Architektura / rodinné domy

Mobilní minidům v dřevěném kontejneru

Modulární architektura ze dřeva? Dřevěný kontejner? Přední evropský představitel modulární architektury, německý architekt Han Slawik, navrhnul podle unifikovaného námořního ocelového ISO kontejneru dřevěný kontejner jako minidům.

Han Slawik , 28. 3. 2011

Základní myšlenkou bylo zanechat rozměry unifikovaného přepravního kontejneru, ale přitom využít jako materiál dřevo. Rozměry zanechal Han Slawik ze stejného důvodu, jako se dělají kontejnery ocelové, tedy kvůli bezproblémové dopravě. V Čechách jsme nedávno mohli zaznamenat také dřevěný modul, tzv. Freedomek od architekta Marka J. Štěpána, ten však nedodržel unifikované rozměry. Han Slawik šel jinou cestou a dokonce svůj kontejner navrhnul na „stojáka“.

Přečtete si níže autorskou zprávu Han Slawika, který bude hlavní hvězdou konference „Modulární architektura ve městě 21.století“, jež se bude konat 30.3.2011 v Bratislavě. Více na www.modularch.sk, kde probíhá registrace účastníků. Vstup na konferenci je zdarma. Pozor, kapacita omezená!

Jiří Kout

Autorská zpráva:

Pro obytné účely byl ve dřevostavebnictví vyvinut tento modul o rozměrech mezinárodně normovaného nákladního kontejneru. Lze jej přemisťovat po celém světě pomocí standardních zdvíhacích a transportních prostředků. Pro tyto objekty neexistují žádné přímé vzory ani zkušenosti, na které by se dalo navazovat. První moduly plnily proto úlohu jakýchsi stavebních experimentálních laboratoří. Jsou používány konstrukce a materiály, které nejsou typické pro konvenční stavby a téměř všechny moduly lze tak považovat za prototypy. Technické vybavení jednotlivých modulů je nízkonákladové, např. jsou použity prvky výbavy ze segmentu obytných vozů.

Proč dřevěný kontejner?

Celosvětově se využívají téměř výhradně ocelové kontejnery. Opotřebení, opravy a údržba nejsou ovšem tak výhodné jako u dřevěných materiálů (pořizovací náklady, sváření atd.). Pro dřevo hovoří i neustále se zvyšující ceny oceli. Nikoli bezdůvodně se v zemích třetího světa používají dřevěné karoserie aut nebo dřevěné rámy jízdních kol. Pomocí dřeva lze jednodušeji a levněji opravovat. Bydlení mezi dřevěnými stěnami je příjemnější a zdravější než ve schránce z oceli. Dřevěné kontejnery lze snadněji a levněji obměňovat, přizpůsobovat a přestavovat a dřevo je navíc jako obnovitelná surovina šetrnější k životnímu prostředí. Rozměry a spojovací prostředky dovolují skladování a transport po celém světě. Způsob stavby, zařízení a vlastnosti předurčují HomeBoxy k zařazení někam mezi malé a mobilní domy. Nebudou přemisťovány každý den, nabízí ale architekturu a stavební technologii jednoduchých domů.

Proč stojící kontejner?

Kontejner je navržen tak, aby ho bylo možné postavit kdekoliv. Svislá orientace HomeBoxu umožňuje jednak zmenšit půdorys a jednak poskytuje možnost vertikálního členění: vstup a běžný provoz s větší návazností na veřejný prostor, obytná zóna v horní části s výhledem a slunečním svitem. První dva prototypy a dále vyvíjené obytné Boxy mohou vést k obohacení architektury a městské zástavby – např. k dočasnému využití ve stavebních prolukách nebo větší dočasné obytné zóny při různých velkých slavnostech či akcích – a poskytují tak pozoruhodný přínos obydlené krajině.

Autorskou zprávu přeložil Jan Habrych

 

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři