Kultovní budova od MVRDV plující amsterdamským přístavištěm

Středa, 17. Leden 2018 - 17:49
| Napsal:

Nizozemští architekti MVRDV v současnosti patři mezi nejznámější architektonické kanceláře planety. Staví prakticky po celém světě, na svém kontě mají velké projekty nejrůznějšího využití. Na vrchol světové architektonické scény se MVRDV dostali díky své dravosti, sebevědomí a odvaze, která je v jejich návrzích jasně patrná.  Podívejme se podrobněji na jednu z prvních realizací studia, která zaznamenala obrovský úspěch jak u odborné veřejnosti, tak i samotných uživatelů stavby – bytovou budovu Silodam stojící v amsterdamském přístavišti.

Budova Silodam, MVRDV © Flickr CC User pnwbot
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Ateliér MVRDV
Světadíl Evropa
Země Nizozemí
Město Amsterdam
Suma 16 800 000.00
Měna EUR
Datum projektu 1995
Datum realizace 2003
Užitná plocha 19 500.00m2

V první polovině devadesátých let se skupina developerů společně s městem Amsterdam pustila do celkové transformace industriální části přístaviště. Záměrem totiž bylo zhuštění městské zástavby širšího centra a vytvoření nových obytných kapacit.

Podle architektů klienti požadovali především velkou variabilitu bytových jednotek. Stála za tím pragmatická úvaha – trh s nemovitostmi se rychle mění, a tak se vyplatí lidem nabídnout pestrou paletu nových domovů, které zároveň uspokojí narůstající individuálnost požadavků.

Silodam

Celý projekt vyžadoval několik velmi nákladných zásahů: konverzi původního sila na bytovou budovu, vybudování podzemního parkoviště, podvodní bariéru proti tankerům a vybudování základů na hlubokých pilířích.

Z důvodů snadnějšího financování projektu se nejdříve přistoupilo k výstavě nového obytného bloku na konci přístaviště. Projektu ale nakonec pomohlo i samotné načasování – v devadesátých letech totiž v Amsterdamu propukl boom na trhu s nemovitostmi, a tak o zájemce nebyla nouze.

Silodam

Desetipatrový kvádr budovy o šířce dvaceti metrů podpírají těsně nad vodní hladinou betonové pilíře. Požadavek na pestrost vnitřního uspořádání budovy se nakonec propsal i do výrazného zpracování fasády. Byty lišící se cenou, velikostí i světlou výškou se shlukují do větších celků, jež na fasádě získávají konkrétní barvu i materiálové zpracování. Budova se tak vcelku skládá z jednotlivých horizontálních dílců, které odpovídají lodním kontejnerům, jež se rozprostírají všude po přístavišti.

Kromě bytových jednotek budova nabízí také kanceláře a dílny. Velký důraz byl kladen také na veřejné a společenské prostory. Obyvatelé se tak mohou potkávat na sdílených terasách a koridorech vedoucích napříč budovou. Přímo pod budovou se dokonce nachází kotviště, kde majitelé mohou zaparkovat svou loď.

Klíčová slova: