Informační centrum, které je ostravské hned dvakrát

Úterý, 4. Duben 2017 - 0:00
| Napsal:

V samotném centru města, naproti kdysi věhlasné kavárně Elektra, sídlil Ostravský informační servis již dávno. Od ledna tohoto roku však návštěvníci mohou využívat nově zrekonstruované prostory. Hlavní novinkou je, že přídomek ostravský se ze samotného názvu přesunul i do architektonického ztvárnění prostoru.

VYSLOUŽIL ARCHITEKTI, Interiér Ostravského informačního servisu, foto © Roman Polášek
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Markéta Vysloužilová, Iveta Janečková
Ateliér Vysloužil Architekti
Stavebník Ostravský Informační servis
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Ostrava
Ulice, číslo Jurečkova 1935/12
Datum realizace 2016
Užitná plocha 110.00m2
Poznámka

Autorka grafického řešení polepů nábytku a výloh: MgA. Michaela Ondroušková

Autor fotografií: Roman Polášek

Realizace interiéru: Petr Berčík

Za zadáním projektu se neskrývala pouze snaha obnovit již použitý interiér, ale také ambice pozměnit celou koncepci fungování. Prostor tak byl rozdělen na jasné a vzájemně nekolidující zóny. Střední část je věnována „samostudiu“, které se odehrává okolo prostého lesklého černého položeného hranolu. Do něj jsou symbolicky vraženy přihrádky pro umístění propagačních tiskovin. Návštěvník si může vybrat, co ho zajímá a prostudovat nabízené informace.

Podél zadní stěny jsou umístěny vitríny s reklamními předměty města, kde dnes funguje princip „samoobsluhy“. Kdysi bylo zboží uloženo za obsluhou, teď je jednoduše dostupné a každý si jej může volně prohlédnout, popřípadě vyzkoušet. Nenápadně v rohu je nově realizována převlékací kabinka. Do kontaktu se zaměstnanci infocentra mohou lidé přijít až následně, úplně nakonec. V zadní části prodejny je pult s obsluhou. Ta má dobrý přehled o prostoru, a je v bezprostředním kontaktu s klientem, ale zároveň je zákazníkům umožněno si vše samostatně najít či vyhledat na dotykových obrazovkách. Stejně tak byl kladen důraz na to, aby bylo srozumitelně a na jednom místě prezentováno nabízené zboží. Veřejnou část doplňuje zázemí pro zaměstnance s jednací místností a prostory pro skladování a třídění materiálů.

S fenoménem Ostravska autoři ze studia Vysloužil architekti pracovali jak ve formě, tak v jemném detailu. Použité materiály a barevnost jsou jednoduché, jasně čitelné a odpovídají barevnému a grafickému manuálu města. Ostravské logo ve formě třech prostých vykřičníků je zde citováno v podobě vestavěného nábytku i opěrek. Když jej před lety Aleš Najbrt vytvořil, nesetkalo se s vřelým přijetím. Postupem si získalo respekt obyvatel a dnes svým způsobem prostupuje i do architektury. Nad skleněnými vitrínami je pak zobrazeno i panorama Dolní oblasti Vítkovic, na které jsou místní po právu pyšní, a i pro návštěvníky je rozpoznatelným znakem.

Pro Ostravu je tento projekt jen malým zásahem, přesto však nesmírně symbolickým. Do centra města, které je zkoušeno mnohým nevkusem a bezbřehostí, projekt přináší rozumný a kultivovaný prostor. Zde se nálepce „ostravský“ výjimečně vymyká. Může být inspirací jak veřejným, tak soukromým investorům a napomoci zvýšení kvality vystavěného prostředí. Ostrava ji po letech rozhodně opět potřebuje.