plně ekologická architektura!

Středa, 16. Březen 2011 - 2:59
| Napsal:

Planeta Země se činností člověka neustále otepluje a moderní společnost se musí vypořádat se stále častějšími povodněmi. Jaké domy stavět, aby je povodně neohrožovaly? Han Slawik nachází řešení v plovoucí architektuře, která dokáže reagovat bez potíží na zvedající se hladinu řek. Ekologická výstavní a kancelářská budova IBA DOCK, kterou do roku 2013 můžete vidět v Hamburku, je toho důkazem.

Fotoalbum: 

Prof. Han Slawik, který přijede představit svoji tvorbu 30.3.2011 do Bratislavy na konferenci „Modulární architektura ve městě 21.století“, je považovaný za otce kontejnerové architektury v Německu. Již v roce 1986 navrhl svůj první kontejnerový dům „Campus“ v holandském městě Almere, který svého času využíval jako svůj ateliér a ve kterém dodnes probíhají různá školení a studentské workshopy. IBA DOCK je příklad Slawikova vývoje, přesto je zde znatelná jasná kontinuita.

 
 
IBA DOCK není již postavena z repasovaných lodních kontejnerů, které sice mají unikátní vzhled a nádech patiny, ale také mají různá úskalí, která snižují komfort obyvatelů či návštěvníků budovy, ať to je příliš „kovový pocit“, či problémy se signálem mobilních telefonů. Přesto si Han Slawik touto plovoucí výstavní a kancelářskou budovou zanechal kontinuitu s kontejnerovou architekturou v podobě modulárnosti a budovu postavil z vyrobených obytných kontejnerů (modulů), které mají stejné rozměry jako lodní ISO kontejnery, jsou však vyrobeny rovnou pro stavební účely. Není také bez zajímavosti, že budova plave. Stavební kontejnery se tedy neplaví, nýbrž plavou.
 
 
IBA DOCK leží v Müggenburgském celním přístavu ve čtvrti Veddel – v blízkosti muzea evropských přistěhovalců Ballinstadt a jen 4 minuty od hlavního nádraží a je v současnosti největší německou plovoucí budovou. Budova se pohybuje s přílivem a odlivem denně 3,5 metru nahoru a dolu. Dokonce i při prudkém přílivu způsobeném bouří vypluje IBA DOCK nahoru a přizpůsobí se tak přírodě. Tento model tedy můžeme považovat za průkopnický koncept pro stavění ve vodnatých oblastech, kde se ochranné hráze nemohou dále zvyšovat.
 
 
Vchod v nejvyšším podlaží je přístupný po mostě. Tam se vstupuje do rozmanitého výstavního prostoru, který propojuje tři podlaží a skrývá v sobě kavárnu, přednáškovou zónu a vnější terasu. Ve východní části budovy pak na tento prostor navazují kanceláře.
Budova spočívá na 43 m dlouhém a 25 m širokém betonovém pontonu, který slouží zároveň jako přistávací molo pro lodě. Třípodlažní stavby byly zhotoveny lehkým modulárním způsobem z ocelových rámů. Moduly byly smontovány na místě a mohou být kdykoliv znovu rozebrány pro případ údržby nebo při změně místa a nutnosti podplouvat nízké mosty.
 
 
Sestavené moduly jsou chráněny vnějším pláštěm. Vysoce izolovaná fasáda je předsazena před moduly a na ně je pak položena izolační střecha. Ve fasádě se dají jednotlivé moduly rozeznat, neboť fasádové desky přejímají jejich rozměry a navíc se kromě základní černé barvy střídají ještě desky modré a zelené.
 
 
Budova je novátorská i ve stavebně-technickém řešení. Nepotřebuje totiž žádnou energii z vnějších zdrojů, neboť k získávání energie využívá sluneční záření a vodu z Labe. Jedná se tedy o CO2-neutrální stavbu.
 
 
Z německé autorské zprávy překládal: Jan Habrych
Klíčová slova: